Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Originale fælgmål & Love

Emne i 'Guldkornsamling' startet af Bjarne, 13 Juni 2008.

  1. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Original B/M: B12x1,50-17 (Hjulbolt dimensioner)( OBS. Længde kan varierer fra fælg til fælg)
    Original ET: 49
    Nav: 66,5 (diameter)
    PCD: 5x112 (hulafstands betegnelse)

    Loven forskriver at der er 3 ting man skal tage højde for ved montering af andre fælge som er følgende:

    1.
    ET målet må ikke afvige med mere end +/-10mm fra det org.
    med mindre der ligger en godkendelse på fælgen om den er godkendt til bilen af fabrikaten (tÿv godkendelse også ok).
    Ellers er det Min. ET 39 og Maks. ET 59 på en W124er
    Mindre ET = fælgen kommer længere ud = større sporvide på bilen.
    Spacere eller afstands stykker er ulovlige at bruge.

    2.
    Endvidere siger loven at fælgende OG dækket i sin helhed (ikke kun mønsteret) men hele dækket og fælgen, ikke må række ud over skærmkanterne, eller skrabe på nogen steder.

    3.
    Omkredsen på dækket skal også holdes inden for +/- 5% som er rigtig meget.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    En vigtig detalje for TÜV godkendte fælge med en given dæk størelse monteret.

    Da mange af vores vogne er tysk import eller måske har tyske godkendelser på fælge m. dæk montering så er der en detalje man skal holde for øje.

    I Tyskland er det sådan at man som i DK ikke må have dæk og fælge monteret der går ud over skærmkanterne som nævnt øverst i punkt 2

    Forskællen i tyskland er midlertidigt at her er det mønstret på dækket der ikke må række ud over skærm kanten.
    Så hvis man eks. har en TÜV godkendelse på sine fælge som jo bekendt er en tysk godkendelse så kan man være ude for den ikke gælder i DK selvom mønsteret ikke går ud over skærmkanterne men at dækkets side gør.
    eks. er mange dæk monteret med en fælg beskyttelses kant som rager lidt ud fra dækket og måske ud over skærmkanten, dette er OK i Tyskland men ikke i DK.

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side