Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Bedre bremseevne

Emne i 'Bremser' startet af mikkelgrønlund, 7 Maj 2008.

  1. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Nu skal man jo passe på med at kritisere en 124'er. Men alligevel vil jeg sige, at jeg ikke synes bremserne på denne bil er på højde med resten.
    Tidligere havde jeg en 300 TD fra 92 (sportline) og nu har jeg en E280 T fra 96. Begge synes jeg lider under dårlige bremser. Man skal op og stå på pedalen - og selv da sker der ikke meget.
    Jeg har set at Gørløse har nogle sports-skiver man kunne prøve. Er der nogen her der har nogle erfaringer med dem?

    Eller endnu bedre: Kan man skifte hele bremse-kaliberen og så gå over til de større bremser fra en 300-24V, som jeg har læst om herinde?

    Håber på nogle gode ideer fra nogle af alle de kloge hoveder som jeg nyder at lære af.
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Mine bremser er i hvert fald sublime!

    Og mine forældres er endnu bedre.. :twisted:
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Er kalibere og skiver gamle? Er det bremse klodster fra thANSEN?
    bliver de brugt bremserene? Hvor gamel er bremse væske?
    Er der problemer med vacum system? Hvor når har systemet sisdst bliver skildt ad?
    Det hjælper ikke med større bremse de vil dog måske holder til mere bjerg kørsel!
    chr
     
  4. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Hej Chr!
    Tja - på min første 124'er fik jeg skriftet klodser og skiver kort efter jeg fik den. Denne bil havde da kørt 170.000 km. Den "nye" har gået 150.000 og trænger til nye skiver, især bagpå. Jeg ved intet om hvilket fabrik den nye bils skiver og klodser er, da jeg lige har købt den. Men bilen har været passet hos MB i tyskland alle årene. Bremsevæsken blev tjekket af ADAC i Köln og var ok. Vacum-systemet virker så vidt jeg ved som det skal (men har det noget med bremserne at gøre?). Større bremser mener jeg nu altid hjælper. Prøv at læse her på dette site om 300E-24's bremser. Og også på de større 420 og 500-modeller. Og prøv at se på sportsvognes bremser. Større skiver=større friktion=bedre bremseevne. Det mener jeg må være logisk.
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hejsa.

    jeg har en fornemmelæse af at dine skiver og eller bremse klodser trænger til udskiftning.

    Min erfaring siger mig at en W124er der netop skal trampes på er grundet skiverne som har vøæret for varme evt. efter mange hårde nedbremsninger efter hinanden eller campingvogns ture ned af alperne eller bare trailer kørsel.

    Det er let at se da skiverne får en meget blålig overflade, min erfaring med min mors 260E (ikke sportline) samme bremser som på din mener jeg. var et den bremsede fenomenalt godt også selvom den havde en meget blød affjedering og alm fælge og dæk.

    Min fars 300E (Sportline) stadig samme bemser, bremsede simpelt hen elendigt i forhold til min mors 260E.
    Her skulle man netop op og træde meget hårdt før den bremsede og det var ikke fordi den var blød i bremsen som hvis systemet ikke er udluftet ordentligt.
    Og et hurtigt kik på skiverne og klodserne vidste sig også at være årsagen da de var kørt meget varme.
    En dag hvor jeg lånte den og kørte den lidt "hårdt" ud af en øde landevej med mange sving og opbremsninger oplevede jeg pludseligt den faktisk SLET ikke modtog bremse effekt, og da et sving nærmede sig med hast og jeg bare følte jeg trådte på en hård steen uden at det bremsede bilen blev jeg her meget opmærksom på netop bremserne og deres funktion og holdbarhed samt varme påvirkningen og hvad den kan gøre ved bremserne.
    Da jeg kom ud af svinget og fik bremset bilen ned og gik ud og kikkede var bremserne i aftens mørke faktisk rødglødende og der stod en god røgsky ud fra fælgende, så jeg skyndte mig at køre videre så fælgende ikek også blev skæve pga varmen.
    Efterfølgende var bremserne faktisk ubrugelige og stod til udskiftning med skiverne.
    Efterfølgende kom den til at bremse lige så godt som 260Eeren. kun ved hjælp af nye skiver og klodser, ny bremse væske blev også tilført da det også kunen havde været en af årsagerne til at den ikke ville bremse ved selv lave temperature.

    Min fars den lange og min egen brabus bremser også 100% voldsomt.
    Min egen er nok noget mere effektivt pga lavere vægt end den lange w124er, de større bremser og så fordi jeg køre på nogle dæk og fælge i en størrelse der giver rigtig godt vejgreb, så jeg kan bremse hårdere inden ABSen slår til.

    Det er dog mest klodsen der ændrer karakter ved varme påvirkningen jeg mene.

    Til din idé omkring bremser fra en 300E-24 som vist er større i diameter vil jeg sige at du får ikke en oplevet bedre bremse effekt, men du vil opleve at du kan bruge dem hårdere uden at de bliver varme og midster bremse effekt.

    Jeg mener du i så fald er ude i også at skulle skifte kalibre og bærearme nav osv. en større omgang = dyrt uden samligning med udbyttet af det.
    Men jeg er ikke sikker på det forholder sig sådan at alt dette skal udskiftes, måske en anden kan svare på det?
    Selvom din friktion bliver større på bremserne så bliver friktionen jo ikke større der hvor der skal bremses = gummiet mod asfalten, den er den samme så det har ingen fordele.

    Men jeg kan anbefale dig at bestille bremse klodser af typen "Green stuff" som forhandles af autobremsen, de kan fåes til W124eren og de har flere fordele, de tåler en utrolig høj varme uden at tabe bremse effekt og uden at blive "hårde" som følge af for høj varme, og ikek nok med dette så formår de at holde længere samtidig med at de næsten ingen bremse støv afgiver som sætter sig på alufælgene og brænder sig fast.
    Jeg snakker af erfaring fra flere af mine venenr som bruger disse når de køre race hvor der er stor forskæl på om de bruger Green stuff eller alm. klodser.
    Alm klodser brænder varme og dør meget hurtigt hvor green stuff holder distancen og forbliver i samme stand uden tab af bremse effekt.

    Så jeg ville starte med at prøve at bestille et sæt klodser af typen green stuff fra AutoBremsen her samt udskifte bremse væsken da kogepunktet kan være for lavt, men det kan du få tjekket på et værksted:

    http://autobremsen.dk/d69c17e1-dd1e-4fa ... 7757d.aspx

    Håber det var lidt info som du søgte :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  6. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Kæmpe hjælp! Tak Brabrus. Jeg vil bestille de grønne klodser, nye skiver og så få skiftet væsken. Så skal det nok blive godt igen.
    Du har nok ret mht. at bremserne har været kørt for varme.
    Jeg skal melde tilbage når jeg er færdig med projektet.
    Endnu en gang tak!
     
  7. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det som BRABUS omtaler, med at bremse-pedalen bliver hård, uden at bilen bremser, kaldes bremse-fading. Varmen mellem skive og klods bliver så høj, at der udvikles gasser, der vil lave en glasagtig belægning på klodserne; og så er der ingen bremsekraft :wink:

    Blot lidt bonus-info :)
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Endnu en bonus info.: :)

    MB fremstiller to typer bremseklodser. (ihvertfald til diesel udgaverne)
    En standart klods, og en TAXI klods.
    TAXI klodserne er langt hårdere, og slides markant langsommere - Til gængæld slides skiverne markant hurtigere. :(

    Jeg husker desværre ikke om der er forskel i bremseevnen på de to typer.
     
  9. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Fik testet bremserne i går, da et rådyr løb ud lige foran på en stille aftentur. Min ex. TAXA bremser i hvert fald upåklageligt. :)
     
  10. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Vil også mene min bremser upåklageligt, og hårdt ihvertfald!
    Fik testet dem for 14 dage siden da en bil kørte ud foran med. fra 200 ned til 80-90 stykker tog ihvertfald ikke lang tid, blev noget overrasket ihvertfald.
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    For at køre med Taxa klodser mener jeg man også skal have kalibrene dertil da de jo er noget bredere til de støre klodser.

    Jeg mener det forholder sig sådan, men jeg kan tage fejl, bare så nogen ikke køber sig nogle TAXA klodser og så står og ikek kan få dem i bagefter :D

    Jeg husker tydeligt at på min daværende 230CE (W123) der fik jeg bestilt nogle TAXA/TAXI klodser som var alt for brede og her fik jeg at vide at det var fordi jeg skulle have kalibrene der passede dertil også.

    Mvh.
    BRABUS
     
  12. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg mener bestemt at taxa klodsens dimentioner er de samme.
    Det er vist bare noget med klodsens sammensætning - altså materialerne, der er lidt anderledes.

    Tror nu ikke nødvendigvis at det er en fordel med taxa klodserne, til privat kørsel.
    For det koster jo bare på skiverne istedet.

    Ok... Fordelen kunne selfølgelig være HVIS de rent faktisk var lidt mere effektive - Men jeg ved det ikke.
     
  13. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Så kom der nye skiver (originale) og de her Green Stuff klodser hele vejen rundt. Et par dage med piben og hylen - og NU: Nu bremser den perfekt.
    Tak for gode råd - især til Brabus som (igen) kom med en grundig forklaring.
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Glæder mig at høre :)

    Hvad måtte du slippe for de grønne klodser?

    Mvh.
    BRABUS
     
  15. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Komplet sæt klodser (der dog ikke indeholder de smådele man skal bruge ved skift) til kr. 1298,- (ikke helt billigt).
     
  16. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Seriøs pris, men det er måske det man skal prøve. Jeg har ofte problemer når det går for godt - en nedbremsning fra 120 med 2T i røven på traileren får hele forenden til at brumme og vibrere fra 60 - 0. Jeg har dog lige skiftet til nye Brembo skiver og ATE klodser, det skulle vist også være i orden...
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Larzen det du oplever ude ved forenden som en brummen og vibreren fra 60 og ned er motorcykkel betjenten som endelig har indhentet dig og er ved at holde dig ind til siden :D 120 med trailer :D det var ikke så lidt med 2T i røven :D

    Med de priser og konkurencer de klodser har vundet i førende blade og magaziner samt bil test så sulle de ikke være helt dårlige :D
    Jeg kan huske politiet også har haft prøvet dem engang ude på daværende KTI i Rodkilde (Nuværende Sjællandsringen) for ca. 8 år siden da de også kæmpede en kamp mod for varme bremser ved udrykninger og de var måløse over hvos gode de faktisk er, de synes ikek der var tale om forbedringer men om en direkte opgradering.

    Jeg døjer selv med rystende forhjul ved hård opbremsning, men det kommer der snart en ende på :D der er lige indkøbt ny styrtøjs dæmper og nye styre stænger m styre kugler.
    Der var kæmpe slør i min den ene styre kugle ude ved venstre forhjul
    Jeg troede først det var bremse skiverne der havde været for varme og var blevet skæve.

    Mvh.
    BRABUS
     
  18. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Sådan er det når man kører diesel - der skal læs på, for at holde den i ro :D
     
  19. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    seriøs pris for Green Stuff må man sige...

    Kan de måske købes over there, tænkte på samme sted, nogle har købt dysser til under halv pris ...?

    Hilsen CABRIO
     

Del denne side