Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Justering af ventiler

Emne i 'Dieselmotorer' startet af mb_brian, 27 Marts 2008.

  1. mb_brian

    mb_brian New Member

    Joined:
    30 Januar 2008
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 E220 t CDI
    Km:
    0
    Årgang:
    2000
    Bil nr. 2:
    VW Golf st.car.
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Hej
    Mine ventiler "synger" lidt (tik tik tik .....).
    Kan jeg justere dem så de stopper med det ?
    MVH Brian
     
  2. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Nej.

    Ventilløfterne er hydrauliske, vejen ud af lyden er at udskifte dem...
     
  3. mb_brian

    mb_brian New Member

    Joined:
    30 Januar 2008
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 E220 t CDI
    Km:
    0
    Årgang:
    2000
    Bil nr. 2:
    VW Golf st.car.
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Tænkte nok at det ikke var lige så let som på min gamle Mini 850....
     
  4. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Nej - der skifter man jo bare motoren for 2. gang ved samme kilometertal som løfterne på en 250D normalt dør ved :D
     
  5. Bassut

    Bassut Member

    Joined:
    21 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    279
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    På min 260E hjalp det ikke at skifte de hyd.-løftere, jeg skiftede osse de vippearme der havde fået slidt en flade der hvor de kører på knastakselen, og derefter havde jeg en motor der var helt uden mislyde, som ny! ( og den tikkede rigtig meget før ).
     
  6. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg fik også nye i, ved 650.000 km. Det er ikke så dyrt som det lyder.!
     
  7. musholm

    musholm New Member

    Joined:
    22 April 2008
    Indlæg:
    57
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    182000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    PRIS `?

    Hej. Ved godt at det er et gammelt indlæg........ Men hvad koster det så ??

    Jørgen
     
  8. amigo

    amigo New Member

    Joined:
    15 Februar 2008
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fyn ( Svendborg )
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej.
    Jeg har lige fået et tilbud for at få skiftet ventilløfter + forkammerkæde på min bil 5700 Kr det er med pakninger og det hele og er incl. moms.
    Min bil 300D 245000Km ;;))
    Jeg syntes at det er billigt, jeg skal snart have det lavet.
    Mvh. Carsten.
     
  9. Bassut

    Bassut Member

    Joined:
    21 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    279
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Carsten
    Bare et råd: Få tjekket vippearmene for slid når de alligevel er afmonteret, ( se mit indlæg ovenfor ). Hvis de er slidte kan det være helt spildt at skifte hyd.-løfterne. ( Det havde ihvertfald ingen virkning på mine tikkelyde ). På min 124 var der ingen af de 12 hyd.-løftere der fejlede noget ( fandt jeg ud af bagefter ) :(
    De flader på armene der kører på knastakselen skal beskrive en bue, er der en flade på buen med en længde på mere end ca 3 m.m. skal den efter min mening skiftes hvis du vil af med evt. tikke-lyde.
    Jeg købte det antal vippearme der trængte til at skiftes hos Gørløse for 265,-+moms / stk.
    Hyd.-løfterne hos Mercedes for 93,- + moms / stk.
    Tre timers arbejde en lørdag formiddag,
    -og vupti havde jeg en motor helt uden mislyde ! :p

    Hilsen Bassut
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det forholdsvise hurtige slid af knast og vippe arme er kun udbredt på de 6 cylindrede M103 motore hvor knasten "næsten" grænser til at kunne kaldes en slid del :) nogen siger det mest udbredt på 260eren. men 300eren har samme problematik hvad det så end er der er gået galt da de designet den, men i forvejen er de 6 cylindrede generalt kendt for at være en svær opbygning med 6 i række, nok også derfor vi ikke ser den type motor i nogen biler mere.
    Men de har jo den fordel at gå betydeligt roligere og silke blødt mod en V6er.

    Mvh.
    BRABUS
     
  11. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej for en god orden skyld vil jeg lige nævne at diesel ikke har vippearme, knastakslen trykker direkte på de hyd. lyftere i alle fald på min 300 d fra 90 .

    Om det er billigt , tja stumperne løber jo op i 2 -3 kilo så er der til et par timer hos Hessel og co så det er sikkert prisen. MVH.
     
  12. Bassut

    Bassut Member

    Joined:
    21 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    279
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ups,...ingen vippearme på dieselmotorerne, der lærte jeg noget nyt.
    Håber andre bensin-drenge kan få glæde af indlægget.
     
  13. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Hej Brabus,
    Det problem du beskriver, gælder det også de 24-ventilede 280 motorer? Sådan en har jeg nemlig :(
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nej det gør det ikke fordi de er bygget anderledes op.
    Det er det samme som gør sig gældene for alle M104 motore både 300E-24 og E280 samt E320eren. de er jo alle 3 født med 2 overliggende kanster frem for kun 1 og det tager måske lidt af presset selvom der stdig er samme antal ventiler pr kanst da de jo har dobbelt så mange (24V) så er de fordelt på udstødnings og indsugnings ventiler hvilke gør at der trykkes halvt så mange gange pr omdrejnign i forhold til hvis samme knast også driver udstødnings ventilerne som jo ikke køre samtidig med indsugnings ventilerne, jeg tror det er derfor (min egen logiske forklaring), men de lider slet ikke af samme problem som faktisk er meget udbredt på M103 motorene 260E og 300E
    Jeg kender faktisk slet ikek tilfælde af hvor de 24Ventilet har fået skiftet knast ingen erfaring må siges at være god jo.
    Men derimod har jeg erfring herfra og fra mekanikker samt min egen families op til hele 8 tilfælde hvor de fleste har været 260ere kun 2 har været 300ere, men det er nok bare et tilfælde fordi de er 100% ens de 2 jo.

    Så tja, jeg håber ikke selv jeg skal til at bøvle med knaster fordi det er vist ikke helt standart så de er sikkert kæmpe meget dyere end stadart og ja så har vi 2 af dem jo, men jeg venter med at ærge mig til/hvis det bliver aktuelt :)
     
  15. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Hej Brabus,
    Se det var jo gode nyheder her på en Grundlovsdag - som ovenikøbet også er Fars dag. Tak for grundig indføring i M103/M104 motorerne.
    I dag skal bilen have nye bremser.
     

Del denne side