Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Klima GDS service.

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af Thomas, 10 Maj 2008.

  1. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Det er netop Type 1 jeg har i min.......vil det sige at det bedre kan betale sig at køre med det på hele tiden istedet for at slå det fra en gang imellem?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Fordelen er når kølekompresen køre hele tiden er at alle pakninger og slanger bliver smurt og holder bedre. jeg vælger at tænde midt AIRCOM. en gang hverd 14 dag og køre 40-50Km med det tændt det er ok siger fagfolk. ulempen med at køre med AIRCOM. På er støre benzin forbrug ;bana Peter
     
  3. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Tror sgu ikke på at mit benzinforbrug kan blive større......;-) :cry:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Peder så lad den bare slæbe AIRCOM. også. den køre minst 1Km mindre på literen . ;bana Peter
     
  5. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Hehe , om den kører 7 eller 8 på literen i disse tider betyder nok ikke så meget........;-(
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Man kan jo sige at den heller ikke bruger AIRCON hele tiden, men det afhænger selvfølgelig af udetemperaturen og den valgte inde temperatur om hvor tit anlæget slår til.

    På varme sommer dage vil det måske køre konstant med få pauser og om mogenen og aftenen samt mindre varme dage vil det kun slå til en gang imellem.
    Og ja det trækker meget ned på økonomien, som Peter siger mindst 1 Km/l om sommeren.
    Og ja man skal endelig ikke lade køle kompressoren stå stille fra efterår til forår da den godt kan sætte sig samt at olien ikke får smurt alle pakninger og funktioner.

    Peter hvad går AIRCOM ud på ? er N og M byttter rundt på dit tastatur eller er der en taste fejl med i spillet :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  7. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Hvis man ikke har trykket EC ind, så tænder og slukker kompressoren vel på samme måde som et køleskab, nemlig når er brug for at køle.

    Om vinteren kan man med fordel anvende afrimnings/afdugningsfunktionen ved lejlighed, for så kører kompressoren i hvert fald, så den får lidt motion. Og så er det hamrende effektivt :)

    Vh. John
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Brabus :!: det er de små polioramte skæve fingre der ikke kan ram..... tasterne ;bang ;bang Peter
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Hej John :!: det er ikke sådan. der er slukket eller tændt for AIRCON. når den røde knap er slukket køre kompressoren lige meget om det er koldt eller varmt. ;bana Peter
     
  10. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Hej Peter.

    Det undrer mig, hvis det skulle virke sådan, af flere grunde.

    1. Jeg har ikke kunnet konstatere nogen ændring i benzinforbrug, selv om jeg hele første vinter kørte med EC på (netop for at kompressoren ikke skulle køre). De to seneste vintre har jeg bare ladet EC være slået fra, og ladet systemet selv styre det.

    2. Når man slår afdugningen til, eller skruer begge temperaturindstillinger i kabinen i bund, så kan man i kontrolglasset se, at væsken (freon) bobler og stige. Hvorfor ændrer det sig, hvis kompressoren kører hele tiden?

    Er der en ventil, der omdirigerer væsken, så den kun cirkulerer i kompressoren? Eller hvordan virker det?

    Mvh. John
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kan mærke på min bil og høre at den slår til og fra hvis temperatur hjulene står på eks. 20 grader og aircon er slået til, når den så har kølet kabinen nok ned så temperatur føleren i loftet der sidder i den lille rist ved siden af loftslampen synes det er ca. 20 grader, så giver det systemet besked om at der ikke længere er brug for køling af luften og køle kompressoren slår fra, når luften igen kommer op på 21/22 grader så slår den til igen og det kan også tydelig mærkes på trækkraften hvis man eks. køre med fuld gas :D så forsvinder der lige 10-15 HK hvis ikke mere og det kan faktisk godt mærkes.
    Men ved normal gas givning kompensere den selv ved at give en smule mere gas så man ikke mærker den slår til og fra.
    Men på dieslerne slår den automatisk kompressoren fra når kick down aktiveres så der er den fulde kraft tilstede, dette sker dog ikke på de modeller der har MAS relæet til at styre anlæget, men de findes også kun på de 6 cylindrede benzin maskiner.
     

Del denne side