Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Klima GDS service.

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af Thomas, 10 Maj 2008.

  1. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Naaah, prøv igen. :) Den sidder lige over inderskærmen, vist med en rød cirkel på mit vedhæftede foto.

    De to ventiler er i øvrigt forskellige i udformningen, så man ikke tilslutter påfyldningssættet til den forkerte og får det hele i hovedet med et brag.
     

    Attached Files:

  2. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Hvad sker der med olien i kredsløbet, er den flygtig og damper af sammen med kølemidlet i et R134a anlæg?
    Trykket kan jo fotælle om hvor meget kølemiddel der er på andlægget, men olieniveauet er jo svært at vide noget om.
    Burde man trække et vakuum på anlægget først inden man kommer nyt kølemiddel på, eller er det bare på med gassen?
     
  3. mikkel

    mikkel Member

    Joined:
    3 December 2006
    Indlæg:
    70
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    6650
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E 300Diesel
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo
    Bil nr. 2 Km:
    70000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Hej Casper
    Det med olien kan være svært at vide hvor meget der er på, omvendt er det mit indtryk at ac anlæg ikke er så følsom overfor for lidt og for meget olie. Olien fordamper ikke, men laver en plet, ligesom andet oliespild. Olien i et ac anlæg er derimod god til at optage fugt fra luften. Så hvis anlægget har været helt tryk løs, eller har været åbnet, er det en god idé og suge vakuum. Grunden til at suge vakuum er at få eventuel fugt i anlægget til at forsvinde. Hvis der er fugt inde i anlægget, risikere man, at fordamper ventilen fryser til, og så køler det ikke. Filteret indeholder nogle kugler/sten ligesom dem der er i små poser i kassen med for eksempel et nyt kamera. De er også beregnet til at tage fugt ud af anlægget. Det er derfor en god idé, at skifte filteret, hvis anlægget har været åbnet, eller været total trykløs.
     
  4. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Og filteret, er det den lodretstående cylinder med et skueglas der kan ses på billederne ovenfor ? er den lige til at skifte aka. bolt off - bolt on?
     
  5. mikkel

    mikkel Member

    Joined:
    3 December 2006
    Indlæg:
    70
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    6650
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E 300Diesel
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo
    Bil nr. 2 Km:
    70000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Ja det er det
     
  6. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Nu kunne jeg ikke længere slippe for en tur til genbrugspladsen, og den går jo ikke på mc, så det var en passende lejlighed til at prøve bilen, som ellers har levet en afslappende tilværelse her i solskinnet. Jeg rensede glasset og satte kulden på max, og kunne tydeligt se væsken boble, og faktisk rende lige under glasset overflade. Efter lidt tid startede begge blæsere foran køleren også, så alt synes at være i den skønneste orden. Luften der kommer ud af dysserne synes dog ikke vanvittig kold - jeg synes, at jeg har oplevet den koldere, men så varmt er det jo heller ikke i dag. Det kan måske betyde noget.

    Jeg har også spottet den påfyldningsventil, du taler om, Thomas. :D
     
  7. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Jeg fyldte i weekende 310 gram R134a på mit anlæg, og nu kører det som en drøm igen :)
     
  8. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har lige checket glasset på min , med fuld skrue på aircon - der er ikke så meget som een eneste bobbel at skue i glasset....og luften der kommer ud er ikke sønderlig "aircon" agtig , dog kan jeg mærke på de rør der sidder foan på køleren ved siden af , at de er mere kolde en gennemsnittet af de andre rør , kan det være fordi mit anlæg trænger til en påfyldning?
     
  9. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Det lyder jo superat det virker, Casper. :)

    pdrhan, det kunne tyde på, at anlæget er tomt eller har lavt tryk. Hvis du trykker på afrim skal kompressorens slå til og øko slå den fra. Kan du høre om den gør det? Du kan også stikke et termometer i ved udblæsningsluften. Den skal kunne producere luft der er ned til 6 grader koldt. Hvis du sætter den til afrim + recirkulation får du den hurtigste afkøling. Den skal ha' lidt omdrejninger imens. Det bedste er at køre en tur imens du måler.
     
  10. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Uanset hvad, er det altid bedst, at køre en tur i sin W124. ;jubi
     
  11. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    @pdrhan
    Hvis du kigger ned på magnetkoblingen kan du se om den trækkes med rundt når anlægget står på maks. køl. Men det er da nemt at kontrollere trykket i anlægget og frylde r134a på hvis det mangler.

    Prøv at teste temperaturen først som Thomas skriver, men ellers har jeg jo nu både kølemiddle og manometer på lager. Kan se du bor i her på øen, så vi kan nok finde ud af noget hvis du kommer frem til at der skal fyldes på anlægget
     
  12. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har aldrig hørt compressoren slå til eller fra.......prøver at måle luft temp senere idag.....recirk er det den knap med det runde symbol på ved siden af havariblink knappen?
     
  13. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Har testet temp her til morgen på vej til arbejde med et digital stege termometer...det laveste temp kom ned på var 11,2 grader uanset hvilken knap der var trykket ind af de 3 jeg har - samme resultat med den knap med is krystal logo på.....ved ikke lige hvor den magnetkobling sidder , men der er ikke noget der bobler i glasset og kan ikke høre systemet slår til eller fra......manometer har jeg ikke og ved ikke hvordan man kontrollerer trykket......
    ville jo være sindsygt at give 1500-2000kr for en påfyldning hvis det fiser ud igen iløbet af een dag.....
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Har prøvet at måle luft temp. på midt aircon her til morgen med et stege termometer , den var 5 grader, så det er ok ikke. kom til at tænke på om temp. på dagen har nogen betydning den var 9,5 grader. nej Peder det er ikke den knap den sider under EC knapen den har pile der viser en cirkel, den knap du skriver om er til snekæder. ;bana ;yes Peter
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Peder :-ww når du får fyldt på PRO. tømer de først andlæget så tester de for at se om det er tæt OGSÅ påfylder man de dyre dråber ;bana Peter
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Peter :)

    Den knap han nævner er ikke til snekæder, det er den gamle type aircon styring hvor der i stedet er et is krystal :)
    Ja faktisk findes der 2 versioner af den gamle type aircon styring en uden EC knap og en med hvor recirkulationen er flytter op til de aflange knapper.

    Se billeder.

    HVad man også skal huske på er at dette ældre aircon styring (type 1) er baseret på tryk knapper og ikke toutch knapper.
    Så de bliver inde når man har trykket på dem og popper så ud igen når en anden af de 3 knapper vælges, derfor har man også kun 3 muligheder/valg, hvor man med de nyere systemer har 4 valg med de 3 knapper da muligheden for at ingen af dem er valgt også er til stede og så behøvede recdirkulationen ikke at være uden for de 3 knapper oppe i det andet panel. :)

    Mvh.
    BRABUS
     

    Attached Files:

  17. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    På min sidder EC knappen i midten, se mit galleri :)
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej JOHNSA :)

    Det er fordi du lige som mig og Peter har en W124er efter 1990 hvor 3 type kom og der ser de således ud nemlig :) (se billed)
    Eneste forskæl på dette type3 i forhold til type 2 er at is krystallet er lavet om til en EC knap som jeg mener står for noget med Economic Closed ...
    Men grudnen til det var at folk kun valgte at have aircon slået til når det skulel bruges og ikke konstant som det holder længere af at være.

    Mvh.
    BRABUS
     

    Attached Files:

  19. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Det er den slags der osse er sat i min 86'er. ;ha
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Thomas.

    Det må have kostet lidt at få efter monteret org. klima og så enda den sidste nye :D

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side