Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Mislyd fra motor

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Frank Jensen, 23 Marts 2008.

  1. Frank Jensen

    Frank Jensen New Member

    Joined:
    12 Marts 2007
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Skævinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Årgang:
    1988
    Min 300E fra 1988, har på det seneste drillet med en irriterende tikkende lyd fra motoren. Når jeg drejer til højre stopper det og forstærkes når jeg drejer mod venstre. I starten trode jeg det var en defekt iblæsersystemet, men det er ikke tilfældet.

    Kan de være fra ventilerne ?

    Er der nogen, der har et forslag ?

    mvh. Frank
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Frank !

    Det er bare dit højre motorophæng der er defekt !
     
  3. Frank Jensen

    Frank Jensen New Member

    Joined:
    12 Marts 2007
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Skævinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Årgang:
    1988
    Hej Guldsmed,
    selve lyden/intensiteten af den tikken jeg beskriver stiger med omdrejningerne - mener du stadig det skyldes ophænget og ikke ventilerne ?
    hilsen Frank
     
  4. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg vil også påstå, at der ikke er noget inde i motoren der kan lave "tikkelyde" som er afhængige af, hvilken side man drejer til!

    Et defekt motorophæng kan få motoren til at krænge ganske meget nede i motorrummet, men det er jo svært at se hvor meget, da de fleste kører med klappen lukket.

    Du kan jo for eksempel se, hvor meget den giver sig når du starter/stopper motoren - det var sådan jeg afslørede min, med et dårligt ophæng.
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ikke et dumt eller naivt spørgsmål: men er der nok olie på?

    Har nemlig set et par biler der tikkede når man drejede, til den ene side = manglende olie.
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja... Det er jeg ret overbevist om. :)
     
  7. Frank Jensen

    Frank Jensen New Member

    Joined:
    12 Marts 2007
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Skævinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Årgang:
    1988
    Fandt ud af, at ledningerne fra lambdasonden gik på kadanen og forplantede sig således længere op i kabinen m.v. - ny lambdasonde sat på og ledningerne væk fra kadanen.
    hilsen Frank :wink:
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hva kostede den lamda sonde Frank?

    jeg har nøjagtig samme problem nemlig og har dog ikke vilde lyde, men jeg har opserveret at min kadang har et ubehageligt gladt slebent mænster lige hvor ledningerne fra lamda sonden går, og ja de går næsten ret op og ned af kadangen :(
    Hva koster den sag?

    Mvh
    BRABUS
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Den koster vist ca. 1000,-
    Kan se at min bil også har fået den skiftet, pga. at ledningen var skåret over af kardanen.
     
  10. Frank Jensen

    Frank Jensen New Member

    Joined:
    12 Marts 2007
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Skævinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Årgang:
    1988
    Hej BRABUS,
    ca. kr. 1.000,- som nævnt,

    hilsen Frank
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Uh ha.

    Ja min nuværende ledning er vist ikke af en udskiftede type da den ligner et flossede garnøgle ???

    SÅ jeg må hellere udskifte før jeg får problemer ud af det.

    Mvh.
    BRABUS
     
  12. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kan der ikke bare loddes et nyt stykke ledning i - Eller skal der være en bestemt modstand ?
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det kan man jo godt :), det var også det jeg selv ville prøve til at starte med :) jeg ved dog at føleren er så følsom at der ikke skal meget spænding til at ødelægge den eller kortslutning.
    Den dør nemlig af at blive kortsluttet.

    Bare det man måler med et alm. multimeter af ældre dato eller af den billige slags, så har man ødelagt føleren med den lave indgangs impedans/modstand som multimeteret har.

    Derfor er jeg også lidt urolig for om den måske allerede har gnavet sig igennem og kortsluttet, men i så fald mener jeg at det kan fejlkode udlæses og den kode har jeg ikke, men det er også muligt det først er når det er forkommet over et bestemt antal gange at det bliver til en fejlkode, jeg ved ikke helt, men jeg vil da prøve til at starte med :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  14. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ellers kan du måle på sonden, om den regulerer eller ej.
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja men der er faktisk ikke nogen garanti for at den virker 100% som den skal :)
    Men selvfølgelig kan jeg se om den er kortsluttet osv.

    de kan også blive langsomme i reaktionstid med alderen og hvis der samtidig ligger et dejlig stort lag koks og slagger på indersiden så er det også med til at forrigne dens "føle" evner :D

    Jeg tænker tit sådan at hællere udskifte til nyt end at bruge timer og krudt på gør det selv som måske kun holder midlertidigt og ikke er pengene sparet i forhold til tiden man bruger på det.

    Men sådanne tanker er jo fy ord inden for gør selv verden :D og jeg er 50% af begge dele, så jeg må se hvad jeg helder mest til når jeg kommer dertil.
    Jeg har også en masse andre ting jeg skal have på plads som at komme til bunds i mit ASR projekt som det jo snart er blevet til :D
    Her tænker jeg lidt på og udskifte alle led og vinkler som kablet hiver i, for at se om det gør en forskæl, det er som om at speederen nogle gange sider fast i sluppet tilstand og så skal den lige have et dap for at kunne trykkes på igen.
    Jeg har smurt og smurt men det har ikek hjulpet tværtimod, nu køre det endnu mere træt og langsomt.
    Og jeg brugte enda gear olie som jo anbefales af flere inkl. dig Lasse, men når skidtet er træt er der nok ikke noget at gøre end at købe nyt, nå men det var lidt off topic sorry.

    Mvh,
    BRABUS
     
  16. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Lambda-sonden skal helst have 3 svingninger i sekundet, for at den reagerer hurtigt nok.

    Gear olier? Det har jeg vist ikke anbefalet, men har da læst andre herinde har gjort det :) Bare den olie du bruger er syrefri, så burde det være ok.

    Ja, her er jeg enig BRABUS. Hvis der er noget der har tegn på slid, og det er ved at være gammelt og snart udtjent -så skifter jeg også hellere, end at bruge flere timer på at lave en anden/"lappe"-løsning. Det skal sq være i orden 8)
     

Del denne side