Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Klima GDS service.

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af Thomas, 10 Maj 2008.

  1. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Så har perlegrusmekanikeren været på banen igen. Denne gang har jeg selv fyldt kølemidel på klimaanlæget.

    Jeg købte et sæt med 3 dåser kølemidel r134a, olie, noget "stop leak" med farve og en påfyldningsslange med manometer. Hvor skaffer man sådan noget, vil i nok spørge? Svaret er på go'e gamle ebay, såmænd - for en beskeden sum tilmed. 89 euro, og jeg er ikke sikker på det var den bedste deal på internettet, men sættet er "komplet" og det er lige til at gå til. Dog er et termometer godt og ha' for at teste resultetet. Hvis anlæget lækker, skal man også bruge en uv lampe til at søge efter hullet. Der er et "deluxe" sæt med disse ting.

    På med påfylderslangen, som også viser hvor meget tryk der er på anlæget. Og ganske rigtigt, - trykket er stort set 0. Jeg har de foregående år offret klimaservice på værksted á 1500 kr. Men da anlæget skal efterfyldes hvert år syntes jeg det bliver lidt dyrt. Deres tryktest viser ingen fejl, men der er åbenbart et mikroskopisk hul, et eller andet sted.

    Så er det bare at følge brugsanvisningen. Først påfyldes 1 flaske kølemidel og så venter man 1 time og ser om trykket er det samme. Så fyldes flaske 2 på og flasken med olie med spormidel og flasken med "stop leak". Nu er trykket normalt og en hurtig test med anlæget på fuld køl og et elektrisk termometer i udblæsningsventilen i midterkonsollen viser da også temperaturer ned til minus 11 grader peak med en udetemperatur på 15. Det hele klares i løbet af et par timer hjemme i indkørslen med en cola i den ene hånd.

    Længe leve internettet! ;jubi
     

    Attached Files:

  2. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Og termometret - der er et elektronisk stegetermometer perfekt. med "spydet" inde i luftdyssen er det en nøjagtig måling man får...
     
  3. mikkel

    mikkel Member

    Joined:
    3 December 2006
    Indlæg:
    70
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    6650
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E 300Diesel
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo
    Bil nr. 2 Km:
    70000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Hej Thomas
    Lige en ting som jeg synes du skal være opmærksom på. Du skriver den kan køle ned til minus 11 grader. Det får mig til at tro, at din termostat, som sidder i fordamperen ikke virker. Normalt skal den slå kompressoren fra ved en ca. 10 til 12 grader. Hvis det først sker efter 7 grader, fryser vandet fra den høje luftfugtighed til is omkring fordamperen, og så kan luften, der skal køles ikke komme igennem, os så har man ingen køling. Prøv at lægge mærke til om kompressoren holder en pause en gang i mellem.
    :p
     
  4. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Ser spændende ud, jeg stod over for et klimaservice om to uger. Så jeg har straks bestilt et sæt fra Tyskland. Så afbestiller jeg servicet på tirsdag, og glæder mig over at der er sparet 1000 kr. :)
     
  5. tspark

    tspark New Member

    Joined:
    11 Juni 2007
    Indlæg:
    84
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Skovlunde
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Årgang:
    1991
    Jamen .....
    Hvordan ved du hvor mange gram r134a du fylder på ????
    Hvis du fylder for meget på, så bliver det jo sendt rundt i anlægget i væskeform, istedet for gasform = smadret kompressor.
     
  6. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg vil lige dele lidt af min erfaring med AC. Hvis anlægget er tomt bør man skifte tørfilteret, og der skal suges vakuum i mindst 30 minutter, for at fjerne fugt fra systemet. Desuden kan jeg ikke forstå at du fylder mere olie på? for meget olie i anlægget forringer kølekapaciteten. Ligeledes lyder det, som Mikkel skriver, som om thermostaten er deffekt. Jeg ved også at der findes spormiddel hvor man ikke behøver UV-lys, det er noget gult stads.
     
  7. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Hej Thomas.

    Det lyder rigtigt spændende - ikke fordi jeg tror, at mit A/C ikke virker - det gjorde sidste år, og den sidste uges tid eller mere har jeg ikke haft bilen startet, for det er jo mc-vejr :)

    Det, jeg ville spørge om, er, om det sæt er kompatibelt med den væske der er på bilen fra fabrikken af? Hvis ja, vil jeg også skaffe mig sådan et sæt, just in case :)

    Mvh. John
     
  8. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Jep, dvs. Nej, jeg ved ikke hvor mange gram jeg fylder på, men jeg kigger på metret og stopper når trykket er korrekt og det må være det vigtigste. Der er en tabel for udetemperatur, og der må man så vægte ca hvor varmt det bliver hvor man bor på kloden. Trykket skal så være mellem 45 og 55 psi afhængigt af klimaet.
     
  9. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hej Thommas hvad skal man lede efter på e- bay ? for at finde produktet

    Hilsen

    CABRIO
     
  10. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg låste temperaturhjulene helt i den kolde ende forbi "klikket" under testen. Her er termostaten vist slået fra, så anlæget giver fuld skrue. Når jeg så indstiller hjulet på en 18-20 grader kommer der mere normale temperaturer ud. :)

    Mht. olien har jeg ikke fyldt det på. Jeg skrev nærmest af fra brugsanvisningen her. I mit tilfælde fyldte jeg ca. 1 og en halv af de små flasker med kølemidel og så det der grat der angivelig skulle stoppe huller. Beklager forvirringen. :oops:
     
  11. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Hvis det er et R134a anlæg, så ja. Det er det samme gazz som kølemontøren fylder på. Du kan konstatere om det er R134a eller freon (R12) ved at beskue påfyldningsventilerne. :)
     
  12. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Prøv "r134a" evt. sammen "kit" "nachfüllset" eller lign. på:

    www.ebay.de

    www.ebay.co.uk
     
  13. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det overrasker mig egentlig lidt, da en FDM mand engang fortalte mig at klimaanlægget skulle kunne lave 5 grader kold luft, for at være 100% iorden. :shock:
    Men jeg kan godt se Mikkel, at det du skriver giver mening. :)
     
  14. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    jeg mener også at det bør være ned til 5 grader men der er nok mange anlæg der ikke kan komme der ned+ det nye kølle mideleikke er lige så efiktiv som det gamle R12!
    Chr
     
  15. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Hej Thomas.
    Så kan jeg altså ikke bruge det (se billede) :cry: Ved du, om der findes noget, jeg kan bruge, eller skal man have modificeret/udskiftet bilens kompressor, hvis der er behov for at efterfylde :?:
     

    Attached Files:

  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    R12/R134a

    Jeg har vist 134a påfyldt.

    Der står også at det kun er kvalificeret personel som må yde service på anlæget ;:_~-

    Men kvalificeret ved man jo først om man er når man har prøvet det :..| hihi

    Jeg tror alligevel jeg vil kikke over skuldren på en i forvejen kvalificeret person før jeg vil førsøge med min gen kunnen og gøren :D
    Jeg siger ikke man kan gøre noget forkert, men jeg vil nødig stå og have dummet mig for et 5 cifret beløb og tænkte hvorfor hvorfor hvorfor, når skadet er sket, hvad det så end skulle være :D

    Men det er sikkert det nememste i hele verden at gøre selv.

    Mvh.
    BRABUS
     

    Attached Files:

  17. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Re: R12/R134a

    Jeg har den holdning, at jeg er kvalificeret til det modsatte er bevist. ;eek
    Det værste der kan ske er, at det eksploderer op i hovedet på mig. Og da jeg har god træning i lemfældig omgang med farlige kemikalier og/eller maskiner er det jo ingen problem. :llo

    Seriøst ment, vil jeg efter denne første erfaring investere i en vacumpumpe og noget bedere påfyldningsudstyr. Lynkoblingere på det billige sæt er af plastic og holder nok ikke længe. Rent lovgivningsmæssigt er der ingen krav om autorisation til servicering på køleanlæg der indeholder op til 1 liter kølemidel, så den går lige.

    ;skål

    Til JOHNSA,

    Umildbart ville jeg søge professionelt råd mht. konvertering. Kompressoren mener jeg ikke er nødvendig at skifte, kun tørfilter, slanger og pakninger. Hvis du ikke VIL ofre en konvertering men er villig til at gamble beskedne 7-800 kr. (og dit helbred og dit klimaanlæg ;yes ) kan du købe et sæt med kompatibel gas og olie på internettet. Dem der sælger det siger det virker, men jeg har som sagt ingen erfaring med det.
     
  18. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Tak til jer begge for rådene, Thomas og Brabus. Forhåbentlig bliver det ikke aktuelt foreløbigt, for A/C'en virker, men jeg satser jo på at beholde min dejlige bil i mange år (har ikke set den første rustplet endnu) så engang kommer det vel.

    Jeg har studeret lidt i Haynes manual, og der taler de om en glasrude i nærheden af beholderen, hvor man skulle kunne se væsken stige, når man tænder A/C, men selv om jeg havde hovedet nede i motorrummet, og var bevæbnet med et digitalkamera, kunne jeg ikke få øje på nogen glasrude. Har I det i jeres biler?

    Jeg skal nok skanne beskrivelsen fra Haynes ind senere, men jeg har desværre ikke tid lige nu.
     
  19. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Ruden sidder ovenpå den sorte beholder lige bag den venstre forlygte. Jeg var nødt til at rense ruden for at kunne se hvad der foregår. En vatpind er god da ruden er undersænket.

    Jeg vedhæfter lige et par billeder.
     

    Attached Files:

  20. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    På en 260E

    Det kunne godt ligne dette på min bil:

    Endnu engang tak :D
     

    Attached Files:

Del denne side