Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

tectyl..

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af sejleren, 9 April 2008.

  1. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Hejsa....

    Der er jo forår i luften og 124´eren skal lige have den store tur.!

    Jeg er gået igang med at afmontere mine sideplanker på dørene og tjecke for rust inden under, Bår de små bolbler og lign er lavet efter alle kunsten regler, smør jeg lige et tykt lag tecktyl på inden under plankerne.!

    Men resten af bilen kan sgu lige så godt få en omgang også, er der nogen af jer der har et sprøjteskema til en 124´er liggende..? og som kunne tænke sig at dele med resten af os..?

    lad høre fra jer..?
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Et godt tip: Inden du giver rustbeskyttelse og monterer plankerne, så kan du med stor fordel montere noget stenslagfolie eller tape, lige der hvor plankerne ligger an mod dørene og skærmene. Så kan de nemlig ikke gnave hul i lakken, og fremme rust-processen.
    -Men fremragende idé, med at rustbeskytte derinde under :D
     
  3. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Arh.... Det var dælme en perle du lige kom med der...!!! selvfølgelig skal der noget folie på, havde jeg ikke skænket en tanke..!

    Ja, jeg har givet en tur med det tykke til bunden, under alle plankerne.
    Først lige slibet de småting der var, givet zinck, grunder, lak og så tectyl.! Så må det dælme da holde et stykke tid..! Dørene indvendigt har iøvrigt også fået en tur med det tynde tecktyl.

    Mellem bagdørene og baghjulene sidder der også nogle små planker, der er det helt sikkert værd at sin bil efter..!!!
     
  4. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Du skal også pille kofangerne af og give den samme tur under dem. Og endnu mere vigtigt - hvis du ikke har haft dem afmonteret - plastpanelerne! Den skal bare ikke have for lidt under dem.

    Sprøjteskema - der det ikke dem der viser hvor man skal bore huller i sin dejlige bil? :(

    Kan du komme under bilen vil du se, at der er gummipropper ind til ALLE hulrum! Hvorfor så bore huller efter et fint vandalistisk skema?
     
  5. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Plastpanelerne...??? er det dem jeg kalder sideplankerne..??? Altså dem der sidder hen langs med siden, nederst på dørene..!
    Jamen, jeg må da også lige have kofangerene af og se ind under dem, måske der skulle være lidt arbejd til mig der også..!! :D

    Der er jo ikke noget som at gå og "nusse" med sin w124´er:)
     
  6. BBKim

    BBKim Member

    Joined:
    22 Oktober 2007
    Indlæg:
    122
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 220 E
    Km:
    200000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det her er måske et par dumme spørgsmål - men køber man bare en spraydåse el. en bøtte med tectyl? Og hvis bilen er behandlet med Dinitrol, skal man så købe det i stedet? Har i evt. nogen billeder af hvordan i har gjort?
     
  7. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg er kørt i Harald Nyborg, og købt 5L tyk tectyl til bunden og 5L tynd til hulrum, samtidig købte jeg en tectyl-sprøjte til et par hundrede kroner og så er det bare at sprøjte løs:)

    Hvis den har fået et eller andet, er der jo boret huller i forvejen og så er det bare at pille ALLE sammen ud, og så sprøjte i hver eneste hul og sæt prop i bagefter. Hvis du har propper tilovers, mangler du huller.
    Vognen skal lige have en tur med højtryksrenser i bunden inden du begynder på noget dernede, og husk at dække skiver og klodser af, den bremser ikke fandens godt med tectyl på. Udstødningen er også værd at dække af.... Har jeg glemt noget..????

    Det kan godt være at man som privatperson ikke kan gøre det helt så godt som profferne, men næsten..!

    Jeg havde en Nissan Primera for mange år siden, den fik en tur hos PAVA og da jeg fik retur så det såmænd da fint nokud. Efter et halvt års tid, skulle jeg har sat nye højtalere i dørene og opdagede at der havde den jo fået langt mindre(eller mangel på samme) som den skulle have haft. Der var steder hvor den slet ikke havde fået noget overhovedet :shock: ..!
    Siden har jeg gjort det selv.!!!

    Håber det hjalp dig lidt.!?
     
  8. votte

    votte New Member

    Joined:
    27 Februar 2008
    Indlæg:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    de fleste "proffer" sprøjter bare løs lige som du vil.....og har du adgang til at spule din undervogn..har du også mulighed for at tjekke den og vil du "nusse"...så smør den ind i gammel motorolie..afrens til sommer og smør ind til efteråret...så har du tjek på tingene....til syn vil de gerne kunne se div. tilslutninger til bl.a.bremsecylinder m.m.sort snot over det hele er ikke løsningen..skal du absolut "blæse" er det klogt at lægge gennemsigtig tectyl ved dine bremsetilslutninger.....og andre vigtige ting...blot for din egen skyld..så er det også nemmere at tjekke....sort snot gør jo ikke det det hele..det kan jo også,.ved dårlig behandling,.gemme en masse lort...bare for en kort bemærkning...men held og lykke med dit fornuftige valg af køretøj.....
     
  9. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Det forekommer mig jeg at jeg engang har hørt noget om syre i motorolie, som vist ikke er en succes på biler over længere tid. Jeg ved intet om, hvorvidt der er hold i det, eller ej.!?
    Men den tynde tectyl kan vel også bruges på bunden, dog er den ikke så slidstærk som den tykke.
     
  10. votte

    votte New Member

    Joined:
    27 Februar 2008
    Indlæg:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    det er en succes i motor/gearkasse...kan også bruges som en form for rustopløser/smører ligesom wd40..så alt kan lade sig gøre....
     
  11. dr.hansen

    dr.hansen New Member

    Joined:
    10 April 2008
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nørresundby
    Ratings:
    +0 / 0
    Mine erfaringer med rustbeskyttelse er at: Når tectyl bliver gammel så falder det af i kager. Dem der bruger tectyl og fortynder det med gammel motorolie burde :llo . Da motorolie indeholder stoffer som opløser maling og fabrikkens voksbeskyttelse ER DET TOTAL UDELUKKET at bruge det på sin 124'er.

    Mine bedste erfaringer er at bruge DINITOL's Voksbaseret produkter.
    Idet hele taget skal en 124 kun rustbeskyttes med VOKSBASERET PRODUKTER. ;skål
     
  12. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Fuldkommen enig :)
     

Del denne side