Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Kølervæske - blandingsforhold.....

Emne i 'Motorkøling' startet af pdrhan, 11 April 2008.

  1. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Hvordan blander i Jeres kølervæske i hvilket forhold?
    Går ud fra eneste sted at påfylde er via ekspantionsbeholder i motorrum?
     
  2. JensGT500

    JensGT500 New Member

    Joined:
    29 April 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    FYN
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1820
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kølervæske blandes ALTID 50/50.

    Selvom det virker pudsigt for nogle, så fryser ren kølervæske ved måske -20gr. Mens blandet op med vand 50/50 ender det på -35gr :shock: :)

    Fyldes der rent på af det ene eller det andet, har man jo ikke styr på hvad blandingsforholdet er. Ved altid at gøre det 50/50 er man aldrig i tvivl :)

    Og til dit andet spørgsmål - Ja
     
  3. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Ok , takker - men man kan altså godt bare fylde det på UDEN at blande det op? - sker der noget ved det?
     
  4. JensGT500

    JensGT500 New Member

    Joined:
    29 April 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    FYN
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1820
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja, undskyld jeg spørger, men hvorfor vil du fylde det på rent?? :?
     
  5. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Kan man ikke købe noget på tankstationer der er blandet 50/50? - eller er det bare mig der drømmer :)

    Men ellers vil jeg også sige,- at for at holde styr på hvordan blandingsforholdet er,- så vil jeg da også blande det, hvis det er koncentreret kølervædske.

    Men altså,- der sker da ikke noget ved at suplere op med rent,- alt afhængig af hvad "frysepunkt"- måleren siger, kan man kalde det spild/opgradering, afhængig af den blanding der er i systemet
     
  6. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Jeg bruger OKs den gule, den skal også blandes i forholdet 50/50
    Den giver en fremragende beskyttelse, jeg kommer også en dåse Bars Leaks kølertætner i hver gang jeg skifter kølervædske....
    Det smørrer og tætner !

    CABRIO
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    På mb bør der altid bruges orginal køller væske! Det er lidt dyre men jeg tør ikke have noget på som måske ikke går godt med motor blok på mben
    jeg har næsten altid 2 dunke stående :en der er blandet op 50/50 og en 100% Har skrevet det med sort på dunke så jeg ikke er i tvivl
    Chr
     
  8. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hej Flychr

    Du kan nu roligt bruge løs af OKs den gule kølervædske, der er absolut ikke noget der skader motorblokken eller pumpen, tværtimod er der smørrende egenskaber i OKs den gule... så selv om vi er enige med kun at bruge originale dele til frøknerne, så snyder jeg med kølervædsken !

    Hilsen CABRIO
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Kølervæske hældes på netop af 3 grunde:

    1. "som er den vigtigeste" Den smørende egenskab der søger for pumpen ikke sætter sig :D
    Jeg har set folk køre på ren vand om sommeren for så at skulle skifte pumpe i efteråret :D (ikke alle er lavet sådan dog)
    Men min fars gamle W116 (350SE) der satte vand pumpen sig så kile remmen hyllede og så køre man ikke videre.

    2. Fryse punktet sænkes så der kan køres i frostgrader :D (nok lige så vigtigt som punkt 1 :D )

    3. Beskytte motoren mod korrosion (rust). Hvis det skal være helt rigtigt bør man kun blande med destilleret vand, for at undgå kalk og mineraler.

    Og så overføres varmen også bedre fra blokken til væsken og væsken til køleren bedre end den varme lednings evne vanden har.

    Man kan faktisk få noget tilsætnings haløj til kølervæsken som kan nedsætte driftstemperaturen med op til 5 grader pga varmelednings evnen, dette med føre at blæseren ikke køre så tit som ellers da bilen jo stadig vil prøve at opretholde den normale driftstemperatur. via termostatens grad tal og blæserens gradtal for indkobling.

    Mvh.
    BRABUS
     
  10. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    En af kølervæskens vigtige opgaver er også at beskytte motoren mod korrosion (rust). Jeg mener den bedste beskyttelse opnå ved 50/50 blandingsforhold. Og hvis det skal være helt rigtigt bør man kun blande med destilleret vand, for at undgå kalk og mineraler.
     
  11. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Enig!
     
  12. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Bare lige en servicebemærkning !!! :)

    Pas på ikke at blande alm. og longlife kølervæske.
    Det må man nemlig ikke.

    Longlife er rød.
    Alm. er blå
    Men hvad er så den gule ?
     
  13. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    :shock: :shock: :shock:
    Er du gal??? Ved du ikke hvad kælertætner gør ved indersiden af kølesystemet?

    En af grundene til at bruge/skifte kølevæske er jo netop at det smører og utætheder løser man ikke ved at dræbe sit kølesystem med køletætner - dem løser man ved udskiftning af pakninger o.s.v....

    Jeg mener vi har en del andre tråde hvor de mange negative resultater af kølertætner diskuteres...
     
  14. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hej Larzen

    Jeg ved godt at vi har talt om det tidligere, og at der er delte meninger om brugen af kølertætner.... MEN, Bars Leaks er et specielt produkt, bruges kontinuerligt i Rolls Roys kølersystemer.

    Vi er mange, der kører med 300 CE-24 som bruger Bars Leaks, her i DK og vi har ikke nogen problemer med det....

    Prøv nu at læse lidt om lige dette produkt, så vil du finde ud af at det faktisk duer.

    Hilsen CABRIO
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Hej cabrio. fortæl lidt om hvad Leaks gør for en 300-24 :D Peter
     
  16. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg fatter bare ikke et dyt af, hvorfor en 300 CE-24 har glæde af konunerlig brug af kølertætner - hvad er det der er så anderledes i den bil?

    Det er helt modsat min 300D, som er 100% tæt i kølesystemet. Ikke nok med det, den har også brug for al den køling systemet kan yde og vil sandsynligvis bryde sammen i overophedning, hvis den blev fodret med kølertætner og derved opbyggede den uundgåelige isolerende belægning inden i maskinen og køleren.

    Hvad Rolls putter i deres biler er for mig helt uinteressant. Rolls er et typisk engelsk overdimisionret produkt - og hvis kølersystemet er lige så overdimisioneret som resten af bilen kan den nok godt overleve - også selv om der var ren gylle i køleren :D
     
  17. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Her er så lidt info om BARS LEAKSs
    Smørrer vandpumpen, forhindrer rust kalkophobninger og aflejringer.
    Forebygger og forsegeler hurtigt og permanent læk og sprækker op til 0,9mm, forsegler revner og sprækker i cylænderhovedet, toppakningen og køleren.
    Forseglingen dannes i selve revnen / sprækken i modsætning til på eller opimod revnen...

    Se impotørens hjemmeside : www.seab.dk

    Hilsen CABRIO
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Cabrio :!: er det til at afhjælpe 300-24 problemer med toppakningen at det er godt at bruge BARS LEAKSs MVH. Peter :D
     
  19. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Ja Det er lige præcist det !
    Jeg skal selv skifte min toppakning, da jeg har "mayonaise" i kølersystemet. Jeg opdagede det efter hjemturen fra Italien hvor damen brugte kølervædske.

    Forbruget af kølervædske er stoppet efter jeg kom Bars Leaks i.

    Hilsen CABRIO
     
  20. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    God fornøjlse - jeg tør bare ikke....
     

Del denne side