Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Instrumenthus service

Emne i 'El-system' startet af Bjarne, 20 Oktober 2006.

  1. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Instrumenthus værktøj

    Hejsa


    Vedr. instrumentbordet, ja - det er nemmere når rattet det er væk, men det er på ingen måde nødvendigt, jeg har selv haft det ude flere gange for at skifte, dels pærer. men også speedometer både på min egen og andre.

    For at få instrument huset ud, kræves lige to små simple krogværktøjer se billed på link http://www.autoimport.dk/reservedele/prissider/?side=V%E6rkt%F8j+Mercedes+Special&model=Diverse, som gør det til en leg at tage instrument bordet ud. Dog skal man være opmærksom på at det kun kan trækkes et lille stykke ud pga. speedometerkablet, men der stikker man sin hånd ind bagved og skruer det af, kan godt være en lille smule drilagtigt at få på igen, men - det er jo paskram!!! -

    Når man skal have instrumenthuset ud med de to førnævnte kroge, skal de de stikkes ind ca. 7-8 cm inde fra hver ende af huset, fra forkanten inde under huset, her skal man finde en slags "slidske" bestående af et stykke fjedermetal, som man ligesom skal op over og ind for at få fat på bagsiden af huset, herefter lirkes det stille og roligt ud.

    Jeg ved godt det kan drille en del,- men det er også lidt svært at ramme det rigtige sted med værktøjet,- man kan godt tro man har rigtig fat uden at have det,- så man må prøve sig lidt frem med at skubbe krogen ind og ud mens man flytter sig sideværts,- når man rammer det rigtigt kan man mærke det,- så gælder det om at lade den krog side uden at skubbe til den mens man får gelejdet den anden ind på plads,- hvorefter man trækker lidt i den ene side så lidt i den anden side og viseversa, - et er sikkert : når du kun kan trække huset 5 mm ud,- har du ikke fat det rigtige sted. - selv om det føles sådan, det er ligesom arbejde i blinde,- jeg ved det, - der skal bandes lidt,- det er tilladt.....

    --------------------------------------------------------------------
    Bemærkning fra Ole...............

    Så lykkedes det at få huset ud.

    Et tip til andre, når man leder efter låsefjederen med udtrækkertangen, er det en stor hjælp at sætte en kile ind ved siden af udtrækkertangen, så er det muligt ved hjælp af en lommelygte at se hvad man leder efter.

    Hovedet på tangen skal ind i mellem de to små fjedre man kan se, når den så føres længere ind, presses en fjeder ned og det er nu muligt at lirke huset ud.


    Gode hilsner
    Ole
    ----------------------------------------------------


    PS. når man har fået det ud, så fjern de to stykker fjeder plade, så er det væsentlig nemmere en anden gang. :D

    Vær dog obs. på at du får sat ledningerne til kontrollamperne i bunden på de rigtige lamper. - jeg dummede mig selv ved at bytte om på ABS lampen og sprinkler beholderen, for derefter at beklage til mekanikeren at dervar fejl på ABS, og så for senere at opdage at lampen slukkede da jeg hældte sprinklervædske på. :oops:
     
  2. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Tak for svaret .. Skal nok prøvet at huske stikkene :lol: :lol: der er et kamera i en mobil alligevel en brugbar ting ...
    Ang pærer er det almindelige pærer man kan få ved T-svansen ? Hvis man gerne vil have lidt mere lys kan man så få nogle med lidt mere blus på ? Evt BLÅ ????? Arj den var bare for sjov :roll: :lol:
    Hvad med pæren ved den miderste luftdyse er den til at komme til i samme omgang ? De der fætre til at hive med har du mål på dem ? Så kan man da lige selv fixe dem `?

    Hilsen Klaus
     
  3. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Klaus

    Du må ikke sætte pærer i med højere watt forbrug. Så smelter prismet bag speedometer+ur! Så t-kvalmsen kan bare pakke sit gejl. :x
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Instrumenthus værktøj

    Hej Klaus

    Beskrivelse af kroge:

    Længde: 16 cm + håndtag, krogspids højde 5 mm, godstykkelse 2mm.

    Hvis du alligevel skal bestille en afviserarm, hvorfor så ikke smide de kroge oveni, de koster jo trods alt kun 69 kr incl. moms - godtnok er timelønnen måske lavere i vestjylland,- meeeen!!! - jeg gad ikke og spilde min tid med at konstruerer nogle selv, til den pris :lol:


    Vedr. modificerede pærer i instrument lys: glem det, er prøvet, hvis du sætter farvede pærer i skal du op i styrke og så smelter farven af pærerne og springer til sidst.


    Jeg står overfor at forsøge med noget diode halløj, som jeg gerne vender tilbage med på et tidspunkt når vi når så langt.

    Vedr. T-håbløsen, hvis de en dag får noget der er værd at spilde sin tid på, vil jeg gerne høre om det.
     
  5. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Det med de farvede pærer var også en joke... Farvede pærer passer måske til en Brian bil ikke til en klassisk vogn...

    Ang instrumenthusudtrækkere.. Jeg er jo Industritekniker.. Såe jeg får løn for at lave dem :D :wink: Det kan vel ikke blive billigere så ??

    Hilsen Klaus
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Klaus


    Det lyder straks mere fornuftigt, at få løn for at lave sit eget grej :D

    - og god fornøjelse.
     
  7. hansekurt

    hansekurt New Member

    Joined:
    14 Januar 2007
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 2,3 Stationcar
    Årgang:
    1989
  8. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hejsa

    Hmmm,- :!: jeg ville så gerne vide hvordan han får frigjort de to fjederstykker der holder fast i bunden af huset. :eek:
     

Del denne side