Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Sommerklargøring & Rust-Stop Behandling

Emne i 'Karosseri' startet af Bazz, 2 April 2008.

  1. Bazz

    Bazz New Member

    Joined:
    7 December 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Alle.
    Så nærmer sig sommeren og der findes ikke noget bedre en lugten af ny W124 til at forsøge det.
    Jeg har fået min 300D behandlet ved et specialvæksted, Shinycar i Silkeborg.
    En komplet behandling inde og ude kostede: 2950,- incl. moms.
    Lakken er renset og forseglet. Den skinner mere end den CLS350 der holdt i udstillingen. Indvendig er den renset og støvsuget så den ligner og lugter som en fabriksny bil. Nu havde jeg kun den CLS350 der stod i udstilligen af sammenligne med. Men min W124 lugtede bedre :lol:

    Behandlingen kan jeg klart anbefale. Specielt den ydre behandling. De lavede også lige 2 bobler som nu er helt væk.

    Og lige til orientering har jeg nu kørt 3 måneder med RUST-STOP. Det er ikke lang tid at prøve men jeg kan ikke konstatere noget rust der bliver værre. Jeg snakkede med mekanikeren der monterede det. Han havde selv arbejdet ved Mercedes og havde systemet monteret på hans Ford Escort. Ingen anden behandling. Han havde kørt med et 1,5 år og havde ingen rust. Jeg var selv med rundt om og inde i hans bil for at kigge.
    Systemet kostede 1995,- plus montage. Og jeg skal købe nye elektrolytter til cirka 100,- pr styk om 6 år. Der er 4 på bilen.

    Nu håber jeg i kan bruge min erfaring her op til sommeren.


    -----------------------------------
    Overskrift ændret af admin.
    -----------------------------------
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: 300D -89 nu lugter den ny.

    Hej Bazz !

    Hvad er det RUST-STOP for noget ?
    Det lyder som noget med nogle offer anoder - Måske zink ?
     
  3. Bazz

    Bazz New Member

    Joined:
    7 December 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Kort fortalt er det en styrebok der monteres inde i bilen og 4 elektrolytter der sidder for og bag. De sidder i regnvandsrenderne fordi regnvand for dem til at virke. Mener jeg han sagde. Men du kan læse mere om det på www.ruststopdanmark.dk
     
  4. Bazz

    Bazz New Member

    Joined:
    7 December 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg kiggede lige. Det er anode ofring.
     
  5. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej - ja, hvis det virkeligt er så effektivt, som det påståes - så er det vel nærmest ideelt til ældre mercedes´er - er der andre der har erfaringer, så kom endelig på banen! - min ´94 har allerede de første tegn i skærmkanter enkelte steder, og der er et par bobler ved emblemet på bagklappen - det skal jo komme! ;-)

    VH
    Søren
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Princippet er ikke nyt - og det virker faktisk.
    En måde at gøre lidt det samme, kunne være at skrue zinkskiver med ind under skærmskruerne, og hvor man ellers kan finde plads.
    Der skal ikke nødvendigvis være strøm/styreboks til. :wink:
    Men det med styreboksen er selvfølgelig nok en forbedring/viderudvikling.

    At der skulle findes en Ford Escort der ikke er rusten, må i sig selv være det bedste kvalitetsstempel der findes. 8)
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    For en god orden skyld .....

    Jeg ville stadig supplere med noget traditionel rustbeskyttelse. :wink:
     
  8. Bazz

    Bazz New Member

    Joined:
    7 December 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Mekanikeren der satte det i min bil havde ikke behandlet sin Ford med noget så jeg tror jeg prøver uden :) Men skal nok skrive om udviklingen.
     
  9. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Selvfølgelig skal den have en ordenlig gang tectyl :D

    men tror da seriøst jeg vil overveje og få det sat på når min skal sættes i stand i løbet af sommeren.

    Tror da ikke det bliver ringere af det. :p
     
  10. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej...

    Jeg ved godt at det ikke helt kan samlignes, men alligevel lidt.

    Jeg arbejdede ovre på fredericia værft og en del skibe har et lign system, med strøm, i stedet for traditionelle zink-anoder.
    Der kom så et skib for et par år siden som skulle sandblæses.... og det forsvandt nærmest..! Systemet havde fået en fejl, og der havde ikke været strøm til skidtet siden sidste dokning 2 år før. Da sandblæsningen begyndte forsvandt svejsninger og en del plade var for tyndt til et syn. Det beviser hvor effektivt det er, når det virker, og hvor skidt det er når det ikke gør:-(

    Jeg ville klart suplere med alm. tecktyl, og så dette anode-kit, så må den PERFEKTE rustbeskyttelse være skabt..!!

    Jeg skal helt klart have det monteret min stjerne.!


    Jeg var iøvrigt ikke klar over at det fandtes til biler, så tak for denne tråd..!!
     
  11. votte

    votte New Member

    Joined:
    27 Februar 2008
    Indlæg:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    som jeg forstår det/ser ..er det zinkanoder (ligesom til både) som monteres på bilens karos..det med strøm/ledning...kan jo kun være en ledning der giver direkte stel til anoden...noget andet er ved læsning af testen..blev der jo testet med saltvandssprøjtning..!!???
     
  12. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    I monteringsvejledningen står der, at man skal skrabe lakken af helt ned til metallet (Brrr...) der hvor anoderne (+) monteres. Men, at princippet virker er der ingen tvivl om.
     
  13. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    :shock: GYSE !

    Ja det bliver ikke på min, da.
     
  14. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Er det virkelig rigtig med det ruststopsystem eller er det en aprilsnar.
     
  15. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Jeg sendte straks ideen videre til FDMs tekniske afd., de sagde god for den...
    Ikke som eneste rustbehandling, men gerne sammen med Pava eller Dinitrol.

    Hilsen CABRIO
     
  16. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Saltvands-tåge bruges til et fremme rust-processen, det bruges også til at teste kvaliteten af epoxy og andet maling.
    Hvis man ikke gjorde det på den måde, ville et forsøg jo strække sig over asdskellige år.
     
  17. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nix... Ingen aprilsnar. :)
    Jeg kan godt se at det virker lidt hokus-pokus agtigt, men den er god nok.
    Det er også derfor at man galvaniserer biler. (Galvaniseringen er jo en tynd zink belægning)

    Du har sikkert også hørt at man ikke må sætte jernrør og kobberrør sammen i flæng, når man laver vvs arb.
    Princippet er det samme - Her er det bare jernet der ofrer sig.
     
  18. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Kunne man forestille sig at der var en masse ældre 124´ere der slog sig sammen og købte sysyemet sammen, med dertil følgende rabat..? Jeg er selv interesseret i systemet.!
     
  19. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Den ide er jeg med på...!

    Lad os få nogle tilkendegivelser, så vi kan se hvor mange der er interesseret.

    CABRIO
     
  20. TØT722

    TØT722 New Member

    Joined:
    9 Januar 2007
    Indlæg:
    146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tølløse
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    764000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    YAMAHA FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg vil også gerne være med :)
     

Del denne side