Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Airbag sensor

Emne i 'El-system' startet af Emil, 14 Marts 2008.

  1. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hey..

    Har vrøvl med at jeg ikke kan få slettet en airbag fejl... der sker intet når man prøver at få udlæst fejl blink/koder. Nu har jeg så fået tjekket ledningen fra stik til boks og den er ok, altså må det næsten være airbag sensoren. Så er det jo det kunne være fedt hvis der var en der lå inde med en ekstra de ville af med eller man kunne få lov at prøve...
    Det er airbag sensor 000 820 80 26

    På forhånd tak..
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    SRS fejllampen dækker også fejl på dine selestrammere. :wink:
     
  3. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jo ved jeg men det er efter afmont af airbag balladen er startet og nu kan jeg ikke få slettet fejlen, kan slet ikke komme i kontakt med boksen. Så er næsten sikker på selestrammerne ikke er problemet. Mercedes har også prøvet :-( de kunne heller ikke meeeeeen var ikke imponeret over deres viden om 124....... tror sgu jeg ved end dem jeg lige havde fat i...... Gad nu godt have fingre i deres database hehe
     
  4. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tror faktisk godt at man kan købe WIS'en på E-bay. :wink:

    Jeg har faktisk haft sådan en box og ligge..... - Jeg kan godt lige prøve at kigge efter den i løbet af weekenden.
    (ved dog ikke om den havde lige præcis det nr.)
     
  5. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Nå ja e-bay, der er alt til salg :)

    Du må gerne kigge, ville være super.
    Tror bare det skal være samme nummer men ikke sikker.
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det tror jeg også.
    Men det er jo ikke sikkert at der findes så mange forskellige varianter.

    Men den jeg måske stadig har, er i hvert fald til en med airbag.
    De biler jeg har, har begge kun selestrammere, og benytter derfor sansynligvis en anden variant.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Emil.

    Jeg er glad for at høre at det ikke bare var os der stod og fumlede siden vi ikke kunne læse fejl koderne :D

    Du har ganske ret, i følge min erfaring aner mercedes heller ikke noget om w124eren mere i dag.
    Kun meget lidt, og det er en synd og skam jo.
    Der er sikkert nogle steder som stadig kan og har en mand som engang var med fra starten af osv.
    Men der er langt imellem dem tror jeg.

    Men jeg må indrømme jeg tror faktisk det er din spænding tele hele styre enheden hvor at hvis spændingen mangler så er SRS lampen lavet således at der dannes kontakt fra en direkte spænding til lampen så den stadig lyser selvom spændingen er røget fra boksen, lyder det ikke også sandsyneligt når nu verken fejl koder eller noget andet vil udlæses?
    Kan man tjekke spændingen til styre enheden eller hur? det er nok en af de der bokse som sidder bag batteriet jo...

    Mvh.
    BRABUS
     
  8. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Brabus.

    Og tak for hjælpen...

    Nej vi gjorde det rigtigt nok og som rigtige proffer 8) de aner ikke en dise om w124 på de fleste værksteder desværre, jeg mener så gammel er den jo heller ikke..

    Dog er der en 124 guru hos mercedes i herlev, en af mekerne har været der siden tidernes morgen....Mener også at en del af de 124 taxaer der stadig kører i kbh bruger ham( Ja der er sgu stadig flere :) )
    Deres timepris er vist bare uhyrlig :(

    Jeg er ikke sikker på at det er spændingen til boksen der driller, fejlen kom jo først efter airbag havde været af og der kommer man jo ikke i nærheden af boksen...men fatter ikke at den ikke reagere på noget som helst, har målt og fulgt ledningen fra obd stikket og til boksen(måtte skille det halve af bilen ad æv) og den var uden brud og med fin gennemgang til airbag boks stikket... er der forresten en sikring til airbagen?
    Hmm må lige prøve at måle med stikket af og strøm på imorgen.... Jeg er bare ikke glad for at rører noget som bare minder om airbag når der er spænding på men uden boks kan airbagen vel ikke gå af eller??

    Forresten hvad er stik 2 til i obd stikket??? Så vidt jeg kan se på nettet er det til en diagnose lampe på california modeller :roll: Min er født og opvokset i dk..
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Emil :)

    Ja vi prøvede godt nok lidt af hvert :D alle gode gange 10 eller noget :D

    Men jeg komemr til at tænke på om du ved en fejl 40 måske har kommet til at kortslutte noget da du rodet med aribagen?
    hvis det kan lade sig gøre da?

    Det er rigtigt at Califonia modellerne blev født med en diode ude ved diagnose stikket i hul 2-
    Jeg kender en som arbejder ved Bosch i Glostrup, han har selv en 230E w124er og han har kendskab til dem, og specielt til aribag systemet kommer jeg i tanker om.
    Han snakkede vist om noget med en sikrings anordning man skal koble til før man roder med systemet kan jeg huske noget om, men jeg finder lige ud af det...

    mvh.
    BRABUS
     
  10. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Ja vi gjorde og jeg har prøvet meget mere siden hehe. Fejl 40 er bestemt en mulighed men syns jeg har passet på og har haft strøm afbrudt, jeg har ikke lyst til at den skyder airbag og sele strammer mens jeg er i bilen :shock: . Haynes bogen skriver også noget om en rød testledning i passagersiden der skal afmonteres men jeg har ikke kunnet finde den...Jeg mangler et rigtig lednings diagram over airbag systemet.
     
  11. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Emil !

    Bedre sent end aldrig. :oops: Men nu fandt jeg den endelig.
    Min hedder så desværre bare 004 820 19 10.

    Men hvis der er nogle der ved om Emil alligevel kan bruge den, må du gerne låne den og prøve med, hvis det er.
     
  12. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej, ja det tog sin tid, vist et stort loft du har :D

    Nå men no worries, fik den lavet i dag hos bosch slagelse, de kunne heldigvis klare skærene.

    Det er som jeg lidt havde i tankerne at man skal have en digital tester til at slette fejl på w124 efter 7/93, fik ellers at vide hos 2 mercedes værksteder at det var med analog(den gode gamle blink tester) den skulle slettes og at der måtte være en kortslutning eller afbrudt ledning, sgu sørgeligt at autoriserede værksteder i den grad er uvidne om de lidt ældre modeller.

    Med det rigtige værktøj og metode tog det 10 min. :D Dejligt endelig at slippe for at se på den røde srs lampe.

    Anyways tak for hjælpen og at gad bruge tid på at lede :)

    Hilsen Emil.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Fedt du fandt fejlen og slettet lampen.

    Så var der alligevel noget om snaken med den skulle være digital.

    Jeg vil dog poientere at det ikke gælder for alt i bilen efter 93 i henhold til min oprettet tråd om salg af en tester til formålet :)

    eks. har jeg læst SRS koder ud på min fars E250 Diesel uden problemer og det er enda en 94er model, så de har nok haft blandet nyt og gammel i ny og næ :)

    jeg tænkte også på dig her den anden dag da jeg kom forbi et andet forum i USA hvor der blev snakked om den meget hyppige fejl med sele klipsen.
    Så det er åbenbart et kendt problem at hvis ikke sele klips kontakten virker lyser SRS lampen også, det var det så dog ikke i dit tilfælde.

    Den kaldes vist seat belt buckle switch. :D
    meget nem at skilde ad og rense.
    hvis andre skulle få problemer med SRS lampen.

    mvh.
    BRABUS
     
  14. Verner

    Verner New Member

    Joined:
    25 September 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kgs. Lyngby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo C70
    Årgang:
    2008
    Dejligt at den er nem at skille ad :)

    Kan nogen fortælle lidt mere, fordi jeg tror måske det er her jeg har en fejl ....

    Altså hvordan renser man en seat belt buckle switch på en 95'er

    G weekend alle zusammen :p
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det var selvfølgelig på mit arbejde jeg kom forbi tråden og jeg har sdiet i 10 min,. og kan bare ikke finde den igen, så jeg kan lige vende tilbage på mandag.

    mvh
    BRABUS
     
  16. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hey Brabus, jo det var digitalt på min mener altså det er sådan på alle modeller efter 7/93, det skriver mercedes ihvertfald i deres wis program så vidt jeg lige husker..... hvorfor din fars så havde det andet system aner jeg ikke.. måske ikke så mærkeligt flere mercedes værksteder døjer med at finde ud af det?????
    En anden ting jeg også undres over er den der seat buckle switch, sådan en har min slet ikke, der er ingen ledninger til sædet?? så skal det være bygget ind i b-stolpen sammen med strammeren så den føler at selen er spændt der????
    Puha man kan blive ved at forske i sådan en 124ér :shock: , simpelhen en tæske lækker dyt 8)
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Emil.

    Ja deres diagnose system har jeg efter hånden fundet ud af er lidt forskællig alt efter udstyrs kombinationer men også at der faktisk kan optræde begge dele som på eks. Aicondition systemet.
    De diagnose sidder jeg har fundet beskriver også mercedeserne fra 90 og op til 98 som en god blanding, en 96 kan sagtens stadig være analog hvor en 93er kun er digital.
    Men det hænger sammen med alt det andet udstyr som findes i bilen.
    Det der også undrede mig en del var at det var det eneste på din bil (SRS) som var monteret i diagnose stikket.
    Normalt på alle andre w124 med diagnose stik af enten 8 eller 16 polet så er der altid mulighed for at diagnosere på diesel systemet eller benzin systemet alt efter model.

    Den der seat belt buckle switch jeg læste om var med henblik på en W140 så jeg lige.
    så jeg ved ikke om den er anderledes, måske?
    Den sele advarseles lampe som er i w124eren oppe ved loftslampen er jo også kun tids styret så det passer godt nok med at der nok ikke er sådan en i en w124er :D

    mvh.
    BRABUS
     
  18. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Ja så er det ikke nemt at kloges på hehe, håber det varer længe inden jeg skal bruge diagnose udstyr igen.
    Min abs lampe lyste kortvarigt den anden dag gik heldigvis ud igen??????
    Hvordan mon den så udlæses på min..... :?
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det er jo nemlig lige det :)
    Normalt udlæses ABS fejl på ben 14 som også indeholder Fartpilot diagnose og elektronisk gas regulering samt styringen.

    Men da der ingen forbindelse er i dit stik, så virker det ikke til at det er muligt.
    Men om det meningen eller noget som er tænkt af mercedes ikke skulle være muligt på lige din model, aner jeg ikke.
    Jeg har selv mulighed for det, ligesom på den gamles den lange.
    Det virker mystisk at din som er en model midt imellem er så tom af forbindelser hvad angår det 16 polet diagnose stik.
    Men som sagt så er det noget forvirende den måde de har valgt at den ene bil har mulighed for det og den anden har ikke.

    mvh.
    BRABUS
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har lige studeret bilen nærmere, jeg har sådan en ledning der går hen til min sele "klips" altså den du stikker selen ned i.
    Da jeg ved at lofts lampen der indikere at man skal have sele på er styret af en tids enhed og ikke af om du spænder selen på, så er den ledning ikke til det formål.
    Så det må være den der kan "se" om man har spændt selen.
    Og det er den der snakkes om i andre forum som kan drille.
    Og det de gør er at sprøjte WD40 ind og så klikke selen i og ud en masse gange for at skabe forbindelse igen.
    Trykluft skulle også gerne få bugt med en masse af de ting som ryger der ned med tiden.

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side