Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

300E motor sætter ud

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af MISC, 24 Marts 2008.

  1. MISC

    MISC New Member

    Joined:
    17 December 2007
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    180000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Morgan +4
    Bil nr. 2 Årgang:
    1963
    Jeg er ejer af en 300E (86') som har en periodisk fejl.

    Når motoren når arbejdstemp på en 15 kms tur i Kbh-området, så begynder den at sætte ud. Den går simplethen i stå, når man holder i et kryds eller sågar, når man kører med jævn hastighed. Det kan fremprovokeres ved at køre frisk frem til et kryds for at bremse ned til stop. Ikke nok med det jeg har oplevet samme motorstop på ved motorvejskørsel. Ved 110 km/t går motoren i stå uden varsel.

    Det hjælper ikke at træde på speederen, motoren er helt død, og alle lamper lyser, når bilen holder stille.

    Jeg havde den på værksted. De skiftede lambda sonden. Det hjalp ikke.

    Benzin pumpen er forholdsvis ny og filteret ligeså.

    Jeg fornemmer, at temperaturen har indflydelse på hvor hyppigt fejlen optræder. I vinterperioden er den mindre hyppig. Om sommeren er den næsten sikker i forbindelse med i bytur.

    Bilen har i den tid jeg har haft den brændt adskillige benzinpumpe-relæer af. Gørløse har kigget på den flere gange og konstateret, at den havde brændt benzinpumpe relæet af. Den ene gang havde den fyldt motoren med benzin over en weekend og relæet var brændt fast i soklen. Jeg har fået skiftet relæet 4-5 gange siden 2002. Jeg er lidt træt af at se endnu et relæ på regningen, når den har været i Gørløse. Jeg vil jo mene at fejlen ikke er identificeret og rettet.

    Jeg hælder efterhånden til at have et relæ liggende i handskerummet og skifte det engang om året.

    Nå men, i skrivende stund vil den ikke starte. Noget tyder på at den mangler brændstof. Lidt dieselstart for motoren til at give lyd fra sig. Sætter man strøm til benzinpumpen, så kan man høre den køre.

    Er det benzinpumpe relæet for gud ved hvilken gang?
    Men er der nogen gode bud på, hvorfor det brænder af?
    Hvor køber jeg et sådan relæ - brugt og billigst - gerne med kvantumsrabat!?
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det kunne lyde til at din benzinpumpe trækker for mange amperer, og derved overopheder relæet.
    Men hvis pumpen er ny, burde det ikke være den.

    Jeg tror du skal lede i din sikringsboks; her kan være overgang, ir og dårlige forbindelser.
     
  3. MISC

    MISC New Member

    Joined:
    17 December 2007
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    180000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Morgan +4
    Bil nr. 2 Årgang:
    1963
    Tak for input.

    Pumpen er relativ ny - 3-4 år. Den bliver skiftet i forbindelse med at motoren blev fyldt til randen med benzin over en weekend. Gørløse Autoimport sagde, at det ikke skulle kunne lade sig gøre, at benzinpumpen fortsat kører, når tændingen er slået fra. Men det gjorde den altså.

    Hvordan fejlsøger jeg i relæ boksen? Skifter jeg blot alle sikringer og renser sikringsholder og det er det? Hvilken sikring er den relevante i sikringsboksen?

    Kan en dårlig forbindelse i sikringsboksen forklare - det her fænomen, at motoren sætter ud periodevis?

    Hvor køber man brugte reservedele (bortset fra Gørløse)?
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvis motoren har været fyldt med benzin, så har der jo selvfølgelig været konstant strøm til pumpen. Om det så har været et kortsluttet relæ, eller kortslutning i ledningsforbindelser til relæ eller pumpe, kan jo så være uvist.

    Men allerførst afmonterer du dine batteripoler!!

    Der er en sikrings-oversigt indvendigt i låget til sikringerne.

    Tag sikringerne ud en ad gangen, og kontroller dem i top og bund.
    Der vil med tiden brændes grater i enderne, og sikringen bliver defekt.
    Tag derfor at skifte dem alle, og rens holderne grundigt af!

    Så kan du skrue sikringsboksen løs, for at kigge den efter nedenunder. Se efter ledninger der kan bære præg af smeltning eller ir/rust.

    Et svigtende pumperelæ, evt. pga. dårlige forbindelser, kan sagtens give driftsforstyrrelser.

    Der kan købes brugte dele hos alle autoophuggere.
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Se evt. www.dataophug.dk
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
  7. MISC

    MISC New Member

    Joined:
    17 December 2007
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    180000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Morgan +4
    Bil nr. 2 Årgang:
    1963
    Benzinpumpe relæet er gået.

    Jeg tjekker forbindelserne i og ved relæboksen, men jeg står også og mangler et relæ. Med fare for at bilen atter æder et relæ er jeg mest interesseret i et brugt (et nyt koster 1800 kr inkl moms)

    Jeg har forgæves forsøgt at finde et relæ i dataophug.dk

    Forgæves. Eller er det bare mig der ikke evner at finde det?

    Er der andre muligheder f.eks. i Tyskland? Er der nogen der har gode erfaring med det.

    Er der en gæv gut, der smider et link til et brugt relæ, så råber jeg højt hurra.

    Part no: 002 545 2705 (el 002 545 1505)
     
  8. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Prøv at ringe til Sindal Autoophug ( 98935733 ) De plejer at have mange stumper til Mercedes.
     
  9. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej

    du skal købe et nyt relay! det er en svaghed ved de gamle relayer.
    De bliver trætte med alderen!(alle de ampere der er "løbet " igennem?
    Køber du et brugt kommer du sikkert i samme situation igen
    chr
     

    Attached Files:

  10. Hr. Falkenberg

    Hr. Falkenberg New Member

    Joined:
    15 Januar 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Århus C
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    320CE
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    300E
    Bil nr. 2 Km:
    350000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Godt indlæg Misc og tak for påmindelsen, oblevede det samme med min sidste sommer..
     
  11. MISC

    MISC New Member

    Joined:
    17 December 2007
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    180000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Morgan +4
    Bil nr. 2 Årgang:
    1963
    002 545 2705

    Hmm, der er altid en overraskelse lige om hjørnet. Nogle gange er 002 545 2705 og 002 545 2705 lige så forskellig som pærer og bananer. Man tror det næppe!

    Jeg ringede til MB oplyste stelnummeret på min bil, svarede på om den havede kat eller ej. Du skal have et 002 545 2705, du kan hente det i Herlev. Som sagt så gjort. I Herlev spurgte man om jeg nu var sikker på at det var relæet for jeg kunne ikke returnere et relæ.

    Så kommer overraskelsen.

    Jeg afmonterer det gamle relæ - et 002 545 2705 6zyl Kicd osv. og monterer et 002 545 2705 6zyl Kicd - dvs. det går ikke så godt. Det nye har 10 ben, et ben ekstra end det gamle!

    Pærer og bananer, hvad gør jeg nu?
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Men det kan jo være det nye passer alligevel eller hva? trods det ekstra ben?
    Ellers få Mercedes i Herlev til at forklare den mystiske situation

    Så længe du ikke har brugt relæet eller monteret det, kan du godt retunere det.
    Det plejer at være procedyren synes jeg de gange jeg har været hos mercedes i Roskilde.

    Hvis du tager det gamle med og viser dem det og siger det ikke passer = du kan vel slet ikke montere det pga det ekstra ben ???
    Så tror jeg nu godt de vil tage det retur samt se den lidt mærkelige situation du står i.

    Ellers vil jeg mene der i DEN grad manger kulance over for kunden.
    Den oplevelser du står med bør de som sælger varen kunne forstå ikke er rimelig.

    Hvis nu alt går galt, så laver du bare en reklamation og kræver handlen retur, med belæg for at du har fået noget udleveret der ikke stemmer med det som du kunne forvente.
    Så er det vel dem der skal forklare hvorfor de ikke gav dig informationen om der findes 2 relæer med forskællige antal ben med samme mercedes nummer.
    Den information har eller ville du ikke kunne have haft på forhånd.

    Men så er vi vist også ude i ekstremerne :D

    mvh
    BRABUS
     

    Attached Files:

  13. 300ce

    300ce New Member

    Joined:
    9 Maj 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 1
    Min bil::
    w124 300ce
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vito 110D
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    du har fået en privat besked misc måske kan jeg hjælpe dig

    mvh Dennis
     

Del denne side