Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Vibrationer 250D

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Anonymous, 18 Oktober 2006.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Min 5 cyl. 2,5 D aut. fra 1986, 245.000 km, er begyndt at lave vibrationer i motoren med en rimelig høj frekvens, lidt i stil med dem man kan mærke på fx. en rystepudser (dog uden støjen).

    Jeg kan mærke det med fingrene på rattet. Og i gulvet med fødderne, og på dørkanten, hvor jeg har albuen placeret.

    Bortset fra dette, kører den tilsyneladende ok, men det er drønirriterende med vibrationerne.

    Jeg har snakket med et par mekanikere, som ikke er helt sikkert på hvad der er galt. Måske pumpen.
    Dyser er skiftet for 10 tkm siden.

    Er der en dieselspecialist, der kan hjælpe mig med nogle forslag til hvad årsagen kan være, før jeg bare skifter diverse dele ud?
     
  2. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Vibrationer.

    Hej Heureka.

    Hvis din motor kører og lyder som den plejer, og det kun er vibrationerne i karossen du er begyndt at kunne mærke, vil jeg tro at dine motorophæng er de "skyldige".

    Hvis dine motorophæng er gået, kan du som regel mærke det når du stopper motoren. Lige når motoren stopper "slår" vibrationen fra stoppet igennem. Håber det kan forståes, nemmere at forklare "mund til øre". :shock:



    Mvh. Henrik L.
     
  3. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hej Henrik

    Motorophæng:
    Det var der også en anden der foreslog, så jeg satte 2 nye på foran og 1 nyt ved gearkassen.
    Det gav ingen forskel. De samme vibrationer som før.
    Nogle dage forinden blev de hydr. ventilløftere udskiftet, men det bør vel ikke give vibrationer.
     
  4. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    vibrationer

    Hej Heureka.

    Kom vibrationerne lige efter løfterne var skiftet ?????
     
  5. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hej Henrik

    Ja, jeg bider mærke idet et par dage efter. Men mekanikeren har tjekket dem, og han siger at motoren kører som den skal (bortset fra vibrationerne)
     
  6. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej igen.

    Hvis vibrationerne er kommet lige efter løfterne er skiftet, kunne det måske tænkes, at tandhjulet som sidder på knasten og kæden er sat en tand forkert (Knast og tandhjul afmonteres når løfterne skal skiftes)
    Hvis det er sket vil det give en skæv motorgang.
    Det er lidt gætteri, men det kunne godt være det, hvis symtomerne er kommet lige efter løfter skift.
    Sat en tand forkert / ser lidt skævt ud på skrift / håber du forstår det. :D
     
  7. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    vibrationer

    Heureka skrev : "Ja, jeg bider mærke idet et par dage efter. Men mekanikeren har tjekket dem, og han siger at motoren kører som den skal".

    Hej Heureka

    Kunne det ikke være den kileremsdæmper der sidder foran på motoren, den kan også gå istykker i gummiophængene, så remmen ikke strammes op.
     
  8. Larshd

    Larshd New Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Heureka

    Har du fået løst dit problem med rystelser i bilen - og hvad var løsningen ?
    Det lyder lidt som om det minder om et problem jeg har med min W124 260E lige nu - og som også er vanvittigt svært at lokalisere.

    Håber du kan lede mig på vej ?

    Venlig hilsen LARS
     
  9. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hej Larshd

    Min har jo dieselmotor og din benzin.
    Den har stadig lidt vibrationer, men den virker sjovt nok som om det er på retur og jeg tænker ikke så meget over det mere.

    Jeg har fået målt indsprøjtningstidspunktet, det var iorden.
    Alle tre motorophæng er udskiftet, og ligeledes kileremsdæmperen.
    Jeg hælder til at det kan have været noget skidt i en dyse, måske kombineret med at de ikke er justeret helt ens i åbningstrykket, men det er et gæt.

    Er der forøvrigt nogle af jer, der har prøvet at købe dyser her:? http://dieselsend.de/

    Jeg har kigget lidt på diverse tyske hjemmesider om motorvibrationer og mange nævner motorhængene, som noget af det første man bør checke.

    Der var også en der nævnte at 2% 2 taktolie i dieselen også vil give en blød motorgang. Er der nogle af jer der har prøvet det?

    mvh
     
  10. Larshd

    Larshd New Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Heureka

    Tak for svaret. Jeg skal til mekaniker imorgen og tager dit input med i sagen. Kender dersværre intet til dieselolie.

    MvH Lars
     
  11. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej heureka

    Jeg kender en der kører i VW transporter med en 2,4 l diesel motor som netop køre med totaktolie i dieselen, og han kan bekræfte at den får meget blødere motorgang, lyder stort set ikke som en diesel mere.
    Jeg har dog ikke prøvet det i min egen bil.
     

Del denne side