Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Automatgear

Emne i 'Automatgear' startet af Allan Tarp, 31 Januar 2007.

  1. Allan Tarp

    Allan Tarp New Member

    Joined:
    6 Januar 2007
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Birkerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Til alle.
    Min MB har de seneste par dage, ved koldstart ikke skiftet gear, dvs den kører bare afsted i 1. gear, omkring hundrede meter, og vupti, pludselig skifter den. når den bliver varm, er der ingen problemer.
    Den har for ca 3 uger siden fået skiftet olie og filter, der er blevet hældt 6 L på, men når jeg tjekker oliestanden, ( efter en tur på ca 30 km ) er den 5 til 8 mm over den øverste streg.
    Når jeg måler olien står bilen i tomgang, og i park.
    (Fordelen ved mit problem er, at motoren bliver hurtig varm ved 6700 om/min. )
    Håber der måske er en af jer der ved noget om mit problem.
    Hilsen Allan.
     
  2. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Allan.

    Jeg ville få tappet olie af gearkassen HURTIGST muligt. (hellere i går end i morgen)
    Det er lige meget hvor man læser om disse gearkasser, alle er enige om at både for lidt og for meget olie er MEGET skadeligt for gearkassen.

    Haynes bogen siger: Der må IKKE fyldes over max. mærket.
    Det er den rigtige måde du måler oliestanden på, så der er helt sikkert for meget olie på ''kassen''

    Jeg vil skyde på at 5-8mm er omkring en 1/2 liter. :shock: :shock: :shock:
     
  3. Allan Tarp

    Allan Tarp New Member

    Joined:
    6 Januar 2007
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Birkerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Henrik.
    Jeg har lige kigget i instruktionsbogen, der står at ved olieskift på gearkassen skal der 6,2 L på, jeg var selv med til at hælde de 6 L på, hvordan i alverden kan den så overstige max ?
    underligt, ville du alligevel tappe lidt af ?
    Hilsen Allan.
     
  4. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Allan.

    Mit bedste skud er at i ikke har fået det hele med ud af konverteren. :cry:

    En god regel er altid at hælde ca. 1/2 liter for lidt på, og så kontrollere og efterfylde.

    Det er nemmere at hælde lidt mere på, end det er at tappe af igen.

    Du må ikke overveje at lade være med at tappe af. Kører du videre med for meget olie på kassen vil du næsten helt sikkert skade den.
    Du har allerede fået det første vink om at gearkassen ikke kan lide for meget olie.

    Jeg er selv kommet til at fylde for meget olie på engang. Jeg købte noget klar plastik slange som lige kunne gå ned i oliepinds røret og sugede olien op på den måde. Det tager lidt tid, men er nemmere end at skulle løfte vognen og fjerne div. skjold for at tappe olien af nede under vognen.
     
  5. Allan Tarp

    Allan Tarp New Member

    Joined:
    6 Januar 2007
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Birkerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej igen Henrik
    Du har nok ret i at alt olien sikkert ikke er kommet ud, så jeg tapper lidt af imorgen, møgtjans.
    Tak for venligheden.
     
  6. Allan Tarp

    Allan Tarp New Member

    Joined:
    6 Januar 2007
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Birkerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej igen Henrik
    Du har nok ret i at alt olien sikkert ikke er kommet ud, så jeg tapper lidt af imorgen, møgtjans.
    Tak for venligheden.
     
  7. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Allan.

    Det var så lidt. :D Glad for at kunne hjælpe. 8)

    Prøv det med plastik slangen, hvis du ikke har en lift du kan køre op på
    Mener jeg købte det hos T.Hansen til næsten ingen penge. Brug et ca. 3 meter langt stykke, så kan der være lidt mere i hvert sug
     
  8. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej med jer


    Det med at holde gearolien inden for mærkerne ER vigtigt: Det har noget at gøre med at hvis der er for meget på bliver olien pisket og der bliver derved blandet luft i olien som derved gør at gear kassen ikke får et 100% olieflow igennem systemet, når der kommer luft ind i systemet vil det være medvirkende til at påbegynde "afbrænding" af de indre dele af gearskiftemekanismerne,- det samme gælder med for lidt olie,- her får den også luft ind i systemet.....
    Se på lidt info på: MR-Transmision.dk.


    Hvis jeg har fået fyldt for meget olie på skruer jeg gerne olierøret af på oliekøleren i bunden af køleren i højre side og holder det op til en dunk hvorefter jeg får en til at starte motoren et par sekunder. Men pas på: når først motoren er startet kommer der altså olie ud!!!

    Hvis man sørge for at lade konverteren og gearkassen løbe helt tør over et par kopper kaffe, så passer det stort set med 6 liter.

    Til Allan: jeg håber du fik et 0 for meget på vedr. hurtig opvarmning af motor :p
     

Del denne side