Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Mercedes 300TD - olieforbrug?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Cereal Killer, 19 Februar 2008.

  1. Cereal Killer

    Cereal Killer New Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    588000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    :?

    Hej Mercedes-folk :)

    Allerførst en stor tak til Larzen for super-dele til super-pris.

    Derefter et spørgsmål:

    Jeg har en Mercedes 300TD fra 89.

    Den har kørt 59900. De sidste 14000 har jeg kørt i den siden november.

    Rimeligt hurtigt skiftede jeg olie på den til en Mobil S 5/40.

    Jeg fyldte ca 1 liter på for 3000 km siden og så en mere nu her.

    Hvad er normalt for sådan en maskine af olieforbrug?


    Venlig hilsen Cereal Killer
     
  2. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Takker selv

    Efter min mening er det i overkante. Jeg ved godt, at der er fabrikanter der godkender forbrug op til 1L/1000 KM :shock:

    Jeg kører selv på Mobil1 5/50 i min, og forbruger max 1/2L på 15000 KM. Netop den olie er jeg ofte blevet kritiseret for at bruge, da den, fordi den er så tynd, skulle øge olieforbrug!

    Jeg tror ikke din olie er skyld i det, men hvor bliver det af? Løber det ud ved pakninger eller æder den det?

    Min gamle motor åd noget der ligner det du nævner, men den osede også kraftigt blå røg, og havde kørt jorden rundt 200 gange....
     
  3. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Ps

    Dit indlæg ligger dobbelt - kan du ikke lige slette det andet indlæg??
     
  4. Cereal Killer

    Cereal Killer New Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    588000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej igen :)

    Den ryger ikke og går perfekt i maskinen, ikke noget der.

    Der ligger da små pletter på min gårdsplads, det må jeg da erkende, men troede ikke, det ville løbe op i de mængder, men man skal åbenbart ikke undervurdere det.

    Medmindre man har lyst til at få hele motoren pakket om, er der vel ikke så meget at gøre ved det så?

    Nu er det andet indlæg slettet, og det her er i sin korrekte gruppe - under el-system :lol: :lol:
    Venlig hilsen Cereal Killer.
     
  5. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Øhh - næh - el-system er jo nok ikke helt rigtigt :(

    Jeg har hørt, og set på min egen, at de ofte lækker noget ved forkammeret. Det skulle efter sigende ikke være det værste at komme til, men må indrømme, at jeg ikke har prøvet...

    Ligger der små pletter på din gårdsplads og den hælder 1 L ud på 3000 km, må der da løbe temmeligt meget ud af den! Er motoren og bundpladen sølet meget ind i olie?
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej med jer


    Nu har jeg flyttet indlægget over i dieselmotor forummet :)

    Kan da bidrage med at jeg kører også på 5/40 olie,- den bruger i praksis ingenting,- dvs. ca. 1/4 liter på 5000 km. - med mange koldstarter og korte ture.
     
  7. Cereal Killer

    Cereal Killer New Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    588000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej igen :lol:

    Tak for flytningen :oops:

    Uretfærdigt, jeg skal have sådan en oliebrænder :( - nej, spøg til side, den har faktisk opført sig eksemplarisk - specielt taget i betragtning, at den havde kørt ca 50 km på et halvt år, da jeg købte den, og den siden har kørt 150 km pr dag i snit.

    Jeg har lige luret på den - kun fra motorrummet, ikke på lift endnu.

    Der er en meget lille utæthed ved ventildækselpakningen foran på motoren, ser det ud til.

    Slet, slet ikke nok til det forbrug.

    Jeg prøver at se efter på en lift, når jeg kommer forbi mekanikeren, om det evt. kan være pakningen ved bundkarret.

    Ville bare lige høre ekspertpanelet ad inden jeg satte alt muligt i gang :wink:

    Venlig hilsen Cereal Killer
     
  8. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Det lyder helt forkert, at så "ny" en motor har så stort et forbrug af olie...

    Valvoline har en olie der reducerer forbruget af olie, og som pga, tilsatte additiver gør pakningerne som nye igen ! Jo den er skam go nok, olien er testet af tuv, med og uden additiver, det kunne måske være em ide at prøve denne olie før du løfter toppen af...?

    Venlig hilsen

    CABRIO
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det kan jo være at det "bare" er den foreste, eller bagerste pakdåse ?
    Det passer fint med at den pludselig er begyndt at køre, efter nogen tids stilstand.
     
  10. Cereal Killer

    Cereal Killer New Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    588000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej med jer 8)

    Det var ellers noget af en alvorlig bil, Cabrio - der er nogle, der kan :wink:

    Tak for rådene - her lige om lidt har den jo 600.000 km's jubilæum; og den har jo været flink og rar, så der får den et olieskift.

    Så må jeg se, om mekanikeren ikke lige kan tjekke pakdåserne ved den lejlighed.

    Det er godt, jeg ikke er mekaniker - det var nemlig ikke ved ventildækselpakningen, der er lidt olie men nedenunder udstødningsmanifolden foran.

    Mange tak for svarene :p

    Venlig hilsen Cereal Killer
     
  11. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Øhh 600.000? du har da fået kørt nogel km de sidste dage :D

    Den lille utæthed du nævner lyder som den jeg også har - og som jeg har fået at vide, er pakningen ved forkammeret.

    Det vil da være yderst enkelt for din mekaniker at tjekke det hele - inkl pakdåser - ved service, han skal måske bruge 2½ minut ekstra på at pille begge bundplader af, men så kan han også se det hele.
    Og mon ikke du ved et sådan service skal have skiftet AUT-olie og filter? så skal han jo aligevel have dem af :D
     
  12. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
  13. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Cereal Killer,

    Jeg fik skiftet toppakning på min for et par måneder siden. Fordi den var begyndt at ryge :oops:, har du tjekket farven på din kølervædske? Jeg kører på en Mobil1 og den har brugt olie også efter toppakningen er skiftet. Op til brugte den absolut intet, jeg har skiftet til Mobil 1 omkring det tidspunkt hvor toppakningen blev skiftet og jeg er stadig på første olieskift. Jeg har ladet mig fortælle at man nogle gange kan se et forbrug på de første skift. Ved ikke om det er en and. Jeg ser ihvertfald tiden an.

    mvh
    Martin
     
  14. Cereal Killer

    Cereal Killer New Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    588000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej med jer :p

    Larzen: Jeg skal også have ham til at tjekke det næste gang, jeg kommer forbi. Sidste gang jeg var forbi, var lynhurtigt. Næste gang renser vi den med højtryksrenser og kigger efter, hvad det er. Det viste sig, heldigvis da, at den venstre side (alt efter vinkel, men den i førersiden) er sølet ind i olie, og det kunne jo godt tyde på den pakning ved forgårde, ligesom ved din. Det mener mekanikeren uden at garantere, før han har set den efter.

    Jo, det ville da være passende at give den aut. olie og filter også ved en flot, rund fødselsdag som 600.000 jo egentlig er :p

    Men kan en "alm." mekaniker godt klare det? Jeg troede egentlig, at jeg skulle forbi BK Auto i Århus og have det ordnet...
    Et lille apropos - de har noget dejligt trylledrik til automatgear derude... Det hedder SmartBlend - og er rasende dyrt :( Men tilsvarende effektivt.

    Jeg havde en Honda Accord, der ikke ville gå i bakgear, sagde klonk osv. osv. kom trylledrik i og vupti; den kørte nærmest normalt igen efter en kort periode. Lige indtil en idiot skulle køre om kap med en taxa i den - så kunne den både køre i 2. og bakgear. Og vi nævner ingen navne her :oops: (

    Men den får i hvert fald en trylledrik før olieskift i aut.gearkassen, det renser ventiler osv. for aflejringer.

    Men generelt er det en billig bil at have kørende.... det vil mange bilejere nok give mig ret i, både dem, der kører Bentley, Jaguar og BMW :lol:

    Nej, spøg til side - jeg plejer at have Corolla, Hyundai osv. i den stil - jeg sparer jo ikke på noget med den her, det skal bare være i orden.

    Jeg kører såmænd ikke så meget (som en taxachauffør)...

    Siden den 10. november har jeg kun kørt 15587 km :wink:

    Bjarne:

    Tusind tak for tippet 8)

    Det kunne da godt være, man får brug for den slags. Hvis det er den pakning ved forgården, får jeg den skiftet, og så ser jeg bagefter.

    En dyr fornøjelse at komme stads i olien, hvis det så stadig sejler ud og man skal til at skifte det hele igen :(

    Martin:

    Jep, det er kølervæskefarvet - nul slam osv, og den ryger overhovedet ikke - ok, lidt diesel-os, når den får gas men ellers intet.
    Når den er kold, kører jeg også, så enhver næsten kan overhale mig på cykel, lader den gerne stå lidt i tomgang, før jeg kører osv.

    Vedr. det med olieforbrug ved første skift til en tyndere/bedre olie - det er IKKE en and. Mobil 1 er meget rensende ift. sodaflejringer osv. og du kan godt risikere lidt olieforbrug i starten, men lad dig ikke narre; det er total klasse-olie. Bruger det næsten altid. Har dog købt Mobil S denne gang og overvejer Helix 5/40 næste gang.

    Venlig hilsen Cereal Killer
     
  15. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det var godtnok meget :p

    Siden 27/8-07 har jeg kørt 2500 km (jo to-et-halvt-tusinde) :D:D
     
  16. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Hvad er det lige din bil har kørt, i første indlæg skriver du 59.900 og lidt senere nærmer den sig 600.000 :shock: :shock:

    BK er uden tvivl noget af det bedste til AUT i århus, men olie og filterskift kan du nu roligt overlade til din sædvanlige mekaniker. Det er bare bundkaret der skal af, så sidder filteret lige oven over - normalt får man et sæt hvor der er en ny pakning med. Det er ikke så voldsomt dyrt - det dyreste kan faktisk være olien.
    Det eneste du skal sikre dig når du sætter din mekaniker til det er, at han er klar over hvoran han tømmer converteren - det er ikke ret mange biler med AUT der har denne mulighed, men på MB kan man. Det vil sige man kan få næsten al olien udskiftet - og ikke kun halvdelen som på så mange andre... Motoren drejes indtil der kommer en aftapningsskrue til syne i hullet under converteren, den er magen til den på gearkassens bundkar.

    15.000 km siden november er da ikke meget - det kan gå meget værre -man kan jo ikke lade være med, at køre store omveje når man sidder og nyder livet i en Mercer :D
     
  17. Cereal Killer

    Cereal Killer New Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    588000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Lasse 8)

    Hold da op - så forstår jeg godt, du synes, det er meget.

    Hvordan kan du da pille fingrene fra sådan en dejlig vogn?

    I dag rundede den lige de 600.000, det er sådan et pænt tal :lol:

    Venlig hilsen Cereal Killer
     

Del denne side