Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Diesel pumpe..

Emne i 'Dieselmotorer' startet af kekkes, 16 December 2007.

  1. kekkes

    kekkes New Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hejsa.
    Har en w124 250d, årg 91..
    Vil høre om der er nogen der ved om der er en grund indstilling til diesel pumpen, eller nogen der ved hvordan den skal stå??
     
  2. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Ja naturligvis er der en korrekt indstilling af pumpen, den måles på en Mercedes med en referanceværdi der ligger x antal grader efter OT(selv indsprøjtningen ligger naturligvis ikke efter, men lidt før OT)

    Indstillingen afhænger af motor og årgang og der kræves noget MB specialværktøj for at måle den.

    Timingen svarer jo til tændingstidpunktet hos benzin-drengene, og er derfor yderst vigtig, forkert timing kan nemt totalskade en motor selv ganske hurtigt.

    Nu står der desværre ikke i din profil, hvor i landet du bor, men hvis du foretrækker at få en dieselmand til at kigge på det istedet for selv at gå i gang. Så bor jeg i københavn, timing kontrol tager en lille time lidt afhængig af om du kører med underkøringsværn og.lign. Skal pumpen times om så er man nok oppe på en 1-2 timer afhængig af hvor uheldig man er med faste bolte osv.

    Og aner du ikke hvornår dine dyser er skiftet, så ville jeg foreslå dig at få dem skiftet samtidigt. Med friske dyser og korrekt timing er du sikret problemfri drift og god økonomi mht. brændstofsystemet de næste 100.000km
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    den kan kun stilles med originalt mercedes specialværktøj.

    (jeg har det :D )
     
  4. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    ja var det ikke det jeg skrev ? :wink: :)

    Men hvad bruger du en "RIV positionsgeber" på en 230E ? nå ja der er vel så meget man ikke ved om benzinerne :-D
     
  5. kekkes

    kekkes New Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hmm.. ik lige så nemt som jeg troede :oops:
    Lige et spørgsmål mere til jer eksperter, ved indsugings manifolden sidder der en stop kontakt, og ovenover en vacum dåse, hvad gør den??
    Altså vacum dåsen??
     
  6. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Hvis stopkontakten du nævner er nødstop knappen, må den vacum dåse du har set ovenover være den der stopper motoren når du drejer tændingsnøglen.
     
  7. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej
    Er der nogle der kan hjælpe med data på pumpeindstilling på min 300D 1987 model? Haynes skriver 15 grader efter ØD, er der nogle der kan bekræfte at det er rigtigt??

    Jeg har nemlig fundet ud af at jeg har værktøjet til pumpeindstilling og vil derfor lige kontrollere/justere samtidig med skift af dysespidser. :D
     
  8. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej
    Er der nogle der kan hjælpe med data på pumpeindstilling på min 300D 1987 model? Haynes skriver 15 grader efter ØD, er der nogle der kan bekræfte at det er rigtigt??

    Jeg har nemlig fundet ud af at jeg har værktøjet til pumpeindstilling og vil derfor lige kontrollere/justere samtidig med skift af dysespidser. :D
     
  9. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Korrekt, 15 grader efter OT
     
  10. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Til Basse,

    du skriver at du vil skifte dysespidser. Hvad er det ?. Er dyserne ikke en del som typisk udskiftes helt. ?
     
  11. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    En kpl. dyse består af mange dele der let kan genbruges.
    Derimod er selve dysespidsen en sliddel der af BOSCH anbefales udskiftet, for hver 100.000 KM
    Men tit er det bare ikke rentabelt kun at udskifte spidsen, for det man sparer ved kun at købe den reservedel der reelt slides - Sætter man til på arb. løn istedet.
    Køber man en omb. dyse, er den renoveret i tyrkiet, hvor arb. lønnen sikkert er væsentligt lavere.

    Før i tiden var det meget almindeligt at renovere dysserne - Men idag har værkstedernes yngste mekanikkere, desværre ikke rutinen i hvordan.
     

Del denne side