Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

skal en mercer starte med det samme

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af jasper, 30 Januar 2008.

  1. jasper

    jasper New Member

    Joined:
    29 November 2007
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    det er endelig lykkes at køre et lille stykke tid uden problemer, (jeg har haft en del opstarts problemer med min første mercen) og det er lige før man holder af den, nu da den også skal bruges hver dag.
    det er en 300 E skal sådan en model springe i gang med det samme eller er det meget normalt den kører 5 sek på starteren, jeg er bekendt med en jaguar ikke starter før der er olietryk gør en Mercedes det samme.
     
  2. Mercefreaken

    Mercefreaken New Member

    Joined:
    24 September 2007
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Norge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V140 S420 L
    Km:
    110000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis stc.
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Jeg husker ikke tiden eksakt, men mener inntil 10 sekunder er akseptabelt iflg. Mercedes. Jeg vil så mene noe er galt, men det er en annen sak...
    Min gamle 260 E startet i løpet av 1-2 sekunder, og det er vel også slik de var i utgangspunktet fra fabrikk.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej jasper

    Min far havde en 300E og den startede i løbet af 0.5-1½ sekunder.
    Jeg vil dog sige hvis den bruger hele 2 sek. så er det lige før det er for meget til jeg vil kalde det normalt, hvis den gør det hver gang.
    Men de 5 sek. du snakker om er helt sikkert ikke normalt, så er der noget som er slidt eller køre dårligt i mekanikken eller hvad der nu gør den starter op.

    Men man kan godt komme ud for de er længere tid om at starte op når den har været gennem varm og du så stiller bilen i 5 min. og prøver at starte den igen.
    Det er min erfaring.

    Min mor har også haft en 260E som jo er samme motor blot lidt mindre.
    Den gjorde det også på ca. 1 sek. og var måske maks 1½ sek. om det.

    Min egen 300E-24 gør det på ca. 0.5-1 sek. alt efter om det er meget koldt, bilen lige har kørt osv.

    Hvad du så skal kikke efter aner jeg ikke, men måske er det bare alm slid på et eller andet der gør at den tager sig lidt ekstra tid :)
    Hvis det er de samme 5 sek. hver gang og ikke kun nogle gange er det nok sådan, ellers ville jeg nok undersøge det nærmere.

    De første 2 sek. du har drejet nøglen til tænding så køre benzin pumpen også så hvis du lige venter 2 sek. fra du har sat tænding på til du drejer starteren så kan det være den er hurtigere.

    Mvh.
    BRABUS
     
  4. jasper

    jasper New Member

    Joined:
    29 November 2007
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    tja det er når det er koldt så tager det ca 5 sek, varm er den der med det samme, men ellers køre den fint i tomgang osv.
    jeg prøver lige med lidt tænding på først inden jeg starter, det kan jo være et sløvt relæ eller benzin pumpe der en ældre automobil.
    tak for info.
     
  5. originalW124

    originalW124 New Member

    Joined:
    7 December 2007
    Indlæg:
    96
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Horsens
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Km:
    400000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    Jeg om min kamerat har begge 300D fra 89´/88`. De starter begge med det samme, efter forvarmeren er færdig. Jeg havde egentlig forventet lidt "starttid", men man har jo lov at være heldig.
     
  6. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg har aldrig mødt en Merceds Diesel der ikke starter med det samme, Benzinerne har derimod lidt forsinkning på. Helt tilfældigt er det nok ikke, da det samme kendes fra de andre tyske biler der benytter samme insprøjtningssystem.

    Jeg tror, at forskellen ligger i, at en diesel står med tryk i systemet og får "skudet" med det samme pumpen begynder at dreje rundt, hvor i mod indsprøjtningen ikke reagerer, inden den begynder at trække luft. Da vores benziner jo har en del år på bagen, der det jo ikke unaturligt, at aflejringer o.s.v. får tingene til at gå lidt mere trægt.

    Nu syntes jeg dog, at Mercedes klarer det flere banelængder bedre, end fx. Audi der benyttede samme system på mange biler - de er langsomme startere og svinger "altid" 100-200 rpm i tomgang...

    Uanset forsinkelser og tomgangs udsvingninger vil jeg dog til en hver tid foretræke de gode gamle mekaniske systemer. De opfører sig godt nok lidt sjovt med alderen men er vel det mest simple og driftsikre der kan stoppes i en benziner :D

    Det kan jo også ses her i forum - motorproblemer på en benziner er stort set altid tændingsrelateret...
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Svingende tomgang ses nu også tit på Mercere :wink:
    Jeg husker det dog som om at det mest er 260E, og 300E (12v) der gør det ?
     
  8. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Det er vel også kun dem der har den gamle mekaniske indsprøjtning, er det ikke??
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Aha ! Jeg aner en sammenhæng. :)
     
  10. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    På Audi'erne pleje jeg at give dem en ordenntlig gang WD-40 op under luftmængdemåleren når jeg skifter filter - og er det helt galt, så skal tomgangsregulatoren bare ligge i WD-40 natten over, det gør den bedre - men naturligvis ikke perfekt....
     
  11. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det var da et godt tip !

    Jeg spurgte engang en mekanikker om det, og han fortalte at den autonome motorgang normalt er harmløs, og at det ikke var noget man gjorde noget ved.
    Måske fordi at det var rasende dyrt. ?
    Men kan det afhjælpes bare delvist med lidt wd40, er det da super.
     
  12. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Tippet afhjælper det kun delvis - løsningen er udskiftning af meget dyre komponenter der i princippet ikke fejler noget. Alene fordeler og tomgangsventil kan let løbe op i 10.000 - naturligvis afhængig af model, og det vil jeg ALDRIG give for en glat tomgang... Der er jo ingen problemer når højre-foden rammer sit mål :D
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    OVP relæet kan også have stor betydning på dette, da den også har fat i tomgangs dysens el forsyning.
    Og har man et lidt ældre org. OVP relæ der har haft bedre dage kan dette godt forsage en væltene tomgang.

    Dette kan måles i 11/4X stikket..

    her kan man måle duty circle på motorens tomgangs formåen og om man køre med en fed eller for mager blanding.
    Og måles strømmen til "idle Valve" / "tomgangs ventilen" så kan variationer i denne indikere hvor godt et OVP relæ man har OVP = over spændings relæ.
    Men kan faktisk med et multimeter eller spændings søger til 12V få diagnoseret sit KE jettronic modul.
    multimeteret/søgeren skal forbindes med sin stel til plus og sin probe til ben 3 i data stikket som sider ud fra batteriet.
    Så får man direkte adgang til KE jetronik modulets diagnose indgang.
    Så kortslutter man ben 3 til stel i 3 sek. og så kommer koderne i form af blink. eller stel slutninger.
    gør man det igen får man så næste kode hvis flere findes.
    Hvis man vil resette en kode skal man efter udlæsning bare kortslutte ben 3 til stel i 8 sek.
    Dette gælder faktisk for alle benene i dette stik man kan udlæse koder til ABS og ASD også samt flere andre ting i forhold til hvad der er forbundet i de ben man har i stikket.

    Her snakker vi selvfølgelig om de 6 cyl benzin motore.
    Med udgangspunkt i at den spørgende har en 300E.

    Der findes indsprøjtnings typer:
    CFI Konstant brændstof indsprøjtning (CIS-E) (M103 260E & 300E og 300E-24)
    KE jettronic også kaldt konstant indsprøjtnings system = det samme (CIS-E) (M103 260E &300E og 300E-24)
    LH-SFI - LH Sequentiel brændstof system (M104 motorene E280 & E320)
    HFM-SFI - Hot Film Engine Management (M104 motorene E280 & E320)
    ME-SFI - Motor Elektronisk indsprøjtning (M119 E500 & S600 w140 osv)

    Håber mit indlæg gav mening eller så spørg ind til det, så svare jeg gerne med mere.

    Mvh.
    BRABUS
     
  14. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg kan så lige tilføje, at mine kommentarer henvender sig til K & KE-Jettronic.

    Fin beskrivelse BRABUS :idea:
     
  15. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    @BRABUS: Jeg kan se du er lidt i tvivl; det er som følger:

    300E-24 kører også med KE-Jetronic. (Kontinuerlig Elektronisk)

    Det er først med E280 og E320 at det blive til LH-Jetronic. (Luftmassemåler)

    Mvh Lasse
     
  16. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Hejsa.

    Min 260E skulle også rotere 5-20 sekunder før den ville starte, da jeg fik den, trods det, at den kun havde kørt 77.000km. Det var ligemeget om den var varm eller kold. Et skift af Lambdazonden klarede problemet med varm motor, men problemet bestod med kold motor - undtaget hvis det var streng frost, så startede den straks. I efteråret fik den så skiftet alle benzindyserne (ca. 200 kr./stk.) da det viste sig, at de ikke kunne forstøve benzinen ordentligt. Siden har den startet på 1-2 sekunder :)
     
  17. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    5-20 sekunder er helt klart over det acceptable, så det var da dejligt, at du fandt en løsning.

    Lambdaen er en klassiker når man snakker dårlig start og gang. Jeg har dog ikke mødt problemet med dyssernes forstøvning, men det skal jeg have i tankerne en anden gang, det er jo en overkommelig pris...
     
  18. jasper

    jasper New Member

    Joined:
    29 November 2007
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    det kan godt være dyserne, hvis den lige får en 1 cm pedal kommer den bedre igang bare med et brøl, men på det tidpunkt har starter motoren lavet olie tryk så det kan lige gå an.
     
  19. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Det ka nogså være et tegn på dårlig tomgangsregulator, den skal åbne tilpas meget af sig selv, så man kan starte uden at røre speederen...
     

Del denne side