Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Probs med kold e250 gearkasse

Emne i 'Automatgear' startet af Emil, 16 Juni 2007.

  1. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hey!!!

    Er ny her men vil da straks mænge mig med mine problemer :)

    Har en e250 diesel fra 94. Når den er kold er den slem til at "fedte" fra 2 til 3 og den skifter også lidt hårdt til 2.

    Er kun når den er kold, når den er blevet driftvarm skifter den perfekt....
    Olie og filter er skiftet.....

    Kan det være forkert olie?? Bruger Valvoline atf type d. (dexron 2d) (mb236.6) Skulle være okay men måske det hjælper med dexron 3????

    Den er renoveret ved 426000 og har nu trillet 603000 så bremsebåndne er vel ikke slidt helt endnu???

    På forhånd tak.
     
  2. Ridder

    Ridder New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lyngby
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej emil.
    Jeg tror du skal have justeret din vakum dåse, som sider under dit luft filter.

    Den kan flyttes, fra side til side, du skal have afmonteret filteret, og prøv så at løsne vakum dåsen, mærk op så du ved hvor den stod fra start.

    Du må prøve dig frem, om den skal til V. eller H. må du selv finde ud af.

    juster og kør en tur, det tager tid men jeg tror det er det der skal til.

    Hilsen kim.
     
  3. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Start med at mærke af hvor den sidder når du starter. Flyt den derefter så langt væk som muligt og se om der er forskel.

    Hvis der ER forskel, så begynd at eksperimentere med indstilling.

    Hvis der IKKE er forskel, så er få tjekket vacum-delene for utætheder - evt skifte dåsen. Jeg har læst i en anden tråd, at den kun koster ca 300 kr..
     
  4. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg hæfter mig bla. ved ovennævnte, og tror ikke at du kan justere dig til et bedre gearskifte ved kold gearkasse - uden at ødelægge gearskiftet ved varm.
    Og...
    Hvis du justerer gearskiftet så den bliver mere kontant, for at undgå at den fedter mellem 2. og 3.
    - Så skal du nok forvente at ryge om på bagsædet, når den skifter fra 1. til 2.
     
  5. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej

    Jeg har ikke rigtig gjort noget ud af det endnu da problemet kun er der når "kassen" er kold, skifter jo som en drøm når den er ordenlig varm, tager bare lidt tid her om vinteren.

    Har dog nok hældt til at justering ville gå ud over skiftet når den er varm.....
    Har dog min egen teori om at det er olien den er gal med.... bruger Valvoline atf type d olie "MB 236.6", er ellers en olie der skulle kunne bruges på mercedes gearkasser men så vidt jeg lige kan se er det en dexron 2d kalder de det og ikke en dexron 3´er

    Tænkte at det kunne gøre olien måske er lige tyk nok når den er kold og først har den rigtige viskositet når den når en vis temp.

    Prøver at hælde den bedste kvalitet olie på næste gang så må vi se???
     
  6. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Emil,

    jeg har samme problem med min gearkasse og har aldrig helt fundet løsningen. Vi kører med identisk gearkasser. Min skifter også meget hårdt ved kold gearkasse fra 1 til 2 gear, og har oplevelsen af at sidde på bagsædet. Men efter 15 minutters kørsel skifter den silkeblødt. Dog har jeg ved kold gearkasse længe skifte manuelt fra 1 til 2 ved at løfte foden fra speederen lige inden jeg kan høre at den gearer op til 2. Det giver et langt mere glidende skift, og jeg kan blive siddende på forsædet. :D Det har jeg vænnet mig til, men er nok ikke holdbart i længden (de næste 5 år). Jeg fik justeret vakumdåsen for 2 år siden, men det hjalp stort set ikke. Samtidig har jeg skiftet olie og filter, hvilket har haft en gunstig effekt, omend lille.

    Jeg har besluttet mig for at få skiftet vakumdåsen, næste gang olie og filter skal skiftes. Det er mit næste bud på et komme det hårde skift til livs. Jeg hælder efterhånden kun til, at det kan være slid på gearkassen, men igen, jeg ved det ikke. Jeg ser frem til at høre hvordan din justering af vakumdøsen gik.
     

Del denne side