Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Mindre god økonomi

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Klaus, 31 Juli 2007.

  1. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Vi undrer os over fruens W201 2,0E ikke kører mere end 10 km/l?
    Hun kører meget pænt, og sjældent over 95, normalt 80-90 km/t..
    Burde den ikke køre lidt længere på literen ?
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Er det en benziner med auto gear er det normalt. Er det små ture den bliver brugt til? En gang blev en 2cv tested hvor langt den kørte på første liter benzin: 6 km!!
    Chr
     
  3. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej klaus

    Min søster har en mage til, blot med manuelt gear, og den går ca. 12 km/l ved blandet kørsel.
     
  4. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Den kører generelt ture på mellem 20 og 35 km.. Og det er en benzin med Aut gear.. Så er det vel okay ?
     
  5. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Ja det er ok når man tænker på der er auto gear 8) koster nok 1-2 km lieren!
    christian
     
  6. FAM.Johnsen

    FAM.Johnsen New Member

    Joined:
    16 December 2007
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    hey
    Jeg har samme bil og den ligger os på de 9-10km på ltr :wink: lidt dyrt i disse tider.
     
  7. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Prøv en E420, den går ca. 8-10 vognlængder på ltr. ;-) hvis den køres lidt frisk på de tyske motorveje.
    ok. overdrivelse fremmer forståelsen. Ved pæn kørsel kører min ca. 8 km/l, så 8-10 for en 2,0 er ikke overvældende
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Man skal huske på at vægten, dæktryk og vindmodstand spiller en stor rolle for bilens økonomi.
    mange biler kan faktisk køre længere på litteren med en lidt større motor, fordi den ikke skal arbejde lige så hårdt for samme sag.

    Det er trods alt en "større" bil trods det kun er en W201 så har den også automatgear. og 1100 Kg at slæbe på uden ekstraustyr.
    Med større mener jeg at man ikek må sammenligne med biler som en toyota carinaE eller andet med samme motor.

    Jeg har selv erfaret dette ved et tidligere motor skifte i et andet bil mærke, hvor jeg skiftede en motor i en bil som vejede 800 Kg og havde en 1.3 litters motor med 90 HK ud med en 1.6 litters motor med 105 HK.
    Den eneste forskæl der var på de 2 motore var at 1.6.eren havde bare "logisk" længere slaglængde og indsprøjtnings dysser der giver lidt mere, ellers var styrbox, indsprøjtning og gearkassen 100% det samme.
    1.3eren gik ved landevejs kørsel ca. 80 Km/t op til 16 Km/l.
    1.6eren gik ved landevejs kørsel ca. 80 Km/t op til 18 Km/l.
    1.3eren gik ved blandet kørsel i byen op til 12 Km/l.
    1.6eren gik ved blandet kørsel i byen op til 14 Km/l.
    1.3eren gik ved hård kørsel (race) op til 11 Km/l.
    1.6eren gik ved hård kørsel (race) op til 8 Km/l.

    Kun ved maksimal udnøttelse af kræfterne kunen man selvføægelig se 1.6erens større potintiale og forbrug, ellers var den mere afslappet at køre med pga mere moment og færre gear skifte i byen
    På landevejen var den også mere mand over opgaven.

    Umidelbart vil jeg også sige det samme gælder en 200Diesel og en 250 Diesel, her vil også mene at med mindre man køre dem hårdt så vil en 250D også køre længere på litteren, fordi den ikke skal arbejde lige så hårdt for at flytte samme vægt.

    et eksperiment i min fars 500SE fra 88 resulteret i jeg kunne få den op at køre 13 Km/l. ved konstant kørsel m. 70 Km/t over 400 Km.
    Det var der mange der ikke troede på, men med mindre der pludseligt kunne være mere i tanken så var det ikke destomindre rigtigt.
    Det skal siges jeg kørte den varm føsrt, så de kolde Km. ikke var en del af regne stykket.

    Jeg synes det lyder rigtig nok med 10Km/l. for en 190E 2.0 til 1100 Kg bil.
    Den er trods alt opgivet til ca. 11 Km/l. og de plejer at være meget "flinke" i deres opgivelser.

    Min egen "lille bil" gik også lige 2 Km/l. ned, da jeg skiftede til vinterhjulene (samme størelse som sommer dækkende)
    Det var bare den årsag at de var blevet lidt flade, så da jeg fyldte dem op på normalt tryk, så fik jeg de tabte Km igen.
    Grundet til jeg ikke kunne tjekke tryk ved monteringen var min kompressor var død :(

    Men en ting jeg ville undersøge var følgende:
    Dæktrykket (for lavt tryk kan resultere i op til 2-3 Km/l går tabt.)
    Husk på at vinterdæk generalt har større rulle modstand og kan på den måde nedsætte bilens økonomi ligeledes med en Km/l.

    Tagbøjler andet udstyr der skaber vindmodstand, dog lidt urelevandt hvisi kke ikke køre meget på motorvej.

    Husk at ekstra vægt i form af et fyldt bagagerum eller andet tungt medbragt gods kan ned sætte økonomien meget ved bykørsel hvor accelerationen skal flyte de ekstra Kg.

    det var allle gode historier og erfaringer for denne gang, håber det har bidraget lidt. :D

    Mvh.
    BRABUS
     
  9. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej,

    jeg kan kun vedkende mig de "facts" som Brabus fremfører. En større motorvolumen og et højere antal cylindre kan ofte resulterer i en bil, som kører længere på literen end mindre motoriserede biler.

    Jeg kører selv to Mercedes 300 dieseler. En W124'er og en W210. Det er helt bevidst, at det er denne dejlige motor og model serie jeg kører i. W210'eren (24 ventilet) kan jeg få op at kører ca. 15 km/l ved blandet kørsel. W124'eren ligger på. ca. 14 km/l. Ud over at folk generelt ikke kan forstå at en ung knægt som mig kører i disse biler, undrer mange sig over at jeg gider bruge så mange penge på brændstof. 3 liters slagvolumen, 6 cylindre, automatgear og en bil som vejer ca. 1,5 tons kører jo kun 7 til 8 km/l. Ikke...... NEJ.

    Som Brabus er inde på arbejder motorer meget forskelligt afhængigt af bilens vægt. Jeg satte mig grundigt ind i E-klassens dieselmotor udvalg for en del år siden, da jeg skulle købe min første diesel Mercedes. Jeg undrede mig meget over at mange taxa'er netop kørte i de 6 cylindrede modeller. Jeg fandt hurtigt ud af, at det ikke kun handlede om høj slidstyrke og vidunderlig lyd, men i ligeså hør grad kørselsøkonomi. Bevares, ved bykørsel er den ikke blandt de mest økonomiske, men ved en gennemsnitsanskuelse, hvor landevej og motorvej indgår i regnskabet, ser det pludselig spændende ud. Ved 90 km/t på landevej, som jeg kører meget på samt 130 km/t på motorvej er vi oppe at snakke henholdsvis 19 km/l og 14,5 km/l. Det modsvarer meget godt VW koncernens pumpedyse diesel motorer, som ofte får ros for deres brændstofsøkonomi.

    Et højere dæktryk end normalt og frisk olie på motoren hver 6 til 8 måned samt fornuftig kørsel (ikke kedelig morfar kørsel) er min lommeteori om effektivt brændstofsforbrug.
     
  10. wayfarer

    wayfarer New Member

    Joined:
    6 Januar 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Gråsten
    Ratings:
    +0 / 0
    hej miss mercy.
    Er det en turbo diesel?
     
  11. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Nej, begge mine 300 diesel motorer er uden turbo, altså rene sugemotorer. Jeg var indtil for nylig lidt bange for dieselmotorer med turboer, da det jo er en rimelig dyr sliddel at udskifte. Dernæst havde jeg en lille lommephilosofi om, at turbomotorer slides mere end sugemotorer. Men sådan forholder det sig ikke. Jeg er blevet klogere og vil i dag bestemt ikke være bange for en dieselmotor med turbo. I dag findes der mig bekendt heller ikke nye biler med dieselmotorer, som sælges uden turboer.

    Dernæst er mercedes turboer berømte for deres slidstyrke.
     
  12. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Mon ikke det var W140 S350 Turbodiesel der var med til at skade Mercedes-Turbo rygtet?

    I Tyskland er de MEGET skeptiske over for 124'ere med turbo - derfor vi kan få dem så bilige dernede... Mystisk nok, er der ikke påfaldende mange der har fået lavet motor, det er 350'eren ene om
     

Del denne side