Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Skift af ledninger

Emne i 'El-system' startet af DeBager, 5 Oktober 2007.

  1. DeBager

    DeBager New Member

    Joined:
    4 April 2007
    Indlæg:
    84
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har ladet mig fortælle at jeg bør udskifte samtlige ledninger i motorrummet påmin E320CE.
    :roll: Er der nogen som ved hvad det kan løbe op i og hvem der eventuelt er "skrappe" til det
     
  2. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    hvorfor dog det ?
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Casper

    Det er et kendt problem på alle w124er fra 93 og frem.
    Lednings isolatorene "isolatoren rundt om kobberet på ledningen" er lavet af noget pårøst materiale som formuller/forgår meget hurtigt på disse årgange.

    Prisen er ikke vild har jeg ladet mig fortælle, og jobbet tager et par timers tid.

    her er en guide til hvordan det gøres på eng.

    http://www.mercedesshop.com/Wikka/M104WireHarness
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Det er kun ledninger i motor rom der er et problem?
    Så er det da til at over skue!! Kan man skaffe et nyt hos mb? med de "nye" materialler?
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja de laver ikke den type mere med det der dårlige lednings materiale mere.
    Man skal bare bestille motor ledningsnet til ens bil på stel nummeret, så kommer man ikke galt afsted.
    og ja det er en meget overkommelig operation der maks tager 1 time til 2 for den omhyggelige/langsomme :D
     
  6. DeBager

    DeBager New Member

    Joined:
    4 April 2007
    Indlæg:
    84
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Endnu engang tak for brugbare svar....er der nogen "levetid" på de skrøbelige ledninger , eller skal der blot holdes et skarpt øje på deres tilstand? 8)
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Levetiden har noget at gøre med den varme og kulde der opstår i motor rummet.
    Der er en som har købt en E320 fra 1994 som havde problemer allerede efter kun 150.000 Km og skulle skifte dem i 2002 altså kun godt 8 år efter.
    Det er udelukkende pga det materiale som lednings isolatorene er lavet af.
    Og alle M104 motore af den nye slags E280 og E320 er alle leveret med disse fra start i 1993 og frem til slutningen af produktionen.

    Mange erfarne mercedes folk vil aldrig begynde at fejlfinde på det elektriske før dette lednings net er udskiftet, simpelt hen fordi det er så voldsomt et problem på dem, med så mange forskællige fejl til følge.

    Man finder som regel ud af det ved at bilen ikke har noget problem ved kold motor men ved varm motor og by kørsel hvor der stoppes op tit med høj motorums temperatur til følge kommer der udfald og fejl.

    De hyppigste er vist nok generator kablerne der delvist kortslutter/danne overgang og så den berømte ETA (Eletronic Throtle Actuator)
    Den som styre gasen ved fart piloten osv.
    Men den er også i sig selv et problem med dens kulbane potentiometer som er inde i enhedden.

    Men nok om det.
    Bare se at få skiftet lednings nettet, så er den fino igen. :D
    grunden til det kun er i motor rummet den er gal er pga de høje temparature og udsving der her er, lednings nettet er af det samme skod materiale i resten af bilen, men er dog ikke et problem pga der ingen varme her er på nivaue med motor rummet.
     
  8. DeBager

    DeBager New Member

    Joined:
    4 April 2007
    Indlæg:
    84
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    BRABUS....For f***** da en viden du ligge inde med :shock: :D ...tak for et godt svar.
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jo den er også opbygget over en lang år række og gennem mange w124er i egen hånd og familie.
    Samt nogle af de lærigste år er fra den tid på livet hvor al viden suges direkte ind på lystavlen :D
    Men meget af det man ved er også fra andres erfaringer og den viden man efter kan finde på nettet.
     
  10. ThomasFod

    ThomasFod Member

    Joined:
    18 August 2007
    Indlæg:
    59
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Københavnsområdet, mob. 2616 2756
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E350
    Km:
    190000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    280S
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    I morges tog konen vores nye fine E220 T'er ud at køre. Efter måske 500 meter begyndte det at lugte ganske forfærdeligt i kabinen!
    Det var ikke til at holde ud, så hun vendte heldigivis om.
    Nu er bilen hentet af Falck, og kørt til Mercedes. Så håber jeg at de kan finde fejlen!

    Er der andre der har oplevet det?
    Det er en 1996, der har kørt 142.000 km.

    Vh Thomas
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005

    Thomas du skal nok oprette din egen tråd med dette spørgsmål.
    Men jeg har ikke lige et godt trick da du ikke beskriver lugten og hvorfor den kommer, opret det i en ny tråd og se om du ikke kan sepcificere det lidt mere.
    Mvh.
    BRABUS
     
  12. ThomasFod

    ThomasFod Member

    Joined:
    18 August 2007
    Indlæg:
    59
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Københavnsområdet, mob. 2616 2756
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E350
    Km:
    190000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    280S
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Hej Brabus,

    Det har du nok et i.. Men lugten var af brændte ledninger, og kunne principielt stamme fra de omtalte ledninger i motorrummet...

    Vh Thomas
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja i princippet kunne det sagtens være det samme så jo :(
    Men jeres E220T lider også under dette lednings nets materiale.
    Så det er stor sandsynelighed for at noget har været gået galt, men spørgsmålet er så om der er noget der ikke virker mere?
    Kom der røg?
    Er der noget visuelt at se i motorummet på lednings nettet?
    Afprøv alt elektrisk og se om noget er holdt op med at virke.

    Det kan sagtens ske som du nævner, eftersom bilen bliver stillet opbygges varmen i motorrummet pga stillestående bil med varm motor og det blødgør ledningsnettet som så "falder til" og når det så er blevet kold om natten og her "stivner" ledningerne så når man så starter bilen, sker der jo det at de så kan have kortsluttet.

    Mange lednings net fejl opstår i forbindelse med varme og kulde på virkningen da den henholdsvis blødgør og stivnner ledninger meget.

    Og som regel er det i tomgang eller ved lyskryds bilen holder op med at virke eller laver fejl fordi det er her at varmen opbyggningen i motorummet er størst.

    Da dete ledningsnet kom sammen med de nye modeller fra 94 og frem og din er fra efter så har du nok en joker på spil i dit ledningsnet også desværre.
    Men kik efter de områder som er størst udsat for varme/kulde påvirkninger, altså omkring motorens varme dele (topdæksel, indsugnings manifold osv.)

    Mvh
    BRABUS
     
  14. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Selvom kortslutningen liggr i motorrummet, vil den ofte smelte ledninger helt ind til sikringsboxen og så er den inde i kabinen...
     
  15. ThomasFod

    ThomasFod Member

    Joined:
    18 August 2007
    Indlæg:
    59
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Københavnsområdet, mob. 2616 2756
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E350
    Km:
    190000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    280S
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    I er imponerende med jeres viden!
    Heldigvis er der garanti på bilen, så Mercedes Roskilde har kigget på bilen, og har skiftet en overbrændt sprinklerdyse! - samtidig har de skiftet pollenfiltret(?) Måske var røgen kommet ind der...

    Tak for de hurtige svar!

    Vh Thomas
     

Del denne side