Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

MB300D fra 91

Emne i 'El-system' startet af Rowa, 28 December 2006.

  1. Rowa

    Rowa New Member

    Joined:
    28 December 2006
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    slk 230 kompressor
    Km:
    125000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Under kørsel sker det periodisk, at alle lamper i intrumentbordet begynder at lyse samt at lyset i for -og baglygter slukker (kørelys). Det er irreterende dels fordi jeg altid skal huske at tænde lyset, dels fordi det er ubehageligt at køre med alle lamper i instrument bordet tændt.

    Jeg har bemærket, at når fejlen er indtrådt, kan jeg heller ikke bruge funktionen til at lægge nakkestøtterne ned!

    Hvis nogle har erfaring med denne fejl eller har input til hvad den evt. kan skyldes hører jeg gerne herom. Værkstedet har ikke umiddelbart kunne finde fejlen.

    På forhånd tak.
     
  2. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Ledninger

    Hej Rowa

    Jeg har også prøvet den med alle lamperne lyste i instrumentbordet, men det skete kun når jeg drejede til venstre.

    Fejlen var at de 3 ledninger fra generator til batteriet var brændt i stykker, pga. turboen, så de kortslutede ud på stel.
     
  3. Rowa

    Rowa New Member

    Joined:
    28 December 2006
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    slk 230 kompressor
    Km:
    125000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Frank

    Tak for input.

    Der kan faktisk være noget om, at fejlen opstår f.eks. når jeg drejer eller bremser. Jeg har ellers hidtil ignoreret det, fordi det ikke gav mening.

    Nu har min desværre ikke turbo, men det er da værd at kigge nærmere på.
    Kan du blive mere spicifik omkring hvor ledningerne i din var brændt?

    MVH. R
     
  4. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Brændt

    Hej Rowa

    Jeg tror ledningerne var kommet for tæt på turboen eller kommet i klemme, så de var smeltet hele vejen op til batteriet.

    Generatoren sidder på venstre side af motoren, når du står foran bilen og kigger ned i motorrummet.

    Det er ikke så svæet at se, når der ikke er en turbo, du skal se efter det stik bag på din generator med 3 ledninger, der hvor det går over til karossen, det må være der det er gået galt.

    Håber det er til at forstå, ellers skrver du bare igen. :p

    Det kan godt være svært at få de rigtige ledninger, jeg kørte forbi Mercedes og købte dem, for at finde ud af at det var de forkerte, :oops: Mercedes sendte så et nyt sæt ledninger i taxa på deres regning, men de var også forkerte :oops: ... det endte med at jeg købte et sæt fra en ophugget w124 jeg fandt i Den blå avis, til 100 kr i stedet for 7 -800 kr
     
  5. snafu

    snafu New Member

    Joined:
    7 November 2006
    Indlæg:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    341
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Rowa,

    Jeg synes det lyder fuldstændigt som Frank skriver som om du har en stelfejl, hvorfor det du oplever er en reel kortslutning. En stel fejl kan være forbistret at finde og man kan bruge lang til på det. Den positive nyhed ar at det som regel ikke koster alverden at udbedre den.
    Du skal være opmærksom på at den i praksis kan være alle vegne men jeg har dog en erfaring for at det som regel indtræffer ved gennemføringer i karosseriet især hvis gummibøsningen mangler. Hvis jeg var dig ville jeg begynde at rykke i ledninger, startende i motorrummet og fortsætte til lygter. Herefter skal du hvis den ikke er fundet ind under instrumentbrætte og rykke i ledninger her. Du skal nok få den til sidst.

    Snafu :?
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: Brændt

    På min 124ér var netop disse 3 ledninger også kortsluttet.
    Ledningerne var simpelthen knækket over af metaltræthed, efter kun :wink: 700.000 km og knap 20 års motorrystelser.
    Jeg var dog så heldig at min bare begyndte at lyse i ladelampen.
     
  7. Rowa

    Rowa New Member

    Joined:
    28 December 2006
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    slk 230 kompressor
    Km:
    125000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej

    Blot en lille tilbagemelding på min fejl, hvis nogen af jer andre skulle opleve nødagtig samme fejl på jeres 124'er.

    Jeg gennemgik, på foranledning af ovenstånde input, diverse ledninger og stik dog uden at lokalisere fejlen.

    I erkendelse af, at jeg ikke selv kunne løse, hvad jeg troede var en simpelt lille fejl, kontaktede jeg en bekendt med 12 års erfaring hos netop MB.
    Hans svar kom promte. Hvis kørelyset slukker og alle lamper i instrumentbordet tænder er det laderelæet der skal skiftes.

    Grunden er ganske enkelt at kullene er slidt op. Pris ca. kr. 450, arbejdstid hjemme i garagen ca. 15 min!! Så går der vel 300.000 km til før det problem kommer igen.

    Mvh. R
     
  8. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Rowa

    De ledninger vi skrev om har forbindelse med laderelæet. :D

    Det svare jo næsten til det problem, som guldsmeden, snafu og jeg beskriver, dine ledninger var så ikke i udu, men det var kullene på laderelæet, der ikke kunnne nå mere. :p

    Tak for din tilbagemelding, så blev vi lidt klogere :p :p
     
  9. snafu

    snafu New Member

    Joined:
    7 November 2006
    Indlæg:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    341
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Rowa,

    Tak for din tilbagemelding. Jeg vil sætte mig og se lidt på diagrammer da jeg ikke helt kan forstå hvorfor alle lamper og ikke kun ladelampen lyser. Men det kan jo være jeg bliver klogere når jeg nu ved hvad jeg skal lede efter.
    Det er altid rart med forbindelser der kan svare promte. :D

    Snafu.
     
  10. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej

    Som jeg ser det nu, efter at have tænkt :shock: lidt mere over det, har der også været en kortslutning i laderelæet.
     
  11. snafu

    snafu New Member

    Joined:
    7 November 2006
    Indlæg:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    341
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Frank,

    Ja, se det er jeg også kommet frem til da en kortslutning så vidt jeg kan se er den eneste årsag til at alle lamper lyser-

    Snafu :)
     
  12. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Alle.

    For et par år siden, på vej på arbejde, forsvandt strømmen ganske langsomt. Jeg opdagede det ved at blinklyset pludselig ikke blinkede mere, men bare stod tændt til den side jeg nu skulle have blinket til.
    Der var ikke nogen lamper der lyste i instrumentbordet som advarsel.

    Da jeg kom på arbejde satte jeg en lader på batteriet så den kunne stå og lade hele dagen. Jeg kiggede lidt på et af de Norske MB forummer og læste her, at hvis det var kullene der var gået, ville der ikke være lys i advarsels lamperne i venstre side tror jeg det var, når man drejede nøglen til lamperne skulle tænde.

    Da jeg havde læst det. og der efterhånden var kommet strøm på bilen igen, gik jeg ud og drejede nøglen. Ganske rigtigt, der var ikke noget lys i advarsels lamperne i den ene side.

    Jeg pillede her efter kullene ud, og ganske rigtigt, det ene kul var som nyt, det andet var brændt helt væk så det ikke kunne "nå" længere.

    Jeg har altid troet, at når bilen ikke lader på batteriet så skal ladelampen tænde, men åbenbart ikke i det her tilfælde. :x
     
  13. Rowa

    Rowa New Member

    Joined:
    28 December 2006
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    slk 230 kompressor
    Km:
    125000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen

    Endnu en tilbagemelding. Jeg kan se på et par af kommentarerne at i ikke var helt tilfredse med forklaringen om kullene!

    Efter nogle dage hvor bilen kørte upåklageligt dukkede den periodiske fejl til min store ærgelse op igen. Det viste sig, at generatoren leverede langt mindre strøm end bilen bruger. Det forklarer måske hvorfor alle lamper lyste når fejlen opstod??

    Under alle omstændigheder har jeg skiftet generatoren og problemet er nu løst.

    Så hvis der er nogen der står og mangler et laderelæ der har kørt 100 km har jeg et billigt til salg :lol:

    R
     

Del denne side