Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Vibrationer efter skift af hardyskiver

Emne i 'Diverse Drivline' startet af kselle, 2 April 2022.

  1. kselle

    kselle Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Hej

    Jeg har læst flere tråde her om dette problem, men i mit tilfælde er der et par ting jeg har bidt mærke i.

    Begge hardyskiver er skiftet (Febi-Bilstein) samt midterlejet (Meyle - kvalitet virker ikke imponerende) og gearkasseophæng (Corteco).

    De to kardandele blev mærket op inden den blev taget ned - og naturligvis samlet korrekt igen. Møtrikken på kardan´en ligeledes spændt med kun let hånd. Strålerne fik også fedt inden samling.

    Ophænget til midterlejet skulle "voldes" på plads opad for at få bolthullerne til at passe - som om at det ikke passede specielt godt (Orienteringen er korrekt ift. at ophænget er assymetrisk). Boltene er først spændt til efter begge hardy-skiver er spændt med korrekt moment, og møtrikken på kardan´en blev spændt.

    Tværvangen som holder gearkasseophænget sidder ca. 1cm forskudt iforhold til før - kan jeg se på aftrykkene i undervognsbehandlingen på vangen fra boltene. Måske det er fordi det gamle gearkasseophæng er træt?

    Jeg har bestilt et nyt midterleje/ophæng fra SWAG i håb om at det passer bedre. Det andet som var svært at få til at passe i "aftrykket" i vognbunden er fra Meyle, og virkede tvivlsomt i kvaliteten.

    Efterfølgende har jeg bemærket "rumlen" og lette vibrationer i bilen fra ca. 40km/t og op. Også en sær høj pitch pibelyd kommer af og til. Måske det er fordi midterlejet er "tvunget" på plads med boltene?

    Inputs modtages gerne. De midterlejer jeg før har skiftet nogle stykker af, godt nok på ældre BMW´er har været helt ukritiske at montere i vognbunden - ikke noget der ikke passede.
     
  2. Christian Wil'Chr

    Christian Wil'Chr New Member

    Joined:
    7 Oktober 2018
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Høje Taastrup
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    427000
    Årgang:
    1991
    Har du mulighed for at tjekke at gearkasseflangen ikke har rykket sig, sidevers eller aksielt?
    Jeg tjekkede sidevers ved at lade en skydelæres land lægge an på kanten af en bestemt metalbøsning i svingningsdæmperen og stikke udstikket (huldybdemål) igennem bøsningen, til den rammer en (unbrako) bolt på bagsiden af hardyskiven. Først i kl 9 position. Derefter drejede jeg kardanakslen 180 grader til kl 15 position - og derefter målede jeg igen igennem eksakt samme bøsning og bolt. Ad flere omgange. Se mit eventyr på (position 4min, 25 sek.):

    Således ser jeg hvor kraftigt den forreste hardyskive skal give sig sidevers (helst minimalt).

    Det er selvfølgelig også et rødt flag at midterlejet skulle tvinges. Jeg brugte selv et (MEYLE 014 041 9040/S) til min 190D, men det virkede til at være ok kvali. Så vidt jeg husker, var Febi 08727 en lille smule tyndere i ophængsgummiet, men beslaghuller og leje virkede ok. Hvis de aflange huller i lejebeslaget ellers ikke passer i forhold til det gamle - ja så er det selvfølgelig noget ged.

    Vibrationer fra 40 km/t og op havde jeg også - indtil jeg løsnede lidt på spline møtrikken der klemmer sammen på denne. Den er tilskruet men ikke spændt synderligt. Har kørt med den 2 år nu uden at den har rørt på sig. (Stadig rigeligt med bonanza-effekt, men koblingsfoden kompenserer....)

    Ellers ville jeg gå med Corteco eller Lemförder til motor-gearkasseophæng. Det har du også kan jeg forstå.
    Hvis der står "SGF" (Süddeutsche Gelenkscheibenfabrik) på Febi hardyskiverne, så ville jeg tage det som et godt tegn.

    Håber det kan være til hjælp.
     
    • Like Like x 1
  3. kselle

    kselle Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Hej!

    Tak for input - det var en god idé til at måle om gearkasseflancen er lignet rigtigt op! Jeg forestiller mig at motorophængene i nogen grad afgør hvordan gearkassen lignes op sideværts - men måske selv et par mm har stor betydning.

    Med hensyn til lejet undrer det mig også meget at det ikke passede godt. Hullerne i ophænget passede egentlig meget godt. Det var som om at metalbøjlen som gummiet og lejet sidder i var en anelse for stor/høj til at kunne gå pænt i modparten i vognbunden - og derfor skulle "tvinges" i.

    Jeg har bestilt et nyt leje hos Autodoc - og hos dem står lige præcis det leje jeg købte - Meyle 0140419044/S til IKKE at passe til min W124 250 turbo diesel. Det var bestilt til min 300TD, men det andet leje jeg havde bestilt til sedan´en passede ikke, det var til den lille type kardan. Hvis man checker krydsreference til originalnummeret burde det dog passe. Originalnummeret på det gamle leje er 1244100281.

    Det nye Swag som har partnummer 10860056 står til at passe til sedan´en, men ikke til 300TD´eren. Dette på trods af at de har samme krydsreferencer til originalnumrene. Jeg er med på at man ikke altid kan regne med Autodoc´s data på hvad der passer, men det virker alligevel påfaldende at det leje de skriver ikke passer på sedan´en var det der gav problemer under monteringen.
     
    Sidst redigeret: 3 April 2022
  4. Christian Wil'Chr

    Christian Wil'Chr New Member

    Joined:
    7 Oktober 2018
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Høje Taastrup
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    427000
    Årgang:
    1991
    Det giver god mening at midterlejets ydre faste metaldel - som gerne skulle være gummibelagt - har en god fast pasning i tilsvarende "krybbe" som er en del af vognbunden. Dog burde de to 13mm/M8 bolte tvinge midterlejets beslag helt tæt og lægge an mod vognbundens del, når tilspændt med specificeret moment.

    Mht. dele, så har jeg bedst erfaring med partsouq.com - dog ingen garanti.

    https://partsouq.com/en/catalog/gen...+D+TURBODIESEL&f_model-designation=&f_market=

    Jep - nogle krydsreferencer vil jeg sige, mangler.
     
  5. Jan Guldager

    Jan Guldager Member

    Joined:
    21 Oktober 2016
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Horsens
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    240000
    Årgang:
    1988
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Har selv været ude i det samme som kselle! Det jeg lærte: man skal være MEGET forsigtig ved udskift af midterlejet. man kommer meget ment til at skade krys(selv om man synes det virker fint)
    "Ophænget til midterlejet skulle "voldes" på plads opad for at få bolthullerne til at passe " Så må der være noget helt galt / forkerte dele?
    "Tværvangen som holder gearkasseophænget sidder ca. 1cm forskudt iforhold til før" Det virker mærkeligt og du har monteret motor op hæng rigtigt ?
    Det endte med jeg fik sendt kardan (komplet ) til jylland og fik den renoveret! Så virkede det !
    chr
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Billed er fra en 230E .har du ikke meget stor afstand i midten på video på foreste Hardy? Nye og gamle motor ophæng[​IMG][​IMG]

    Sendt fra min SM-G780G med Tapatalk
     
  8. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Den ene historie om kardan Re: støj +vib fra undervogn efter skift af leje på kardan

    Hej
    så blev det løst Ca 60 timer arbejde og mange 1000kr!!!
    kadan blev afbalanceret kryds bytte, nye Hardi skiver ført uoriginal der efter originale, virker ikke!
    nyt brugt bagtøj virker ikke/ afmontering af drivaksler for at se om lejer er blevet spændt for hård op, nej viker ok!
    Afmontering af kardan og montering igen med "mærker " forkert for at se om det viker nej!
    ny gearkasse ophæng nej viker ikke,nye motor ophæng virker ikke , Ny kardan (bagester del med krys fra gørløse
    YES Det virker den køre som ny!!
    virker som om kryds på kardan fra ishøj ikke "køre" lige så blødt som på den fra gørløse!
    Har regninger fra uni kardan for 2800kr !!!
    Det var også lærling der skiftede kryds men af lige vel!
    Har udover "gælden" også problemer med at abs sensor ikke er ens på 85 og 92 bagtøj1(se billeder over)
    En træt og chr
    (Tak til Jacob (Djaabo) for telefon samtale(Chr : den larmer ryster ved 60-70! JAcob : Det er kardan)
    Det var det :shock:

    Sendt fra min SM-G780G med Tapatalk
     
  9. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
  10. kselle

    kselle Member

    Joined:
    6 August 2021
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Augustenborg
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    250D Turbo
    Km:
    313.000
    Årgang:
    1992
    Lige en update på problemet:

    Kardanakslen har været hos et kardanværksted og er blevet renoveret og afbalanceret. Det har hjulpet noget på problemet, men der er stadig en "summen" ved kørsel over 80km/t.

    2 forskellige sæt alufælge er prøvet uden forskel. Vil prøve et sæt stålfælge som jeg ved er 100% lige - for én gang for alle at udelukke hjulene.

    Vender tilbage med update når det er prøvet.
     
  11. Christian Wil'Chr

    Christian Wil'Chr New Member

    Joined:
    7 Oktober 2018
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Høje Taastrup
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    427000
    Årgang:
    1991
    (Spline-)møtrikken. For mig, var der ved justering af denne - en hårfin grænse for hvornår vibrationer stoppede.

    Lidt baghistorie omkring min kardan:
    Koblede trækaksler fra diff og kørte bare kardan og diff(pinion) op i godt 3000 omdr. Var vist 1/8 omgang mere end håndfast - ikke ret meget. Opmærket møtrik, har ikke løsnet sig. Kører super uden vibrationer, med VINTERDÆKKENE.
    Det skal nævnes at jeg af og til oplever vibrationer i området 85-110 km/t, med SOMMERDÆK når temperaturen ligger under 20-22 grader C. Jeg er ikke sikker, men det er muligt, at et af sommerdækkene har siddet på en skæv fælg og det kom med over på BBS'erne. Alt gik åbenbart igennem afbalanceringen. Når der kommer vintersutter på (vinter om lidt, øv :cool:) melder jeg lige om alt stadig er, som det skal være.

    Efter 2 år har jeg stadig lidt kardan-fobi, således at jeg lige efter projektet med løs center-bøsning, ledte efter gode tilbud på ebay. 2x komplet "4-gang manuell" aksler ligger klar til en anden gang, hvis "centering bush" skulle løsne sig. I hvert fald for diesel gælder det, at udstødningssystemets mellem- og bagdæmpere ikke må hænge under spænding og udtrætte rørene p.g.a kraftige vibrationer. Med en 2.0D (vandreklit) så er min procedyre at stoppe med det samme (fejeblads-tid), selv hvis bagdæmperen knækker i svejsningen lige før boksen. Ingen rust i dæmperen overhovedet, har gjort det før. Har installeret en flexkobling (konisk med fjederbolte) ml. mellemste - og bagdæmper, som virker glimragende.

    En diesel uden bagdæmper ryster hele motoren/gearkassen meget. Stor risiko for at centerbøsningens bronze/metalring æder af stiften, på udgangsakslen på gearkassen! (Heldigvis ikke i mit tilfælde:ty:) Eller centerbøsningen løsner sig i pasningen i kardanen og ødelægger pasningen !! (Ja, skete i mit tilfælde hmm_)

    Symptomerne på en ødelagt eller løs (forreste) centerbøsning (hvis jeg husker rigtigt), er at når gaspedalen slippes relativt hurtigt på motorvejen og bilen motorbremser i større eller mindre grad, at så opstår der meget kraftige vibrationer omkring midter lejet. Mit lejegummi var nemlig dengang også iturevet. Giver man let gas igen og tvinger - vil jeg gætte - hardyskiven til at centrere akslen så stopper vibrationerne. Kun ved at lette let på gassen slippede jeg for vibrationer - før kardan-projektet, sommer 2020.
     

Del denne side