Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

M103 EZL tændingsmodul

Emne i 'El-system' startet af R.Reher, 17 September 2021.

  1. R.Reher

    R.Reher New Member

    Joined:
    12 Januar 2019
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Ølstykke
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1987
    Jeg har haft tiltagende problemer med motor gang efter at ethanol er blevet indfaset i benzinen. Det er særligt manglende moment i tomgang der bekymre mig. Jeg har haft bilen i mange år og kender de sædvanlige problemer med dyser, duty circle på lambda system, vacumleaks, rotor/fordeler problemer osv. Men i den senere tid er tidliden til bilen ved at forsvinde, på grund af flere motorstop og det er ofte i sammenhæng med tankning, så derfor har jeg besluttet mig for at holde mig til noget bestemt benzin og her gik valget så på Shell V Power Oktan 100 E5 og så trimme motoren efter det. Det er dog ikke muligt at optimerer tændingstidspunkt i tomgang til denne benzin, tændingen er låst til 6-7 grader før top i tomgang og det er ikke optimalt med den benzintype. Så nu migrerer jeg over på Q8 95 extra e5 og forsøger at optimerer motoren efter den type brændstof, der nok vil give lidt mere moment i tomgang.
    Under optimeringen har jeg konstateret med scope at der er et spændingsdyk på knap 1.5V mellem pin 2 (stel) og 5 (tændspole +) i teststikket. Jeg har målt modstand fra bat- til stelpunkt ved tændspole og der er 0 ohm, men der er 0,2-0,3 ohm fra bat+ til tændspole+, men det burde være ok.
    Mit spørgsmål er, er det normalt at have så stort et spændingsdyk ved hver gnist?
    Jeg tænker også at det kan forstyrre andet elektronik i bilen.
    Det er faktisk også synligt på batteriet, her kan man se det som en 0,1V nedadgående spike oveni de normale ripples fra generator.
    Måske tændingsmodulet er defekt, det kunne jo godt tænkes at der sidder en udslidt elektrolyt kondensator i tændingsmodulet som normalt kompenserer dette spændingsfald ud og så kan jeg jo prøve at tilslutte en ekstern.
    Scope er 0,5V/div 10ms/div
    Er der nogen herinde der ved noget om dette?
     

    Attached Files:

  2. R.Reher

    R.Reher New Member

    Joined:
    12 Januar 2019
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Ølstykke
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1987
    Jeg har kikket videre på spændingsfaldet og det er primært over tændingskontakten det opstår og at det også kan varierer. Så tændingskontakten er blevet skiftet og nu er der et spændingsfald på stabilt 0.5V ved opladningen af tændspolen. Jeg har undersøgt kontakten med lupbriller og der betydelig slid på 15, altså den der er involveret med tændingen og der er også noget slid på 15X og 50. Jeg synes det her problem har været besværligt at konstaterer, da man ikke finder det ved Mercedes manualens standard specs., så derfor kan det jo godt være der er andre der kan bruge denne information. Dette scope billede er efter skift af kontakten og igen 0,5V/div 10ms/div.
     

    Attached Files:

  3. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    288
    Likes Received:
    37
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +39 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    732000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    365000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Speciel elektrisk teknik, det må være noget @BRABUS kender til :)
     
  4. R.Reher

    R.Reher New Member

    Joined:
    12 Januar 2019
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Ølstykke
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2,6
    Km:
    350000
    Årgang:
    1987
    Jeg kan tilføje at problem med benzintankmåler, hvor nålen var ustabil især omkring halv tank, er forsvundet efter at have skiftet tændingskontakten. Det giver også mening da instrumentet får strøm fra 15, som er samme som tændingssytemmet får fra. OVP relæ og brændstof relæ får også styrestrøm via 15, så et problem med dårlig kontakt i tændingskontakten på 15, kan virkelig lave meget ballade.
     

Del denne side