Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

W210. Hvad er problemet helt reelt?

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af Himself_80, 4 Januar 2008.

  1. Himself_80

    Himself_80 Member

    Joined:
    10 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nykøbing Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    320000
    Årgang:
    1990
    Fra jer som har prøvet det selv, mekanikere eller andre hvad er det i mener er W210's reele problem?

    Herinde og hos diverse værksteder og forhandlere kan jeg forstå hvis jeg er skarp og lytter igennem hønen der blev til en farm snakken

    at metallet er dårligt og dårligt lakeret = rust.
    at en w210 er svær at lakere på.
    at kabine dele i w210 oftere udskiftes gr. slitage end w124.
    at bilen er blevet moderne = elektronik som har fået væsentlig syere reservedelsprise end i w124.

    Er det korrekt? Eller hvad er egentligt problemet med W210 og kan det overhovedet lade sig gøre at blive kørende i sådan en uden at skulle spare sammen til rust-banken istedet for sommerferie?
     
  2. Mercefreaken

    Mercefreaken New Member

    Joined:
    24 September 2007
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Norge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V140 S420 L
    Km:
    110000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis stc.
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Jeg tror mye av problemet ligger i kraftig besparelse ved produktionen i forhold til W124 - en W210 kostet ca. 30% mindre å produsere, til tross for mere utstyr og elektronikk.
    Noe kan nok tilskrives mere automatisering, men ikke alt - noe av det aller første du merker i forhold til W124 er kvalitet og finish på dashboard (instrumentbræt?). Det norske motormagasin Bil beskrev det på følgende måte da de testet dengang nye W210:
    "Følelsen av at ting er laget for å vare i 100 år er ikke der lenger".

    Den store syndebuk er nok en tysk herre ved navn Schrempp som får mye av skylden for å ha raseret Mercedes´ gode navn og rykte.

    Dette gjelder ikke kun W210, W220 føles riktignok meget bedre enn en W210, men i forhold til W140 mangler den IMO en hel del.

    W211 er et stort skrit i riktig retning for E-klassen, i likhet med W221 for S-klassen.
     
  3. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg var for nyligt under en 210'er 220 diesel fra 96 der havde kørt 27.000 i Berlin. Den var det som alle vil kalde flot og 100% rustfri, men da vi kom under den for at montere træk var det forskrækkende at se, at mange af samlingerne var begyndt at få røde striber - selv på de flade pladedele var der enkelte små bitte røde prikker.
    Det vi der ud over bemærkede var, at den var utrolig blød i pladerne sammenlignet med 124'eren. Det virker som om, at det er meget tyndere plader den er lavet af, og så er der sparet gevaldigt meget på sealing og gummihud. Lakken under bunden virkede også meget meget tynd.

    Selv om den stod med originale døre og klapper var de dog stadig 100% rustfri. Under klargøringen ville vi give den voks bag gummilisten og i inderdøren m.v., men vi kunne se, ar det allerede var gjort. det er sikkert også grunden til, at den var så fin på de steder.

    Konklussionen må være, at hvis man fanger den INDEN rusten får fat, skulle der nok være en chance for, at holde den nogenlunde i orden bare den ikke får for lidt beskyttelse...
     
  4. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    For mig at se, er det grundfarven der slipper på galvaniseringen, eller galvaniseringen der slipper på karosseriet. :shock:
    Faktum er at jeg mere end en gang, har stået med en rustskal med grundfarve på.
    Problemet ligger altså under grundfarven.

    Men... T'erne har jo også problemer, og mig bekendt bruges der en anden grunder på dem. (Det var i hvert fald hvad vores maler sagde)
    Måske det netop er T'erne du har hørt, er svære at lakere ?
    Vi havde i hvertfald problemer med randzoner - Men kun på T modellerne, som skulle være særligt bløde i grunderen.

    Men også mangelfuld rustbehandling, gummihud og sealing, bærer en del af ansvaret.
    Den kunne havet været en værdig arvtager, hvis man havde besluttet sig for det. :(

    Og som Mercefreaken er inde på, er det jo ikke kun 210'eren der rammes af skoldkopper.
    Det samme gør 202'eren (undskyld Eigilck) Men også A-klassen (dog vist ikke helt så slemt)

    Teknisk er 210'eren vel ok ? Måske lige bortset fra en topstykke rep, og en ny højtrykspumpe i ny og næ, på de første CDI'ere. :wink:

    Og finder du en 210'er fra efter 9/98 er den jo indbefattet af den 30 års gennemtærings garanti, forudsat at den er passet med service, på aut. værksted.
    MEN.... Den må ikke have fået udbedret skader, på u-aut værksted, eller sågar have fået malet en skramme på en dør, u-aut.

    Står man for at købe 210'er, så få den gennemgået af MB.
    De kan svare på om rustgarantien er bortfaldet.

    Og... Så har jeg desværre en kedelig nyhed.
    For en måneds tid siden, stødte jeg på en tidl. kollega, der indtil fornyligt arbejdede på aut. MB værksted.
    Da jeg spurgte til rust i 211'eren svarede han "Den kommer også" :(
     
  5. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jamen så er det jo ikke 10 men 20 år vi skal holde liv i vores 124'ere :shock:

    Det bliver en udfordring...
     
  6. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    -Man bliver bare mere og mere glad for sin bil nu :oops:
    Tror aldrig jeg vil af med min W124'er :)
     
  7. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Tja som gl maler (ufaglært) lyder det som at man måske har valgt en billig grunder hvorefter man er kommet i tanke om at vi kan jo galvaniser den... :(
    Det var svært i starten da man begyndte og galvaniser bilerne og få malingen til og holde altså vedhæftnings evnen da man ikke kan forarbejde ret godt da man så ødelægger galvaniseringen.
    og de fleste ved jo at godt bund arbejde ved maler arbejde er vigtigst for og opnå et godt resultat.
    Vi må jo bare indfinde sig med det eller passe på sin 124 i mange år :)
    Det er jo så heldigt at vi har en pragtfuld vogn...
     
  8. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    20 år er vel heller ikke noget problem, der findes jo stadig meget fine 124'er ude i verden

    For eksempel denne, det er en 93'er 300D vi fandt i Tyskland, den havde 73.000 km på klokken og nærmest overserviceret. Jeg tog et par billeder af den, da planker o.s.v. var fjernet i forbindelse med undervognsbehandling. Det er sådan en Mercedes skal se ud.
     

    Attached Files:

    • 1.jpg
      1.jpg
      File size:
      195.5 KB
      Visninger:
      3,423
    • 2.jpg
      2.jpg
      File size:
      203.4 KB
      Visninger:
      3,437
    • 3.jpg
      3.jpg
      File size:
      202.4 KB
      Visninger:
      3,418
  9. Mercedes w124

    Mercedes w124 Member

    Joined:
    17 December 2006
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E 420
    Km:
    225000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    VW Up
    Bil nr. 2 Km:
    7
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    Hej

    Dette viser nøjagtigt hvorfor det er så fedt, at få en stjerne fra Tyskland. Den er som regel uden rust og er i mange tilfælde næsten som en ny bil. Disse billeder, som Larzen er disket op med er jo som, at se sin egen gamle slæde, virkelig fedt. W124 er bare kvalitet og køreglæde ud over alle grænser.
    Mvh.
    Niels
     
  10. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    For katten Larzen, den W124'er ser bare flot og ren ud. Jeg tror på, at man vil føle at vognen kører en tand bedre, når man selv har arbejdet på vognen og ved hvor flot og velpasset den er under planker og i undervogn. Nice....... :shock:

    Som ejer af både en W124 og en W210 vil jeg lige tilkendegive et par ord om ligheder og forskelle imellem dem.

    Men hensyn til maling og rust tror jeg problemerne med W210'eren især skyldes indførelsen af de miljømæssige krav fra EU fra 1995, som krævede nye vandbaserede lakker i hele automobil branchen. Det har Mercedes åbentbart ikke kunne håndterer særlig godt. Dertil skal lige siges, at Ford (Mondeo), Opel (Vectra), Mazda (6) og Hyandai (Getz) også døjer med rust i dørerne, som netop er den primære rustfælde på W210'eren og W202'eren. Dertil har Mercedes Danmark ikke håndteret reklamationsgangen særlig godt, hvilket via medierne har gjort at gud og hver mand i Danmark i dag tror, at alle Mercedes'er ruster op....Hmmmm, det gør de måske også.....?

    Hvis vi ser bort fra rust/lakproblemer, ja så tror jeg ikke der er den helt store forskel på bilerne. Min W210'er er fra 1997 og altså af den gamle udgave, som teknisk minder mest om W124'eren. Motor, gearkasse og en del andre komponenter har den fælles med W124'eren. Og det funker bare. En hurtig søgning på bilbasen viser da også at mange W210'er har gået 700.000 + kilometer, hvilket er en god kvalitetsindikator. Jeg har også hørt om ødelagte topstykker på de første årgange af CDI'erne fra 1999 og de har stadig ikke vist at de kan nå samme høje kilometertal, som motorerne i W124'er og de første årgange af W210. Jeg venter spændt endnu, på den første CDI'er som kan kører 700.000 +.

    Når jeg sammenligner kvaliteten i kabinerne mellem de to modeller, ja så ser jeg ikke nogen forskel. Det virker lige godt. Igen skal det lige slåes fast, at det for W210 modellen er de første årgange fra 1995 op til 1997, jeg kender til. De nyere modeller har nyt interiør og instrumentbord og det kender jeg ikke nok til, at kan sammenligne.

    Til sidst lige lidt organisationsstrategi fra Stuttgart. Mercedes med Herr. Schreemp som bagmand, iværksatte en større forandringsproces i 1995 for hele Mercedes koncernen, som i alt sin enkelthed gik ud på, at der nu skulle tjenes penge på at lave biler, uden at det gik ud over kvaliteten. Eftersigende havde Mercedes gået mere op i at lave robuste kvalitetsbiler siden 1968 (med indførelsen af /8 modellen) end at lave kæmpe overskud til aktionærerne. Det blev forsøgt lavet om med den nye forandringsstrategi i 1995, men ak ve og vel, hverken kvaliteten eller økonomien blev væsentligt forbedret. Senest (juni 2007) blev Mercedes skilt fra Chrysler, som betegnes som det værste partnerskab i bilhistorien i 50 år.

    Vi kan kun håbe på at der er bedre "kvalitets" tider på vej for vores kommende guldklumper......
     
  11. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Ja, det var en af de gode. Det var absolut lettere at finde Holger i Kina end at finde en rustplet i den :D
    Selvfølgelig koster det kassen at få sådan en vogn - en del over prisen på en ny suzuki, men efter en grundig undervogsbehandling (der blev brugt omkring 20L til den), er der da også en dejlig vogn i 3 Suzukiers levetid :D - eller 2 210'ere :shock:

    Jeg er helt enig med dig i, at det ikke kun er Mercedes der lider i de årgange, jeg havde for nyligt en Audi A6 Avant fra 98 hvor der var flere rustangreb - bl.a. under taglisterne :!:
    Jeg skal kke forhellige Audi, men netop indenfor galvanisering/rustforebyggelse har de ligget i eliten siden midt-firserne, og jeg vil påstå, at rust i nærheden af tag er helt utænkeligt i en bare få år ældre Audi...
     
  12. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Og Citroën (Uhyggeligt meget på C3), Saxo, C5, Jumper, og på Peugeot 406, 106, Partner og Boxer - Mercedes er ikke alene, det er bare dem der har få et ryet :shock:

    Fine billeder Larzen! Kan tilføje at min W124'er er TOTALT smurt ind i rustbeskyttelse på de, på billederne, viste steder. Incl. indvendigt i for- og bagskærme, i bagagerum, bag for- og bagkofanger, bag ALLE lygter, indvendigt i alle dører og klapper + alle andre steder I kan komme i tanke om :D Den var nemlig lige blevet lavet for rust og blevet malet. Inden samling monterede jeg stenslagsfolie på dører og skærme, der hvor sideplankerne ligger an mod karrosseriet.

    -Der forsvandt da også 6 spraydåser Pava.. :lol:
    Og så må jeg hellere få den undervognsbehandlet igen til sommer :)
     
  13. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Min er også undervognsbehandlet i taget :lol: :lol: :lol:

    Sidste sommer fik jeg lavet rust i det ene hjørne af soltaget og omkring bagruden. Da soltaget var taget ned og ALT var ude af bilen tænkte jeg - hvorfor ikke - og så gik jeg grassat med sprøjten derinde :D :D :D
     
  14. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    De findes stadig - er lige kommet hjem fra tyskland med en 112% rustfri 230E'er fra 92. Det er et ældre ægtepar fra hhv 1930 og 32 der har haft den hele tiden og de har kørt hele 7o.ooo km i den.... Hvis det ikke var for de 2 bitte små buler de havde lavet på den ville jag kalde den ny!

    Den er dog solgt og skal køre i københavn - men det er da endnu et bevis på, at de findes - vi skal bare ud og fange dem :D :D :D
     
  15. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Larzen,

    Hvordan fik du den opsporet? Jeg ville sgu gerne have en T'er på et tidspunkt.

    /Martin
     
  16. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Det lyder som en drømmevogn. Hvad ligger sådan et eksemplar i, når den handles i Tyskland. Og havd er afgiften vurderet til.?

    Jeg var selv i nordtyskland i dag og så en lækker W123'er til salg for 3500 EUR. En 200 diesel, kørt 76.000 KM. Og bare flot......
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    W210. Hvad er problemet helt reælt? spøger Himself_80 :)

    Svaret er meget enkelt:
    W124er Eksistere, DET er et reælt problem for en W210er :D
    Intet mindre intet støre.

    Ej nu skal jeg prøve at være seriøs Hmm... nej det lykkedes ikke :)
    Du er nok og vil altid befinde dig omkring den holdning her på et W124er forum :D
    Men ud over dette så siger alle erfaringer og værksteder osv, at W124eren er en bedre bygget bil overalt.

    Mvh.
    BRABUS
     
  18. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Det er kanon svært at finde de rigtige biler - langt det meste af det der annonceres på mobile og autoscout er sminkede fuskede lig. Der er mange udlændinge der handler biler i tyskland, og for 95% vedkommende skal ban bare holde sig væk.

    Min bror lever af, at finde og handle med importbiler - han har nogle opkøbere rundt omkring i berlin og det sydlige tyskland der kører ud og kigger på dem og køber dem hvis de er ok. Det koster naturligvis også, men det er jo heller ikke gratis, hvis vi skal ræse rundt og se alt for mange ubrugelige kasser....

    Min bror har somme tider en 124'er på listen, kig evt på www.mortenlauridsen.dk Der kan du se, at sådanne biler koster - men er en gammel 100% rustfri T'er ikke også de penge værd? (der er pt 2 af dem en benzin og en diesel til godt 100K) Nogle siger nej, andre ja...
    Han har 2 lister, Detail og Engros. Engros er KUN for andre forhandlere. Det kan normalt ikke omgåes, men hvis man kender ham - hvad jeg jo gør :D så kan der altid findes ud af noget.

    Prisen kender jeg ikke - men en vogn som den, med under 100.000 på klokken vil ofte ligge omkring 5000€, +- nogle tusinde :D
    De kan være noget dyere - vi havde for nyligt en 300t turbodiesel fra 93 med 110.000 km, med ALT ALT ALT det udstyr sådan en vogn kan leveres med (el-læderstue med varme, fyr, børnesæde i bag, klima, ja-ALT) Den kostede også 11.000€....

    Afgiften - ja... det er jo lige det... Jeg kender ikke afgiften på den jeg havde med hjem, men de tager fat når den er så fin...
     
  19. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Larzen,

    Jamen det lyder da spændende. En af de ting jeg selv er lidt ked af er netop at kører det halve Tyskland rundt og måske være heldig - eller bare uheldig at overse noget og købe katten i sækken.
    Jeg kunne sagtens forlige mig med tanken om at en anden skulle have et mindre beløb for at "formidle" vognen.

    Det er ikke umiligt at jeg vender tilbage når/hvis det bliver mere aktuelt :)

    /Martin
     
  20. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Normalt er prisen 500€ for at få bilen besigiget og formidlet. Det lyder umidelbart lidt dyrt, men sammenlignet med, at skulle køre forgæves flere gange er det ikke så galt....
     

Del denne side