Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Klar til sommer ?

Emne i 'Ordet er frit' startet af Bendix, 25 Januar 2020.

  1. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Fedt projekt, du har gang i dér. Det ser ud til at du måske akkurat kan nå at redde dine ophæng. Men det ser også ud som om de er forsøgt før.
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Satser helt klart på at redde de ophæng, vil helst ikke skære dem af. De ser umiddelbart værre ud på foto end de føles, de er hårde og stabile. Så jeg håber det blot er gammelt gummihud og overflade rust og snask, der gør at de ser lidt ærgerlige ud.
    Skal have tømt stuen i weekenden og renset lidt af, så der er klar til noget varme, så de knækkede bolte kan komme ud. Så bliver det også nemmere at se reel status på de ophæng.
     
  3. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Så fik jeg renset mere af, den skal have lidt mere hjælp med CO2 symaskinen end jeg havde regnet med, men heldigvis er det ikke for sent.

    De knækkede bolte fra bagbroen fik lidt varme, og så kom de også ud, godt vi ikke skulle til at skære dem ud.

    Nu skal der fjernes gummihud, det er nok ikke verdens sjoveste opgave.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Sendt fra min Xiaomi Mi A2 med Tapatalk
     
  4. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Så er der gang i gasbrænder og spartel.[​IMG][​IMG]

    Sendt fra min Xiaomi Mi A2 med Tapatalk
     
  5. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Efter nogle dage med Corona, så fik jeg lige et par timer til at gå på værkstedet.

    Fik pillet planken/skørtet under dørene af, der ser rimelig fint ud.

    IMG_20200321_125023.jpg IMG_20200321_125042.jpg

    Men som forventet lidt værre bag den lille planke på bagskærmen.

    IMG_20200321_125012.jpg IMG_20200321_125035.jpg

    Så er det bare at få renset gummihud af, så 'såret' kan renses i bund.

    Fik også bøsningerne ud af bagbroen, de skal bare have lidt tvang med en hammer, mejsel og en stor dorn. Dem til bagtøjet kan jeg selvfølgelig også tæve ud, men jeg vil hellere finde noget fornuftigt værktøj til det, som jeg også kan brug til monteringen.

    IMG_20200321_151620.jpg IMG_20200321_152651.jpg IMG_20200321_155053.jpg IMG_20200321_155122.jpg

    Så det hjemad for i dag.

    IMG_20200321_155108.jpg
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Fine billeder . Den originale gummi hud får du den af ved at varme med ilt og gas ? Og så skrave det af?

    Sendt fra min BTV-DL09 med Tapatalk
     
  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ja bruger en håndbrænder ala sådan en her.

    17-612_xl_1.jpg

    og skraber så af med en hård spartel. Fandens til arbejde.
     
  8. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    288
    Likes Received:
    37
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +39 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    732000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    365000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Nu du så fint har broen ude og skilt ad,- så ville det være ligetil og få den sandblæst og derefter pulverlakeret,- så er den som ny i mange år frem.
     
  9. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Præcis, overvejede at slibe den ned selv og give den POR15, men det gik jeg fra igen, da jeg så hvor mange kroge og hulrum der er, dem får jeg aldrig rigtig rene. Så den ryger til sandblæsning og pulver.
     
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Mejsel og propan er bare ikke nok altid. Jeg bruger også båndsliber, stål- og skumbørste på trykluft, men jeg har også snart fjernet omkring 3 m^2 PVC-hud. Kan ikke anbefale POR15... Gør som Kent B. fra Mercedessource - brug Miracle Paint. Har selv testet begge op mod hinanden i en 12 mdr.-test. POR-15 forsegler ikke nær så godt. (fuck dig copyright etc. - jeg har det hele på film og billeder) Købte den gennemsigtige M.P. for at se, hvordan rusten udvikler sig på to rustne jernstænger, i løbet af et år, banket ned i en mark, slebet ned og beskyttet med hhv. M.P. og P-15. Den er god nok, M.P. duer!!! Meeeen, man skal fjerne mere rust end Kent siger. Efter 10 forsøg er det bekræftet. Det skal helt ned til man ikke kan mere med værktøj. Sandblæsning og pulver holder heller ikke i længden, hvis man ikke gør noget ved evt. gravrust, der sidder i porerne. Vi bor jo i Ærtebæltet, dvs. den breddegrad, hvor rust udvikler sig med potens ift. til tiden:

    (rust pr. arealenhed)^2 = K(1)*t + K(2) [fortæller noget om at shit hits the fan à la CORVID-19]

    hvor t er tiden og K(1) og K(2) er to tidsuafhængige konstanter, der har maksimalværdi omkring vores danske temperaturforfold. Dertil skal adderes salt! (Til dem af jer, der har matematisk kunnen/interessere: Når I tager stumpen ind i stuetemperatur, så udvikler rusten pr. arealenhed sig logaritmisk:

    rust pr. arealenhed = K(4)*log(K(5)*t+K(6)) [fortæller noget om at udviklingen er knap så aggressiv]

    Det er pisse dyrt at bestille M.P. hjem. ½ liter koster knap 900 kr. total.
    @Bendix, du skriver bare, så sender jeg noget gratis M.P. til dig - alt skal ikke være monetært begrænset (jeg hader at tage priser på ting). Jeg bliver kontaktet hver dag på både tyske, britiske og amerikanske fora, og nu også danske fora af både tyskere og briter?! Så ting skal være fucking billige!!!
    Jeg har indtil videre brugt 1½ liter M.P. på min bil. Seriøst - jeg giver ting væk!
    Her er bare et godt råd. Hvis man slår op på diverse bilfabrikanters reparationsforskrifter, så er Mercedes én af dem, der foreskriver at "al karrosserireparation kræver epoxy mellem metal og maling, hvis Mercedes' garanti skal gælde". M.P. er en speciel epoxy, der bare er bedre. Og lad mig også lige slå fast for fucking good: Man spartler ikke på bart metal! Sjovt nok skal spartel tørre, og hvad mon det suger undervejs?!
     
    Sidst redigeret: 28 Marts 2020
  11. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ja jeg har set diverse test af mere eller mindre god kvaliltet, bl.a. set at POR15 er lidt sårbar over for spuling, som skærmkasser og undervogn jo er voldsomt udsat for, så jeg ved sgu ikke rigtig, hvad jeg gør.

    Og pulverlakering er der også delte meninger om, det kunne jeg skrabe af i flager fra mine krængningsstabilisatorer. Hvorfor jeg overvejer det til min bagbro er, at det nok nemmere kan komme ind og dække de steder, hvor pensel og spray ikke kan komme ind, men jeg har ikke selv praktisk erfaring med det. Jeg vil så efterfølgende søle den ind i Merkansol/Dinitrol.

    Hvad med gummihud, skal det på igen eller skal man holde sig væk? Jeg fandt jo flere små lommer mellem gummihud og metal, hvor rust kan leve længe uden man opdager det.

    Er der noget af det her kemisk rust-omdanner, der virker, så man kan give det en tur inden grunding/maling ?

    @Djarnis82 Sælger du Miracle Paint eller ?
     
  12. The Micktrix / Dk

    The Micktrix / Dk Member

    Joined:
    22 Januar 2017
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    400.000
    Årgang:
    1995
    Ja gummi hund er noget værre pis når de blive gammel. Rusten kører bare inden under og man kan ikke se det :(

    Jeg er godt i gang med bagenden på min T model. Nu bliver al undervogns snaks fjeret så man kan se hvad man har. Foruden man kan se det er der pludeslig rust eller et lille hul.

    Jeg giver det først et helt tynd lag Wasch primer, der er syer i så det æder sig ind i metallet. Så for det epoxy. Så bliver der fuget med gummi fuge hvor det nu skal til. Så et lak epoxy mere. Så gummi hud for at beskytte mod sten slag. Så for den noget farve til sidst.

    Det synes jeg holder ret godt :)

    Men det tager os lidt tid :-D
     
  13. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Så fik jeg lige et par timer til at gå med at tømme bagagerummet, så der er klar til lidt co2-syning. Den højre side skal klart have mest hjælp, men ellers ser den fin ud inde fra. Sjovt nok, så er der også et lille hul ved den lodrette del af gulvet lige foran benzin-filter mv. (se tidligere billede).

    Fik også vasket det værste skidt af bagtøjet, skal lige have styr på pakninger og maling inden jeg åbner det, det rå metal indvendigt, skal ikke stå uden olie for længe.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Sidst redigeret: 28 Marts 2020
  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Fedt med værkstedsporno8)
    Overhovedet ikke, har bare ejet og istandsat tre gamle MB'er de sidste 10 år. Der er kun én ting, jeg hader mere end rust, og det er dårligt rustarbejde. Alle tre havde/har svejsninger, der har fået spartel eller vinduestætner mast direkte ned i sømmene. Derved bliver det oprindelige problem bare forstørret, da plade jo svejses i et dengang sundt metal. Derudover er andet rust heller ikke behandlet korrekt. Så jeg ville give dig en smagsprøve M.P. i håb om, at du ville se lyset og bestille noget hjem selv. Du har jo gang i noget af det samme, jeg selv har gang i:) Den eneste kilde er via Ebay fra UK:
    https://www.ebay.com/itm/Bill-Hirsc...698182?hash=item4b4a09b846:g:IYIAAOSwpgBa0KxE.
    Der er også en gut i Norge, der sælger, men han sender ikke ud af landet pga. kemiregler. Og det er fantastisk til glasfiber, både væv og fibre, så man kan genopbygge og evt. forstærke (ikke-bærende) konstruktioner. Man skal bare nøjes med at bestille ½-literne. En hel liter når at størkne i bøtten og danne lag på lag, hvorved ½ liter alligevel aldrig kan bruges.
    Hvis du vil ty til rustomdanner, så sørg for gennemhærdning (evt. med IR-lampe). Herefter sliber du ned igen til det kun sidder i de porer, du alligevel ikke kan nå med værktøj og sand (<0,3 mm). Så skal syren neutraliseres (de fleste rustomdannere indeholder tannin eller fosforsyre, hvorved jernoxid/rust omdannes), så det bl.a. ikke tærer videre eller fucker den efterfølgende forsegling op. Man kan neutralisere syren ved at gnide med ståluld dyppet i vandopløst bagepulver (samme procedure, som når man neutralisere syren i tinpasta ved karosserilodning). Så skal det renses og tørres (igen, IR er godt) inden epoxy.
    Af samme årsag tror jeg heller ikke på de såkaldte etch primers i det lange løb. Har man virkelig lyst til at indkapsle syre under malingen? Selvom syren i en etch primer er svag, så er tiden jo faktoren på biler, der er værd at gemme på.
    Jeg bruger stenslagsbekytter ovenpå epoxy inden grunder og farve til at erstatte PVC-huden, hvor det er fjernet. Og så slutter jeg af med undervognsbehandling (tyk voks), hvor det giver mening. En anden meget vigtig ting, er vedhæftning. Hvis overfladen er tør, så skal den ridses op inden næste påføring. Det gælder dog ikke metallisk farve inden klarlak - det fucker pigmenterne op, så det ser mærkeligt ud i sollys, så her må man ty til våd på våd (dyr erfaring).
    Zinkspray har sine anvendelsesområder, men har man nogensinde kørt en finger henover en tør zinkmalet overflade, så ved man at det er en dårlig overflade at hæfte på.
    Lige præcis. Det er jo en plastikskal man smider om emnet. Hvis det får et slag, så bryder bindingerne meget langt i stedet for bare at smide en lille flig af. Et godt sted til pulverlakering er MB's ventildæksler. De er jo lavet af magnesium, som er svære at dække med alm. maling, hvis det skal holde.
    Men man skal passe på med, hvad man siger om forskellige produkter på nettet.
     
    Sidst redigeret: 29 Marts 2020
  15. The Micktrix / Dk

    The Micktrix / Dk Member

    Joined:
    22 Januar 2017
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    400.000
    Årgang:
    1995
    Jeg tænker at når den er fordampet/tør. At den så ikke arbejder videre eller hvad skal sige. Stort set alle maler bruger den på rå metal. Det er jo et meget tynd lag den for.

    Er blevet anbefalet af alle de maler jeg kender. Men derfor er det jo ikke sikkert det er det bedste o_O

    Men dejligt med imput 8)
     
  16. Mercedespilgrim

    Mercedespilgrim New Member

    Joined:
    11 Februar 2018
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Holstebro
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    250.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    300SE
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej. Sådan er 420E. Er den tung over forhjulene? altså ligesom en 190E 2.6. Det er fint på motorvejen. Fantastisk faktisk...men på en snoet vej opad i Italien bliver man jo gerne overhalet af en undermotoriseret Fiat, fordi vægten er lagt på råstyrke mere end sådan (sports)køreegenskaber. Det er ikke nogen kritik, ville da gerne eje en 420/500'er. Vh. mercedespilgrim
     
  17. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg er og bliver aldrig overhalet af en Fiat, måske har en rød Fiat en gang fået lov at komme udenom.

    Men ja sådan en 124'er er ikke bygget til de små snoede veje, den er for tung og blød, men jeg håber at swaybars fra en 500 sammen med Sportline fjedre og sportsdæmpere, kan hjælpe den lidt, for det er lidt en sejlende gyngehest som standard. Men en optimal sporty rallybil bliver det ikke, det er heller ikke målet.

    Målet er en stram cruiser, der kan æde motorvej, og stadig være smooth og behagelig.

    Men der er forsøgt at køre rally i en 124'er:



    Sendt fra min Xiaomi Mi A2 med Tapatalk
     
  18. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Så fik jeg renset det værste af mine 500-swaybars.

    500Swaybars.jpg
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Har de ik fået for længe i sandblæseren/syrebadet. Ligner en light udgave fra 200D

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
  20. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Målene passer :-(( , og det var faktisk ikke så galt med overflade-rusten. Jeg vil faktisk gerne have nogle kraftigere, men de er svære at få fat i. Mener man på et tidspunkt, kunne få dem hjem fra USA, men det er vist også slut - det er længe siden, jeg undersøgte det. Der var nogle på et 500-forum, der fik fremstillet en flok, men de er væk. Jeg har ikke tjekket op på, hvad det koster at få dem håndlavet, men tænker det er over budget.

    Men måske jeg kan finde nogle blå lidt sydpå, skal bare forbi på et tidspunkt, hvor det ikke er fuldmåne. :oh:
     

Del denne side