Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Sidste nyt vedr. originalitetskrav på veterankøretøjer

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af Eddie, 2 Marts 2020.

  1. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Så kom det sidste nye nyhedsbrev fra Motorhistorisk samråd, hvor de sammenfatter de fakta, de har fundet frem til.

    Det ser ud til at originalitets-kravet FASTHOLDES for FULDAFGIFTEDE køretøjer. Dvs. at hvis man vælger at lade sit køretøj registrere som veterankøretøj med 1/4 afgift og 8 år mellem syn, så er det vigtigt at køretøjet står som ved første indregistrering. Dvs. ingen eftermonterede moderne radioer, ingen moderne alufælge, ingen ombygninger til facelift-model, ingen røgfarvede eller hvide lygter (medmindre de var originale), ingen ny stylings-kofanger med tågelygter osv.

    Biler som er solgt som nye i DK, hører til i delvist i gruppe 2 og når de når de 30-35 år helt sikkert gruppe 3 som beskrevet herunder:

    • Det er de veterankøretøjer der er importeret de seneste 30 år, hvor lovteksten om ”Fremstå som ved første registrering” nu håndhæves som fabriksoriginalitet. På trods af den tidligere Skattestyrelses mere eller mindre tilfældige tilgang til det krav, så håndhæver den nye Motorstyrelse deres egen tolkning, også med bagudvirkende kraft.
    • Det er i et vist omfang også køretøjer der er solgt som ny i Danmark, eller taget til landet som almindelig brugt bil. Der skal man være sikker på at der ikke er sket en ændring til en anden model, eller det på anden vis er opdateret.
    • Endelig så er det alle køretøjer på kvart vægtafgift, hvor det ifølge lovgivningen tillige også er en betingelse at de er originale.

    Det er selvfølgelig tilladt at lade være med at lade sin vogn registrere som veteran - og dermed kan man køre videre med syn hvert 2. år, og stadig til 1/4 vægtafgift efter det 35. år. Hvis man alligevel vælger at lade sit køretøj registrere som veteran, og har ombygget det/monteret ekstraudstyr som SKAT/Motorstyrelsen vurderer som værende afgiftskrævende eller at køretøjet ikke står som til 1. indregistrering, så er der som minimum udsigt til en bøde - i værste fald udsigt til ekstra opkrævet afgift (det er der dog ikke noget nyt i - ombygning til faceliftet model eller udseendesmæssigt som Sportline, har altid ligget i gråzonen - nok mest til den mørke side). Og bemærk at Motorstyrelsen har FOKUS på veterankøretøjer lige nu - der er nemlig ansat 35 ekstra medarbejdere i Motorstyrelsen, så der er nu tid til at holde razzia sammen med politiet ved diverse bil-træf.

    Ting som Motorstyrelsen indtil videre har kørt sager på, og har afgjort og anviser som være uden for originalitetskrav, er:


    • Uoriginale og bredere fælge og dæk (der falder de fleste nok i)
    • Bredere skærmkanter (ikke noget med 500E skærmkanter på sin 300E)
    • Ændret udstødning (rustfri udstødning eller sports-udstødning, så kan du have et problem)
    • Ikke original metallak
    • Forsæderne anses for at være uoriginale
    • Karburator udskiftet
    • Luftfilter ændret
    • Uoriginalt rat (Lorinser- eller Momo-rat , ups!)
    • Ekstra omdrejningstæller
    • Ændret motorhjelm (faceliftet, det må man ikke på en gen. 1)
    • Monterede tågelygter
    • Uoriginal radio (sammen med fælgene, falder der nok lige så mange i her)

    Nyhedsbrevet kan læses i sin fulde længde her:

    https://mailchi.mp/e47e536ef55f/hnh...pRsdyMHGyxhD9Oh2_5IlPf5CS4WDcYrWa3sFRXVM5x4t8
     
    Sidst redigeret: 2 Marts 2020
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Det betyder så at 75 % af Alle biller over 35 år nok ikke opfylder krav

    Sendt fra min BTV-DL09 med Tapatalk
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Det er rigtig skit som jeg læse det: #Endelig så er det alle køretøjer på kvart vægtafgift, hvor det ifølge lovgivningen tillige også er en betingelse at de er originale.#

    Sendt fra min BTV-DL09 med Tapatalk
     
  4. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Både ja og nej. Man skal jo aktivt ændre vognens status til veterankøretøj inde på motorregisteret, uagtet at vægtafgiften sættes automatisk ned - enten kan du selv gøre det, eller også sker det når vognen veteran-synes første gang (altså synsmanden ændrer vognens status). Det er korrekt at Motorstyrelsen fra sidste år har slået hårdt ned på køretøjerne, uden hensyn til om de har fuldafgiftet status, eller importeret. Men der har jo også været en del klager over det, som har gjort at sagerne pt. er udsat, indtil ministeriet har udformet nogle nye retningslinier.

    Dem som har gjort det, bliver så ramt at de ændringer som vognen har fået udført i den tid hvor vognen har kørt som alm. brugskøretøj, og det er egentligt det som er rigtigt skidt. Noget som har været helt lovligt at udføre - og her snakker vi altså IKKE om at ombygge vognen til AMG-optik eller Sportline-undervogn og interiør... for det har ALDRIG været lovligt afgiftsmæssigt, hvis det ikke meldes til SKAT - men små opgraderinger med ekstraudstyr, omlakering, anden (lovlig) sportsudstødning, nyt HIFI-anlæg osv. i bilens levetid på vejen i årenes løb, det bliver pludseligt ramt af originalitetskravet. Og det forsøger MhS at få ændret. Min egen har f.eks. hvide blinklys for, og andre fælge (men er ellers helt original) - det kan være problematisk, men behøver dog ikke være det - det afhænger af personen hos Motorstyrelsen som skal vurdere det.

    Der er også de tilfælde, hvor originaldele slet ikke kan fremskaffes mere, hvor man f.eks. er nødt til at få bygget en udstødning - bare spørg de ejere med en CLS? 500 (Mercedes har så mange modelvarianter, så jeg har opgivet at huske navnene) fra 2000'erne. Eller en anden type lakering end original. De bliver OGSÅ ramt af kravet, når de overgår til veteranstatus. Det forsøger MhS også at få ændret.

    Så er der de tilfælde, hvor vognen er importeret og ombygget til ukendelighed, bagefter at afgiften er betalt. Det er noget helt andet... og hvis jeg skal være helt ærlig, kan min medlidenhed med disse ejere ligge på et meget lille sted. De VED det godt - de skal ikke komme og sige andet, og for dem som overtager sådan en bil... altså, man bør sætte sig ind i hvad man køber. Uden at nævne navne, så vil jeg sige at hvis man piller rumdeleren ud af en gulpladevogn, og sætter noget som kan bruges som sæder over hjulkasserne (men kalder dem hjulkasseafdækninger) og tykke gulvtæpper bagi, så har man bedt om ballade. Uagtet at der også var monteret andre bredere fælge, rustfri udstødning, vognen var omlakeret, bredere fælge, skærmforøgere og stort HIFI-anlæg. Og så er jeg ligeglad med om vognen godt måtte køre sådan i USA som varevogn - det har aldrig været lovligt herhjemme for gulpladevogne - der kan det være problematisk nok at blive stoppet med en madras og en termoflaske bagi. Og det bør man vide, eller sætte sig ind i.
     
    Sidst redigeret: 6 Marts 2020
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jeg skal lige have skåret det her ud i pap. Er der uanfægtet og automatisk et originalitetskrav efter bilens 35. år? Eller skal man aktivt gøre opmærksom på visse ændringer siden 1. registrering, såfremt bilen er ved udgangen af sit 35. år, således at man ikke nedsættes 3/4 i afgift, og derved ikke kan sanktioneres iht. originalitetskrav?
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej kan ikke svare på det helt præcist, for det med vægt afgift efter 35 år skulle ske automatisk, men som jeg læser det er det et krav at bilen er orginal .( evt i en kontrol eller syn ?)

    Sendt fra min BTV-DL09 med Tapatalk
     
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jep, citat fra FDM:
    Nedsat vægtafgift
    Når en bil er over 35 år gammel, betaler du kun ¼ af den vægtafgift, der ellers betaler af en tilsvarende bil. Det har ikke betydning om bilen er registreret som veteranbil - afgiften sættes automatisk ned, hvis bilen ikke er ændret siden første registrering. https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/faerdselsregler/regler-en-veteranbil
     
    Sidst redigeret: 6 Marts 2020
  8. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Så vidt jeg har forstået betydningen korrekt, så er der IKKE et originalitetskrav, såvidt at bilen IKKE er registreret som veteran. Men hvis du ændrer status til veteran, med de fordele det indebærer, så er originalitetskravet gældende pt., og så kan man få problemer med de ændringer som bilen har fået over tid som alm. køretøj (MhS arbejder som sagt på sagen lige nu, med at få dette lempet). Vægtafgiften nedsættes automatisk, men er ikke afhængig af veteranstatus. Det er den fordel, fuldafgiftede biler har.

    De importerede biler er lidt hårdere ramt, idet de har betalt afgift som veteran. Dvs. bliver du opdaget i sådan en som er ombygget efter import, bliver du bedt om at betale ny afgift op til status som alm. køretøj (og den allerede betalte afgift på køretøjet bliver konfiskeret). Og det synes jeg egentligt også er i orden, men det er så bare min personlige mening (jeg har s... set mange amerikanerbiler ombygget til ukendelighed - og de ejere bør være klar over at de bevæger sig i en kulsort zone). Eller hvem har ikke set en Ascona B 1.6 med en 2.0 eller 2.2 motor i, sænket, stort anlæg, lakeret i skrigende metalfarver, i400-frontklap, andre bremser og bredere skærme, og så kører de rundt som veteraner, og har kun betalt 7000,- i afgift og told, fordi ved fremvisningen var den helt original. Man skal ihvertfald ikke RET langt ned på bilgalleri, før de dukker op.
     
    Sidst redigeret: 6 Marts 2020
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Så er der bare spørgsmålet, hvorvidt "ændret" i
    skal fortolkes? Mon der også straffes her med de nye tiltag?
     
  10. Jan Guldager

    Jan Guldager Member

    Joined:
    21 Oktober 2016
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Horsens
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    240000
    Årgang:
    1988
    Hvis det er rigtigt, hvad betyder så dette ,
    534 ANTENNA, MECHANICALLY OPERATED, LESS RADIO SET
    betyder at der ikke er nogen radio i biler da den blev lev.
    /Jan ;-)
     
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jep, om 3 år bliver du trukket ind til siden, fordi du hører P3.
     
    • Like Like x 1

Del denne side