Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

motor går i står - ingen trækkraft... w124, 200d '89

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Theodor-fælgen, 7 November 2007.

  1. Theodor-fælgen

    Theodor-fælgen New Member

    Joined:
    25 August 2007
    Indlæg:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Dyssegård
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej. Skulle have skiftet fjedre på værksted i dag som det sidste inden syn/indregistrering. Da jeg havde kørt 200-300 meter forsvandt al kraft og motoren hakkede lidt og gik i stå. Jeg har haft problemet et par gange mens jeg har ejet bilen, som før har stået stille et godt stykke tid. Denne gang lykkedes det mig ikke at få bilen igang igen og jeg var nødt til at få bilen hentet af Falck. Jeg har mistanke til brændstoffiltre, men det er rent gætværk. Jeg havde i øvrigt en lignende oplevelse (dette var første gang det skete) efter 10km kørsel for et par uger siden. - kraften forsvandt og jeg gik i stå. Motoren kunne godt starte og køre lidt men gik hurtigt i stå. Da dieselmåleren stod rimeligt lavt, fyldte jeg reservedunken på og problemet forsvandt for en stund, men vendte snart tilbage igen og denne gang med fuld tank. Håber I kan hjælpe... ps. kan man udelukke brændstofpumpen og er der en manuel pumpe som man skal bruge efter at være kørt tøreller lign...
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Theodor-fælgen

    For at starte med det sidste først:

    Når man kører diesel: sørg for at batteriet er i topform!! - altid, intet mindre.

    Når man kører tør med en mercedes diesel er der kun én regel: fyld 10 liter diesel på, forvarm, speederen i bund, hold starteren på, - så kommer den efter et stykke tid. - der er ikke noget med manuel pumpe.

    Det næste er så, som du selv er inde på - filterne :!: - jeg skifter fast dieselfilter + forfilter én gang årligt,- så er der aldrig noget med det.

    jeg ved ikke om det er filterne der er problemet,- men det lyder som om den ikke får noget at leve af,- så det kunne være et første checkpunkt, - en diesel kører jo altid, når bare den får noget mad og der ikke er luft i systemet.

    Det næste kunne så være at checke om der er nogle utætheder i forsyningskæden d.v.s. fra tanken til pumpen.

    Så hvis du er i tvivl om filtrerne,- så skift dem først og se hvad der sker.

    Lige et første bjæf fra mig. :wink:
     
  3. Theodor-fælgen

    Theodor-fælgen New Member

    Joined:
    25 August 2007
    Indlæg:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Dyssegård
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Bjarne tak for det gode svar!!! Hvad sker der hvis batteriet ikke er i topform? Grunden til jeg spørger er at jeg syntes jeg kunne fornemme en forskel i motorgangen når jeg slukkede/tændte for kørelyset... Men da jeg, som du også selv kommer ind på, havde hørt at en dieselmotor kører bare den får diesel slog jeg tanken hen igen... men der var en påfaldende sammenhæng nu jeg tænker over det. Batteriet er forresten nyt, men var næsten afladet pga konstant lys i advarselslyset til sikkerhedsselerne (det røde der sidder oppe i loftet)...
     
  4. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej alle,

    uden at der skal gå for meget Columbo i det så synes jeg det er lidt iøjnefaldende, at der på W124 hovedsiden er 3 indlæg fra den seneste uge omkring manglende trækkraft, tomgangsproblemer og motorer der går i stå. At bedømme ud fra de tre tråde er der tale om 250 diesel motorer.

    Tænkte på om der kan være nogen form for sammenfald/fællestræk for denne ellers lækre 5 cylindrede motor. Når man ser på de omskiftelige forhold, der gør sig gældende for tiden er der vel kun det relative store temperaturudsving for tiden. Vi nærmer os frysepunktet og måske det det er den store skurk.

    Men hvorfor lige 250'er motoren og hvorfor kan temperatur faldet måske have denne "store" indflydelse. :shock:
     
  5. 124 e220

    124 e220 New Member

    Joined:
    16 Oktober 2007
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    hej i ka bare købe en benzin model :lol: :lol: .....

    ej spøg til side :D har en kamerat der os køre 124 250d som lavet samme nr,den fik et nyt diesel filter og så kørt den igen
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    hejsa

    Ja,- missmercy,- spørgsmålet er godt :!: - men også mystisk... for MB dieselmotorerne 200/250/300 er jo dybest set ens, forskellen er antallet af cylindre :eek:

    Men primært er det ofte et spørgsmål om at den ikke får noget at leve af. (tilstoppede filtre)

    Jeg kan oplyse at min starter upåklageligt blot dreje nøglen når den er forvarmet uden brug af speeder,- uanset om det er 20 gr. frost.

    Til Theodor-fælgen

    Angående du kan høre forskel på motoren når du tænder/slukker lyset:

    For mig lyder det - som du selv siger- at batteriet er på lavt blus, og derfor når du tænder lyset, vil generatoren jo skulle arbejde mere for at lade strøm, og den bliver tungere at trække, hvilket kan høres på motoren.

    Fejlen med din lampe der lyser kender jeg ikke svaret på, håber der er en elektrisk bruger som kan komme med en løsning.
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Er den med auto gear? Er der vakuum i tanken når du tager dæksel sf?
    Chr
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Theodor-fælgens er en 200D.
    ---------------

    Brændstoffet bliver lidt tykkere når det er koldt.
    Hvis man så har lidt dårlig filterpassage, eller måske en utæthed, så går det galt.

    Det er i hvertfald min teori. :)

    Så... Er du i tvivl om dine filtres tilstand, så skift dem.
    Det er jo ret let, og det koster vel omk. 70 kr at kunne udelukke dem som fejlmulighed.
    Og... Pengene jo langtfra spildt, hvis det viser sig at problemet ligger et andet sted. :wink:

    Køb originalt, eller vær uhyre opmærksom på kvaliteten hvis du køber uoriginalt.
    Nogle uoriginale filtre er af lidt tvivlsom kvalitet.
     
  9. Theodor-fælgen

    Theodor-fælgen New Member

    Joined:
    25 August 2007
    Indlæg:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Dyssegård
    Ratings:
    +0 / 0
    tak for den fantastisk gode hjælp! filtrene er nu skiftet og den spinder som en mis igen. juhuuuu og så har den lige fået plader på for første gang i min ejertid.
     
  10. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Theodor> Tillykke md pladerne :D

    Der er noget om snakken med, at en MB-Diesel ikke kan lide at det bliver kold. Jeg har nu haft min 300D i 10 år, og havde de 2 første år problemer med, at den ikke vill køre ordentligt i juleferien!! Det viste sig at være tilstoppet forfilter begge gange, så siden dengang har jeg som fast rutine skiftet begge filtre i efteråret, og har ikke haft problemer siden.

    For ca 5 år siden, havde jeg problemer med tankmåleren. Det var føleren, hvor der sad noget slam i bunden af røret den sidder i. Konsistensen var nærmest som fedt, som svømmeren kunne hænge fast i.

    Jeg har siden tænkt meget på, hvor meget der egentlig er af det klister i tanken, sa da bilen så i sommer skulle have den store tur, valgte jeg at pille taken af og rense den, Laget af det klæbrige skidt i bunden af tanken var dog ikke så let at komme ned og skrabe af, så jeg lagde tanken ved siden af bilen og gik i tænkebox for at få en idé til, hvordan jeg skulle få det ud. Et par timer efter, hvor tanken havde ligget i solen og var MEGET varm, var indholdet blevet nærmest flydende og kunne hældes ud, og der var ca. 3l.

    Konlkusion: Det er bliver tynd i varmen må man gå ud fra blver tyk i kulden, og hvis bare en lille smule af de 3 l. slam bliver trukket igennem i løbet af året og gemmer sig i forfiltret, kan jeg godt forstå, at det går galt nu hvor det bliver koldt!

    Det lyder umidelbart lidt vildt med 3 l. slam i tanken, men et hurtigt regnestykke viser, at der i tidens løb er rendt 80.000 l. diesel igennem den, og så er 3 l. nok ikke så semt :roll:
     
  11. Thorgrimm

    Thorgrimm New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    jeg vil gerne lige give mit besyv med her, da jeg efter det begyndte at blive koldt i vejret selv har oplevet, at min automatic mb 250 diesel uden turbo fik nøjagtigt samme problem. Manglende trækkraft, pludseligt motorstop, lidt ujævn tomgang...men når maskinen var blevet varm var der ingen problemer. Jeg havde skiftet olie, oliefilter og gløderør, samt olie og oliefilter på gearkassen. Herinde læste jeg så de gyldne guldkorn, at det kunne være brændstoffiltrene. Jeg købte 2 nye formedelst ca. 100 kr og skiftede de gamle ud. Bagefter sprang bilen så i gang som en mis og kørte upåklageligt i ca. 30 sekunder. BOP.... så gik den i stå. Undren.. Afmontering af filtre og på med dem igen. Bilen ville ikke starte igen. Efter en times af og påmontering og påfyldning af diesel i selve filtrene gav jeg op. Men så kom der et WHIZ-kid hen på værkstedet (Autoliften i Ribe) og gloede lidt på det. Så tog han det lille filter ud og konstaterede tørt, at der manglede en pakning (og den var ikke med i kittet) så han pillede pakningen af det gamle filterog monterede filteret med den og så monterede han filteret igen. Motoren blev luftet ud (forreste dyserør blev løsnet og skruet fast igen da det flød over med diesel. Herefter startede motoren problemfrit. SÅ VÆR OPMÆRKSOM PÅ DEN PAKNING PÅ DET LILLE FILTER. DEN SKAL VÆRE DER. Ellers dur det bare ikke. Her til morgen tænkte jeg så, at jeg ville udsætte motoren for den ultimative test. Det frøs 4 grader og jeg satte mig ud i bilen og startede den. Ingen problemer. Jeg kørte med det samme afsted stille og roligt, nu da motoren var helt kold og forventede egentlig, at jeg ville få de samme problemer igen, som jeg hele tiden havde haft med manglende trækkraft. Jeg tænkte, at sådan et par filtre umuligt kunne have nogen særlig indflydelse på lige netop dét. Men min mistanke blev gjort til skamme. Sikke den kører nu. Som en ny bil. Trækkraft og motor der spinder uden problemer. Så jeg slutter mig troligt til den skare, der påberåber NYE BRÆNDSTOFFILTRE som den simple løsning på et ellers p....irriterende problem. JUHUU ! Og godt nytår til dette forum's geniale opretter. Thorgrimm.
     
  12. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hejsa

    Ja,- det bekræfter jo blot at ganske alm. service som bl.a. omfatter skift af brænstoffiltrer også gælder for en MB.

    Min starter og kører upåklageligt om det så er -20 gr. :)
     
  13. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Lige et lille kvæk fra mig!
    I snakker alle sammen om to filtre. Husk at der er tre filtre, det trejde sidder i bunden af tanken (på en sedan). Jeg har været ude for at jeg kørte på "alternativ diesel" og dette filter så stoppede til. På værkstedet skiftede de de to andre filtre og hældte alm. diesel på og så kørte den. Da jeg selv fik tømt tanken og hevet tank filteret ud var det fyldt med skidt og snask. Det blev skiftet og problemet forsvandt.

    Grundreglen er at hvis en diesel mister trækkraft / går i stå og sådan noget. Så er det nok fordi den ikke for noget at spise (=diesel). Når først motoren drejer rundt så er batteriets tilstand ligegyldig (men et godt batteri er da altid en fordel). Eftersom dieselen kommer frem vha. af undertryk så kan modstanden blive så stor at den begynder at suge luft et eller andet sted.

    Det mest sandsynlige sted at begynde er dog de to filtre i motorrummet, hvis man kører raps så er tanksien dog en yderst oplagt kandidat.

    mvh
    Martin
     
  14. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja som rosine i pølseenden kan jeg som en anden Jørgen klevin komme med en tegninge over tanke på sådan en sedan. hvor man kan se denne si som der sider i bunde at tanke,
     

    Attached Files:

  15. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    og så lide et spørgsmål til larzan
    hvor meget km har de 300D kørt ? vis der er løbe 80 000 liter diesel igemme din tank og vis vi bare siger 12 på liter, er vi oppe på 960 000 km

    for vi jeg regner lidt på det med mine 766 000 km og bare 12,5 i snit så er der løbe knap 62000 liter diesel ned i min tank på de 18½ år :shock: :shock: :shock:
     
  16. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det var sgu en anstændig tank(bil?) du har Uffe :lol:

    /Martin
     
  17. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jamen det er vel osse deromkring. Den startede som taxa i 87, hvilket den var færdig med i 89.
    Da jeg fik den i 98 stod uret på 260.000 :?: Dengang vurderede Hessel i Herning, at den havde gået "noget over en halv mill" men det passer vel osse med 9 år.
    Jeg har snart kørt 400.000 i den, så mon ikke nok dit regnestykke passer :D

    Jeg regner med, at det lakker mod enden med den, så om 4-500.000 skal jeg nok se mig om efter noget andet :D
     
  18. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja okay så holder begge hvors biler jo et par alm. biler endnu :shock: :shock: og det er ude at købe ny :D :D de er sku godt dumme den er ikke køber mercedes ikk , larzan :shock: :shock:
     

Del denne side