Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Klar til sommer ?

Emne i 'Ordet er frit' startet af Bendix, 25 Januar 2020.

  1. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Har absolut nada erfaring med poly i bagbro. Ingen. Ren teoretisk og mekanisk betragtning. Og jeg vil endda vove endnu en. Hvis du kører over en forhinding i et sving med det inderste hjul, så vil bagbroen også hjælpe til med at holde det yderste hjul på underlaget, som en slags passiv hælpestyring, pga. fleksibiliteten i ophænget. At den ene side trykkes op medfører at den anden side strækkes ud. Det er naturligvis givet, at hvad som helst kan føles som en forbedring, når man udskifter 30 år gammel, død gummi.. Men der er meget teori ifm. undervogn, og Mercedes har jo gjort arbejdet grundigt. Men jeg er spændt på feedback fra Marsk. Spændende emne!
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Har lige kigget lidt på det 'komplette' sæt Strongflex har, der er ikke bøsningen til selve spindlen med, altså partnr. 201 352 0027 O, ved ikke om den også findes som sportline eller om det er samme part.

    Lidt underligt at den er udeladt.
     
  3. The Micktrix / Dk

    The Micktrix / Dk Member

    Joined:
    22 Januar 2017
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    400.000
    Årgang:
    1995
    Jeg har renoveret hele min bro og smidt Poly i alle de steder der kan kommer. Jeg gider ikke gummi der bliver gammel og slibber med tiden.

    Men har haft tanken om det er en god ide ved de store brabro bøsninger. Har sat dem i, men har ikke fået bagbro monteret i nu. Så hvordan den kommer til og kører er lidt spændene hmm_

    De eneste som ikke er er dem bagtøj hænger i og self knirker bøsning. Så tænker ikke at bagtøjet kommer til og sende vibrationer videre i bilen. Men vi for at se ::)
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    I ved godt at poly-bøsninger også skal smøres jævnligt, ikk'? En gummibøsning er "selvsmørende" både pga. materiale og fordi den vrider i gummiet i stedet for at dreje om den indre metalbøsning. Det knirker og vil binde over tid. Jeg prøver ikke at pisse på sukkermadder her, men jeg vil gerne belyse at al ingeniørkundskab er et kompromis mellem mål og teknik. Er det virkeligt det værd, at have en stram og ukomfortabel undervogn, der ikke kan opfylde den designede arbejdsgeometri? Og skal på lift for at smøres? Mercedes brugte oceaner af tid og penge på at fintune den undervogn i en grad de aldrig har gjort siden. Så kan man virkelig bare smide et helt andet materiale i og forvente en tilfredsstillelse, der på bare på nogen måde rammer kvalitetsparametrene? Hvad er formålet? Det er jo netop gummi, der fuldender og adskiller Mercedes, og særdeles 124/201, fra de andre... Ja, gummi bliver slidt, men intet varer evigt. En forventet levetid på 10-15 år i brug er alligevel længere tid end de fleste franske og koreanske plastikbiler er på vejen. Der kommer også større spændinger i svejsesømmene osv. Hvis man spørger YouTube, så er det sikkert smart og performance, men der findes kke en eneste AMG eller BRABUS med fabriksmonteret poly. Tænk over det.
     
    Sidst redigeret: 5 Februar 2020
  5. The Micktrix / Dk

    The Micktrix / Dk Member

    Joined:
    22 Januar 2017
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    400.000
    Årgang:
    1995
    Ro på sømand. Jeg har kørt med de bøsninger før i Bmw, Golf og kender folk der har kørt med dem i Polo osv. Igen problem. De skal kun smøres den ene gang de var sat i. Kørt lige siden

    Jeg snakker kun om bagbros bøsninger. Det er dem jeg tænkte på.

    Ja self har Mercedes brugt 100 hvis af timer og ud viklet lige den type de vil ha. Men nu vil jeg godt ha strammer undervogen godt op. Så den bliver mere fast. w124 er jo lidt til den bløde siden ab frabrik.
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    @Djarnis82 Jeg vil ikke udfordre dine teoretiske postulater, men mere dine konklusioner og vurderinger - som jeg iøvrigt har respekt for. Vi behøver ikke absolut at blive enige, men en god positiv diskussion får en selv til at tænke og overveje sine holdninger. :gr8:
    Så længe du skriver pænt og sagligt, så pisser du ikke på min sukkermad.

    Polyer skal smøres jævnligt, det må være teori, jeg kender mange, der har kørt med polyer uden at smøre dem, både dem der kun bliver presset, som dem i bagbroen, men også dem der bliver tvistet, som dem i armene.

    Kompromis mellem mål og teknik, det er korrekt, men at en stram undervogn er det samme som en ukomfortabel undervogn, det er din holdning/konklusion. Jeg vil hellere have en lidt strammere og præcis undervogn, end den 'blød hat og cigar', som Mercedes sendte ud fra fabrikken. Desuden producerede Mercedes også nogle af bøsningerne i sportline, de var lidt hårdere, så at sige at kun de originale standard virker til den vogn, holder ikke.

    Ja Mercedes har muligvis brugt oceaner af tid og penge på at fintune den undervogn, men med et mål at ramme 'blød hat og cigar'-cruiseren og ikke den lidt mere sporty og præcise undervogn. Det er så iøvrigt sjovt, at de ikke har valgt at montere tandstangsstyring på den perfekte undervogn, men det er en anden sag.

    At der ikke findes en AMG eller Brabus med fabriksmonterde polyer, er nok mere et spørgsmål om at respektere bilens dna, frem for at prøve at ændre den til en sportsvogn, som den ikke er - og så ikke mindst pris og minimering af varenumre. Igen Mercedes har produceret hårdere bøsninger i sportline, så de er bekendt med, at bilen kan optimeres mere i den retning.
     
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Golf, BMW og Polo er vel næppe sammenlignelige med 124'erens undervogn:whip:. De Golf og BMW man oplever er jo alligevel altid skamsænkede og ubehagelige at køre (langt) i. At det lykkedes at nøjes med installationssmøring siger ikke så meget. Gå ind på Energy Suspension, som nok er førende og mest ambitiøs indenfor poly-bøsninger. De anbefaler smøring ved mislyd eller minimum hvert 5. år. Diverse bilfora taler også om gensmøring - endda oftere. Poly fungerer jo mere som et leje.
    Sportline... Jeg er fan af Sportline! Her er det jo netop lykkedes at stramme op uden at kompromittere følelsen af at sidde på et magisk tæppe. Fjedre osv. er så nøje afstemte, at man skulle tro, der har været sort magi involveret. Kørte selv hele vejen fra Nordsjælland til Nordjylland med rede penge, for at kigge på en Sportline 230TE. (Der skal man ikke handle.)
    Hvorfor ikke kigge den vej? Det er dyrt, men så er der Eibach, Bilstein B-serie og poly i stabilisatorstængerne. Det er jo her man for alvor manipulerer med hældningsgraden. I bilindustrien gøres meget for at undgå NVH (noise, vibration and harshness). Derfor ingen fabriksmonteret poly.
    Som jeg forstår det, så vil du gerne skyde din V8'er af i så lige en linje, som muligt. Hvis jeg skulle slå banetider eller køre på Der Nürburgring, så er poly vejen. Jeg vil gerne fra A til B så lækkert, som muligt. Det er her klingerne mødes, hvis jeg ikke tager fejl.
    For at tale 100% sagligt, så skal vi holde to identiske biler op mod hinanden i test. En med nyt gummi über alles, og en med poly. Og så opveje for og imod. Jeg kender en... Golf og BMW... Osv. holder ikke i min optik, hvis debatten skal være saglig og sammenlignelig med et originalt udgangspunkt. Men jeg garanterer at poly støjer og vibrerer mere (vej, lejer, bagtøj, kardan, motor afh. hvor man installerer). Det er fysik. Jeg ønsker ikke du skal blive skuffet på længere sigt, hvis støj osv. kommer bag på dig. Det er blot dét jeg forsøger.
     
    Sidst redigeret: 6 Februar 2020
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Kan lige supplere, jeg har monteret sportline fjedre og ikke skam-sænket den med H&R-fjedre. ;)
     
    • Winner Winner x 1
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Godt ord igen:gr8:
     
  10. The Micktrix / Dk

    The Micktrix / Dk Member

    Joined:
    22 Januar 2017
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    400.000
    Årgang:
    1995
    Altså hvis der er noget du virkelig vil kunne mærke de Poly, så er det præcis i en Polo og Golf. De har nemlig igen fine under vogne med masse af multilink arme. Men simplehen affejdering, hvor du mærker alt meget mere.

    Men lad det nu det ligge. Men at du trække Bmw ned til noget som bare er skam sænket og faktisk lidt ned laden tale. Det synes jeg ikke er fair. De laver super gode undervogne lig Mercedes i opbygning.

    Kom lige op fra Ekstra Bladet nivo Tak ;)

    Du behøver ikke forklare mig om vibrationer og hvordan du ønsker en w124 skal kører. Jeg ønsker en fast og mere præcis undervogn. Den skal ned hvor den hører til og det kan den nemlig. Så vil jeg ha holdbarhed i top og ikke gummi, så forgår med tiden og bliver bløde. Det har jeg skifte nok af gennem tiden.

    Det er det der gør jo at jeg nemlig har haft lyst til og smide den i bagbroen. For at finde ud af om det os virker der.
    For der er mange der kører med det. Virker det ikke der, så må der gummi i og leve med det. Men det andet skal prøves og se om det dur. For så det vejen frem.

    Ps: Har aldrig smut en Poly mere end den gang de blev sat i og aldrig haft et eneste problem. Måske jeg er heldig ??

    Jeg kører med Sportline fjeder hele vejen rundt og gul Koni hårdhedjustbar foran. Bag i kommer der også hård hedjustbar dæmper i.
     
  11. Marsk

    Marsk Member

    Joined:
    31 Marts 2009
    Indlæg:
    127
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    w124 220E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Ford Mondeo V6
    Bil nr. 2 Km:
    330000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Brian
    Jeg har ikke skiftet på bagtøjet, kun hjulophæng og krængningsstabilisatorer og bagbro Jeg er godt tilfreds, der er kørt ca 20.000 km Og der er ikke mislyde, knirken. Virker fast, som en moderne Mercedes, har kørt en del i en 2017 E220D og det er selvfølgelig ikke det samme pga gammeldags styretøj, men de er næsten lige stabile i sidevind.
    Ingen vibrationer fra hjul eller transmission, hvor jeg kun har skiftet Hardiskive, da den var mør. Men der var ingen vibrationer før skiftet, det var mere for at det ikke blev revet fra hinanden.
    Nemt at skifte, hvis man har en presse.
     
  12. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Fedt, jeg bøjer mig i støvet! En god debat bør altid indeholde for og imod, med eller uden sømænd og E.B.-journalister. Sætter dog stadig mere pris på bilens klassiske køreegenskaber. Jeg har kørt i helt nye Mercedes. Både med og uden hybridteknologi. Ville enormt gerne prøve at køre med i en 124'er med poly-undervogn.
     
  13. The Micktrix / Dk

    The Micktrix / Dk Member

    Joined:
    22 Januar 2017
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    400.000
    Årgang:
    1995
    Dejligt og hører !

    Det bekræfter kun at det er den rigtige vej. Jeg ser frem til at min skal på landevejen med Poly bøsninger bmw_go_away

    Der skal værre plads til for og i mod. Enig.

    Men nu man har prøvet på andre bilmærker. Såå har man jo prøvet det noget af i pratisk.
    Hvordan man ønsker w124 opsat hårdhedsmæssigt er jo helt op til en selv.

    God weekend farvel
     
  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Så kan du jo evt. lige tage mig med på en tur;)
     
  15. The Micktrix / Dk

    The Micktrix / Dk Member

    Joined:
    22 Januar 2017
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Danmark
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    280TE
    Km:
    400.000
    Årgang:
    1995
    Du skal værre velkommen :gr8:
     
  16. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det er en aftale, tak:)
    Tilbage til Brians tråd. Er selv ved at gøre klar til sommer. Men det er nok mere en omfattende restaurering. Lidt billeder nu, men flere tilgår i anden tråd på et tidspunkt
     

    Attached Files:

  17. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    mere...
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 8 Februar 2020
  18. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    og mere...
     

    Attached Files:

  19. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    og lidt mere...
     

    Attached Files:

  20. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Så fik jeg lidt tid igen. Ned med bagtøj og bagbro. Desværre knækkede de forreste bolte i bagbroen, så der er lidt ekstra arbejde.

    Der er også lidt steder, der skal renses af og have lidt med co2-symaskinen.
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Sendt fra min Xiaomi Mi A2 med Tapatalk
     

Del denne side