Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Sent gearskifte (automatic)

Emne i 'Automatgear' startet af knud, 29 Juli 2019.

  1. knud

    knud New Member

    Joined:
    29 Juli 2019
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Esbjerg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    394000
    Årgang:
    85
    Hej jer derude.
    Jeg er ny her og håber at kunne få hjælp til et problem med min W124 300E aut. fra 85, som jeg i moden alder har arvet fra min søn. Han har efter 19 års ejenskab købt en 211'er.
    Desværre har min 300E fået den fejl at den skifter meget sent op i gear, fra 2 til 3 gear ved en hastighed på ca 45 km/t eller 3000 rpm, 3 til 4 først ved omkring 100 km/t eller 4000 rpm.
    Ved at lempe på speederen lykkedes det nogle gange at fremprovokere et lidt tidligere skifte.
    Tidligere er der blevet skiftet væsentlig før, ca som angivet i min tyske rep.bog hhv. 31 og 47 kmt.
    Problemet er opstået pludselig, ellers kører bilen godt.
    Der er skiftet olie samt filter på gearkassen uden forbedring.
    Er der nogle som har nogle kvaliferede bud på hvad der kan være galt, og hvordan det kan udbedres.

    Mvh Knud.
     
    Sidst redigeret: 29 Juli 2019
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Der sidder et kabel til gearkassen i forbindelse med speedertrækket i motorrumet, tag luftfilter kassen af, så er det nemmere at se.
    Der er en justerskrue på, der kan du stille skifte tidspunkterne
    Alle forbindelser skal være velsmurte og køre let

    Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Her er et billede af det[​IMG]

    Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
     
  4. knud

    knud New Member

    Joined:
    29 Juli 2019
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Esbjerg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    394000
    Årgang:
    85
    Tak for svar.

    Det vil jeg kigge på.
    Skal den løsnes eller strammes?

    Mvh Knud.
     
  5. knud

    knud New Member

    Joined:
    29 Juli 2019
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Esbjerg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    394000
    Årgang:
    85
    Har justeret det kabel (den har en gul omløber), men det har ikke ændret på gearskiftet.
    Den kører dog lidt lavere i tomgang.
    Jeg har opdateret indlæget ovenfor med korrekte hastigheder og RPM for gearskift uden at de fremprovokeres.

    Nogle forslag?

    Mvh Knud
     
  6. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Tag kablets kuglehoved af, og mærk om kablet kører glat.
    Hvis du ikke monterer det igen, skifter den så tidligt som den kan.

    Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
     
  7. knud

    knud New Member

    Joined:
    29 Juli 2019
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Esbjerg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    394000
    Årgang:
    85
    Tak for dit tip, det vil jeg forsøge i weekenden.
    MVH
    Knud
     
  8. knud

    knud New Member

    Joined:
    29 Juli 2019
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Esbjerg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    394000
    Årgang:
    85
    Det er flovt og jeg indrømmer det nødigt, men jeg kunne ikke få kuglehovedet umiddelbart af , og ville ikke knokle for meget i frygt for ikke at kunne montere det igen. Men det er ikke mit indtryk at noget går trægt. Fejlen er opstået pludselig hvilket naturligvis ikke udelukker et trægt kabel.. Bilen har kørt fejlfri indtil da, dog med tydelig mærkbar gearskift, men det følger vel med alderen og km stand.
    Ifølge tidligere indlæg her på dette forum, er den mest sandsynlige årsag til for sent gearskifte vacum og gearolie problemer. Olien er skiftet ( dexron 3 fra Biltema). uden det har afhjulpet fejlen. Vacumslanger ser umiddelbart tætte ud.
    Jeg har absolut ingen erfaring med fejlsøgning på aut.gear,og ved derfor ikke hvilke fejlmuligheder der ellers kan være, ( her er min tyske Rep-bog ret tavs) men vil tage kontakt til værkstedet jeg lejlighedvis bruger.
    Tak for velmente forslag og fortsat god weekend.
    MVH
    Knud
     

Del denne side