Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

W126 kontra W124. Kunne du finde på at skifte til W126.

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af Himself_80, 3 Januar 2008.

  1. Himself_80

    Himself_80 Member

    Joined:
    10 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nykøbing Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    320000
    Årgang:
    1990
    Jeg kunne utroligt godt tænke mig at høre lidt om jeres erfaringer med w126. Eller tanker om samme. Perfekt vil det jo være hvis nogle af jer rent faktisk også har en w126.

    Engang skal w124 jo udskiftes. Der er rimelig bred enighed om at vi skal undgå w210. Så tænker jeg på om w126 kunne være en mulighed indtil w211 er blevet billig nok om 20 år.

    Personligt har jeg altid været bidt af W126 serien. Jeg syntes, at det er en utrolig flot vogn. (Skriver bevidst vogn fordi en MB er jo ikke en bil men noget meget mere sofistikeret altså en vogn).

    Jeg syntes, at den på nogle mådet er flottere uden på frem for en w124. Men w124 er selvfølgelig mere moderne. Det ses især i kabinen, hvor sådan noget som dørsider, sædebund og træpaneler er bedre optisk integreret i vognen.

    Min første Mercedes var en w124 men havde nær blevet en w126 280se fra 1984. Turde dog ikke. Dengang var jeg 20 år og bange for regningerne når jeg ikke selv er mekaniker.

    Hvad er jeres erfaringer med regningerne. Er en w126 lige så god som en w124 eller bedre? Eller skal man som på nogle andre helst være mekaniker eller gift med en (hvis der da findes nogle unge, smukke og kvindelige MB mekanikere derude?)

    Ja så glæder jeg mig til erfaringer med w126. :D
     
  2. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Der er da ikke nogen tvivl om, at en 126'er er en vild lækker vogn trods dens alder. Jeg har jo selv et "projekt", en 260SE fra 86, og det er da bare en ufattelig velkørende flyder.

    Jeg betragter den egentlig ikke som et dagligt køretøj, men nærmest som en søndagsflyder :D Nu er den også lidt speciel med sin mystiske gul/beige farve, beige interiør og 100% original på nær radioen. Det er ikke en vogn, der appelerer til, at man kører på arbejde i den hver dag - eller hænger traileren bagpå og smutter sydpå, selvom den sagtens kan holde til det :D Jeg syntes der er lidt "klassiker" over den...

    126 vs 210... Tja, kan man finde en god 126'er og finder sig godt til rette med den lidt ældre stil er det da klart den der vinder - efter min mening...
     
  3. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Og så findes den jo med den gamle 5 benede turbodiesel fra 123'eren. Blandt andet nogle der har kørt taxa og nogle fine US importerede...
     
  4. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej,

    min egen lommefilosofi er følgende:

    jeg synes også 126'eren er utrolig flot og lækker. Jeg har kørt i et par stykker, både 6 og 8 cylindret benziner. De har en kørerstil lige efter min tand. Alt i alt en meget fed vogn som kommer tæt på mit mercedes hjerte. Men tættest kommer nu stadig væk 124'eren. Det skyldes:

    1: For mig er 124'eren stadig en hversdagsbil. En slags arbejdsvogn, som bare elsker at blive brugt og kan holde til det. En 126'er er mere luksuriøs og oplagt som søndagsbil, som Larzen er inde på.

    2: Økonomien er også noget bedre i W124'eren. Både som hverdagsbil, men også i reservedele. Jeg vil give et forsigtigt bud på, at reservedele til 126,eren er ca. 15 til 20 % dyrer.

    3: Danmark. Ja vi bor i Danmark med den skide Jantelov. En 126'er udstråler bare luksus herrervogn og det vil desværre nok nogle gange i måneden få folk til at opfører sig usympatisk. Især hvis 126'eren bliver brugt som hverdagsbil.

    Men spørgsmålet som er rejst i denne tråd er meget spændende og tankevækkende. 126'eren er et godt alternativ til 124'eren. På rigtig mange områder endda. Men alt i alt vil jeg spenderer lidt ekstra på at holde w124'eren kørerende, fremfor at skulle skifte klasse.
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Som afløser, er 126'eren vel ikke ligefrem det oplagte valg ?
    126'eren er jo en ældre model, og så kunne man vel også med rette spørge til 123'eren. :wink:
    Jeg synes faktisk rigtig godt om 126' eren, især pga. dens "supertanker" agtige kørestil.
    jeg vil bestemt ikke afvise, at jeg godt kunne finde på at købe sådan en som legetøj. 8)
    Og har man først haft sådan en på lift, kan man ikke undgå at blive imponeret over konstruktionen.
    Det er s@u kram :)
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Jo, 126 er en fed vogn men med en vægt på 1600-1900kg bliver det ikke en bil der bliver råd til i dk :? I diesel må den komme op på 12000-15000kr om året og så er det for dyrt at bruge den kun om søndagen :shock: Har prøvet en 280se i england i starten af 90erne, Den var en pragtfuld bil og 180 km på klokken gik som en leg på M25
    Chr
     
  7. Himself_80

    Himself_80 Member

    Joined:
    10 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nykøbing Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    320000
    Årgang:
    1990
    Altså indtil nu enighed om at w126 er en god bil.

    Jeg kan sagtens se det mærkelige i at jeg foreslår w126 som afløser for w124 da den er ældre konstrueret. Men det hænger sammen med, at en afløser jo ikke nødvendigvis er nødvendig grundet slitage, men måske bare for at prøve en anden Mercedes hvor man ikke behøver være Mærsk M. Møller for at køre den på værksted.

    Derfor kan jeg da godt se, at det måske kun skulle være som søndagsbil. Kender forøvrigt en som har en w126 - 380se fra 1981 på klassiker forsikring / vægtafgift. Det siger han koster 6.000 kr årligt bare den er 25 år. Desværre er det jo en mk1, og jeg går ud fra at der er lige så stor forskel i w126 mk1/mk2 som på faceliftet i w124 i 1990? Han har forøvrigt også en 560sec til at stå. Den har bare stået stille uden afgift i 5 år nu. Sidst jeg så den var der mug på de sorte lædersæder. Sikken en vandal...

    Men er det i siger så, at i syntes at en w126 er for gammel eller skrøbelig og for tung i benzin til hverdagskørsel? Men hvilken realistisk Mercedes er der så istedet for w124 i samme størrelse. En W210 har vi jo en tråd om, og jeg syntes det virker som en slags chance objekt at købe.
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jo...Men en 126'er ruster også - Den har bare nået en alder hvor det er ok :wink:
    Den er vel ikke direkte skrøbelig (bare gammel), men tung... DET er den.
     
  9. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Himself og andre,

    tråden her er oprettet med det fokus at skelne mellem W124 og W126. Det er derfor ikke "efter min mening" relevant at dreje vinklen over på, hvilken model generelt, der er mest oplagt som afløser for W124'eren. Men spørgsmålet er godt og meget relevant.

    Denne tråd sammenholder w124'eren med W126'eren, i sidste uge blev W124'eren sammenholdt med W210'eren.

    Lad os oprette en tråd med følgende ordlyd "hvilken Mercedesmodel ser du som oplagt afløser til W124". Så tror jeg vi får en fantastisk diskussion.

    Men tilbage til W126. Ja, en skøn vogn, med kongeklasse, kvalitet, køreglæde. Men som hverdagsbil i dag i Danmark falder den nok lidt igennem.
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Veteran bliver den først ved 35 år.Vægtafgiften er den samme indtil da.
    Den særligt fordelagtige "brugsveteran" forsikring af biler over 25 år er vist helt bortfaldet (ihvertfald hos runa) :(
     
  11. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Så er det heldigt, at det er en gammel tung diesel min 126'er skal afløse - jeg er jo godt kendt med store vægtafgift giroer :(
     
  12. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg siger nu stadig 140 serien, 1991-1998.

    FORDI: Mercedes lægger deres S-klasser tæt op af "mellem modellen"
    så en 116 minder mest om en /8
    en 126 minder mest om en 123
    en 140 minder mest om en [highlight=red]124[/highlight]
    en 220 minder mest om en 210
    og en 221 minder mest om en 211.

    dette gælder både opbygning, udseende og undervogn
    ergo er 126 lige gammel nok i konstruktionen
     
  13. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    126'eren er skam en særdeles fornem vogn -men personligt syntes jeg den ser for gammel ud til at jeg ville vælge sådan en, som afløser for min 124'er :) Så nok hellere W140'eren - den ser lidt mere moderne ud :wink:
     
  14. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    mit valg ville også gå over i 140 en fin 600SEL er da en fin bil til mit behov,
    men en 350turbodiesel kunne da være en fin afløser til min 300 D
    plads komfort , stil det har den i store mængter.

    så jo en w140 er en fin mulighed efter min smag

    PS, 126 er jo ved at være lidt gammel i stilen, og der er 140 mere op to date
     
  15. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    En 140 - Se DET er vogntøj !
    Og en S 350 turbodiesel har jo den samme motorkonstruktion, som den vi kender fra vores 124'er.

    Bare boret lidt op naturligvis. 8)
     
  16. Mercefreaken

    Mercefreaken New Member

    Joined:
    24 September 2007
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Norge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V140 S420 L
    Km:
    110000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis stc.
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Humm, det er også noe av grunnen til at 350 er den kanskje dårligste motor Mercedes har laget de siste 30 år. Den kan overhodet ikke anbefales, verken i S-klasse eller G-klasse som den også ble levert i, og holdbarheten kan slett ikke sammenlignes med W124 300 Turbodiesel.
    W140 + diesel = S300 Turbodiesel (177 hk), selv om mange mener at diesel er feil i en slik bil.

    Hvis feeling og finish betyr meget må vel en verdig etterfølger til W124 være W211 (så får man heller beholde sin W124 til W211 har falt nok i pris :) )
     
  17. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Er det selve motorens konstruktion den er gal med, eller er de nævnte biler simpelthen for tunge til at den kan holde ?

    Ville den mon kunne holde, hvis man lagde den ned i fx en 124'er ?
     
  18. Mercefreaken

    Mercefreaken New Member

    Joined:
    24 September 2007
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Norge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V140 S420 L
    Km:
    110000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis stc.
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Slik jeg har forstått det skyldes det motorens konstruksjon, og dét at den er boret opp til 3,5 liter.
    Sammenlignet med 3-literen i 124 er det også kun snakk om 3 hk høyere effekt, men dog noe høyere dreiemoment. Jeg ville heller justert opp turbotrykket på en 300 DT/TDT fremfor å smide en 350 i en 124.
     
  19. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Som nævnt i en anden tråd, er det jo ikke tilfældigt, at S350 Turbodiesel i 1996 blev afløst af S300 Turbodiesel :roll:

    Men så er det da til gengæld også en dejlig vogn :D

    Grunden til jeg ikke bød på den var, at jeg tror den vil være svær at finde når min 124'er ikke kan mere. Har lige kigget, og der er kun 32 af dem på mobile.de i dag...
     
  20. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kan du så ikke lige tage en af dem med på traileren til mig. :D
     

Del denne side