Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ny MB124 eller renovering?

Emne i 'Serviceydelser' startet af icepirat, 19 Marts 2019.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Min dejlige 124 (230TE 1988) kører supergodt, alligevel overvejer jeg at købe en "ny" brugt stationcar.
    Intet er som bekendt gratis i denne Verden og spørgsmålet der melder er om jeg står mig ved at sætte bilen i stand eller beholde den gamle?
    Den har bl.a. nogle skærmkanter over baghjulet der har set bedre dage, kan det laves?
    Der lidt rust hist og pist som jeg måske selv kan reparere på!
    Jeg købte en ny forskærm (uoriginal) samt en meget fin brugt dør for snart 1 år siden, begge skal i givet fald males og jeg har fået priser på omkring 3.500,00, er det en ok pris?
    Vogne blev sidst synet for omkring 1 år siden uden de store bemærkninger.
    Som nævnt er jeg glad for bilen og skal jeg købe noget nyere løber det vel nemt op i 50,000,00 som minimum.
    Så spørgsmåler er, skal jeg beholde min nuværende eller købe noget nyt/brugt.
    Beslutningen er selvfølgelig min men det ville være rart med nogle gode råd og vejledninger og håber at høre fra jer.
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Den bil du har nu skal kigges rigtig grundigt igennem, for at få en ide om hvor mange penge der skal bruges på at den kommer i tip top stand.

    Den nye stc. Skal det være 124 igen, så kan du jo også risikere at der skal bruges penge på den.
    Fordelen er at du kan opgradere motor udstyr km årgang til noget du hellere vil have.

    Evt en nyere model 204 / 212

    Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
     
  3. Christian Wil'Chr

    Christian Wil'Chr New Member

    Joined:
    7 Oktober 2018
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Høje Taastrup
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    427000
    Årgang:
    1991
    Hvis rusten ikke er strukturel så lyder det vel umiddelbart overkommeligt?

    Vedr. skærmkanter, hvis de ikke er gennemtæret, vil jeg anbefale gummikanter (ikke specielt synlig, sidder på kanten som vender ind imod hjulkassen). Har været på siden jeg købte w201'eren, men tror de er eftermonteret. (Volvolister). De sidder okay fast med noget sort halvflydende konservering inde i gummilisten.

    På lift har jeg opdaget røde pletter i kardantunnel og bag ved/under bagbro, skrabet det løse væk efter bedste evne og så fluid-film på (eller lignende tynd, ikke-hærdende, gennemtrængende konservering). Hvor det er til at komme godt til, så har jeg haft held med at skrabe/børste løs rust væk, på med Hammerite/por15/rustbeskyttende maling, bagefter tynd konservering til hvis der opstår mikro-sprækker i malingen. Det er bare med at tjekke op om rusten har fået fat under gummihuden. At fange lommer med fugt og behandle i tide og få kontrol over rusten.

    I hjulkasser har rusten med at starte ud fra karosseri-propperne, så et tilfælde tog jeg proppen væk og fyrede en sonde in med konservering. Ordentligt rengøring, affedtning og lukkede igen med en frimærkestørrelse lap af glasfiber/stålepoxy (meget tynd plade), med et lille hul til en ny plastprop. Ovenpå rustmaling og derefter asfalt/tyk beskyttelse.

    Man skal være over det og næsten prøve-skrabe reparationen efter et års tid for at tjekke op, nogle steder er der bart metal, andre steder er det en smule rødt igen.

    (Edit) : Ja hvis det bare er i overfladen af skærmen og ikke gennemtæring, så ville jeg bare igang med stålbørste preparere området og maling. Derefter evt. gummi lister som nævnt. Jeg ville bare nævne listerne da de for mig holder rusten fantastisk godt væk, beskytter mod sten fra dækket og de kan ikke ses udefra. Snakker ikke om kromlister :) . Kører året rundt i DK ❄️☔️
     
    Sidst redigeret: 21 Marts 2019
  4. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak til kongebiler for indspark.
    Som nævnt i mit indlæg er der ikke de helt store problemer, som jeg ser det er det mest kosmetisk, altså ikke så pænt at se på, tænker her mest på skærmkanter.
    Men biler er jo 30 år så helt fri er den ikke gået men dog gået i gennem syn for ca. 1 år siden hvor der skulle skiftes et bremserør.
    Mon der er nogen pladesmede der "gider" lave skærmkanter?
    Mon jeg kan slippe med 10 k for er overhaling?
    Det kunne være jeg må til lommerne og slippe de 3.500 for maling af skærm og dør, det ville under alle omstændigheder bringe bilen op i en pænere stand og så få lavet skærmkanterne bagpå.

    Tak til Christian Will'Chr for svar.
    Tak for forslaget men er ikke helt vild med ideen om gummikanter, rusten er der jo stadig :-(
     
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Renovering.
     
  6. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Renovering :)
    Har været igennem en Gearkasse renovering og Rust i Skærmkanterne i 2018. Altså den store Renovering...
     

Del denne side