Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Vinterdæk. 15",16",17" har det reel betydning

Emne i 'Dæk & Fælge' startet af Himself_80, 3 Januar 2008.

  1. Himself_80

    Himself_80 Member

    Joined:
    10 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nykøbing Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    320000
    Årgang:
    1990
    Vinterdæk. 15",16",17" har det reel betydning for egenskaber.

    Jeg tænker på om det har en reel forskel i glat eller sne? Jeg har kun prøvet at køre med 15" vinter og 16" sommer på min. Men overvejer selvfølgelig heletiden at få større = flot optik.

    Altså nu kører på et sæt originale 15" stålfælge med vinterdæk. Jeg har dog følgende fælge også til at ligge, og hvad er jeres erfaring med køreegenskaberne ? :

    16" - 225/55-R16 - org. mb 16 huls m. vinterdæk (købte dem hos EH i Vejle i en byttehandel med en telefon, og fik at vide de passede til w124. Det undrer mig dog, at de er 225. Når de ligger flat på jorden er de bredere end de 17" AMG kopi jeg også har. Jeg har prøvet at sætte dem på, men ingen af de 3 boltsæt jeg har er lange nok til at nå igennem. Der står et MB nummer på, hvor finder jeg ud af hvad de er til? Er der en hjemmeside jeg kan taste nummeret ind, og så se en tekst til?

    16" - 205/55-R16 - E-kopi 5 eger m sommerdæk jeg kunne sætte vinter på.

    17" AMGII kopi Men jeg har et sæt 17" AMG kopi med slidte sommerdæk som jeg et sæt 16" 16huls MB fælge
     
  2. Himself_80

    Himself_80 Member

    Joined:
    10 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nykøbing Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    320000
    Årgang:
    1990
    Nå jeg vrøvler lidt især under 17" linien. Det jeg egentligt mener med tråden er, om jeg kan mærke køre forskel (reel forskel) om jeg kører på 15,16,17 vinter?

    En kollega siger fx at vinter skal være så tynde som muligt gr. de har mindre modstand i sne og vand.
     
  3. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Min erfaring med vinterdæk:

    Lige nu kører jeg med Continental 215/55/16" De er gaske udemærkede at køre med nu, da det eneste jeg bruger er de lidt blødere egenskaber ved lavere temperaturer. Jeg havde tidligere Michelin i samme mål, det var det samme.

    Jeg har også nogle halv-afdankede, halvskæve Pirelli i standardmål? på stålfælge. De er af gode grunde ikke sjove med 150 på motorvejen - så hopper klappen op på mit handskeum :shock: men de er fantastiske når der er meget sne - så trækker de igennem "alt".

    Konklussion: Det må jo nok være, at de smalle er bedst i vintervejr. Jeg mener også en ret høj profil er at foretrække, da jeg flere gange i Norge har været ude for, at jeg har måttet sænke dæktrykket meget for at få dem til at ligge bedre... Det samme gælder på de få dage vi har is / frosne spor i DK. Ellers kan det vel i princippet være ligemeget hvor stor fælgen er - sltså bare dækket får den rigtige diameter...
     
  4. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,

    Din kollega har ret!

    Et vinterdæk bør være smalt - årsagen er at så er der større vægt på dækfladen og dermed presses dækket ned mod jorden. Det samme princip gør sig gældende når stilletter laver mærker i trægulvet :).

    Når der er godt vejgreb er det bedre med en større berøringsflade det giver lidt bedre retningsstabilitet.

    /Martin
     
  5. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Du skal i øvrigt være MEGET forsigtig med de der boltsæt - nu er dine åbenbart for korte, men er de bare en anelse for lange i baghjulene knuser de håndbremsen...

    Derfor bør man altid have ekstra bolte med til reservehjulet, som ofte er en stålfælg.
     
  6. Himself_80

    Himself_80 Member

    Joined:
    10 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nykøbing Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    320000
    Årgang:
    1990
    Hej,

    Dermed kan jeg så regne ud, at det ikke er en god ide at skifte fra stål fælge til alu-fælgene.

    Jeg er godt klar over, at det skal være de rigtige bolte. Derfor har jeg altid den originale pose med de rigtige bolte med i bilen. Sommerhjulene kører på nogle andre, og det vil jo være ærgeligt at stå der. Men alligevel tak for hintet. :D
     
  7. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    jeg har kørt på 17" vinterdæk og har være meget meget tilfres, men det kræver jo lidt flere penge da gode dæk i de brede koster mere,

    har kørt med 225/45x17 NOKIAN vinter dæk i 2 vinter og de er kanon at køre på,
    og skal ha 17" næste gang jeg skal ha vinter dæk, køre på 195/65x15 i denne vinter, og 225/50x17 sommer Continental Contakt
     
  8. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Du skulle prøve at mase snekæder på sådan nogle bamser :x :x - det er derfor jeg gemmer de gamle til bjergene :D :D
     
  9. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    nu masser jeg ikke rundt oppe i bjergen :shock:
    det er sku for mange år siden jeg har ståe på ski.

    men jo det er jo lette at sætte dem på de små (hjul) :D
     
  10. PipHans

    PipHans New Member

    Joined:
    29 November 2010
    Indlæg:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A3
    Km:
    0
    Årgang:
    2000
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg er ikke helt enig i at smalle dæk er det bedste når vi snakker vinterdæk.

    For mig at se kan vejføret inddeles i 3:
    1. Vejen er tør, våd eller med meget tynd/sjasket sjap -> både smalle og brede dæk har kontakt til asfalten, og så er et bredrere jo at foretrække
    2. Knap så sjasket sjap -> Et smalt dæk vil have nemmere ved at "presse" sig igennem til asflaten end et bredre
    3. Hård sjap, is eller sne -> Hverden et smalt eller et bredt dæk vil få kontakt til asfalten, dvs. jo bredre dæk jo bedre vej-/snegreb.

    Så må man bare spørger sig selv om, hvilket vejføre man mest oplever på en vinter.
    I mit tilfælde tror jeg det faktisk er meget sjældet at jeg vil opleve at sjapen lige præcis har den konsistens, at et smalt dæk vil kunne få asfaltkontakt, og et bredt vil "plane" hen over.
    Den langt overvejende vintertid, er det enten 1 eller 3 og derfor er det min overbevisning at et bredt dæk faktisk er det bedste.

    Har dog aldrig prøvet et par 17" (225-45-17) vinterdæk...men jeg bestiller nogen i år!....måske bliver jeg klogere efter at have prøvet dem ;-)
    Men jeg kører altid 17" sommerdæk (Continentel sportcontact) om sommeren, og så længe der er mønster, er det meget svært at få bilen til at aqua-plane - selv med høj fart på motorvejen! Og vinterdæk har jeg endnu grovere mønster, så jeg tror det nok skal blive super!
     
  11. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Velkommen til

    Vil dog skynde mig og sige 18 min efter du er registrert bruger åbner du en næsten 3 år gl tråd
    det plejer og blive kommenteret her på forum :D

    lige et spørgsmål vedr din profil A3 er det et stykke papir
    og du ønsker dig en rigtig vogn????++ 8) :lol:
    dette indlæg er skrevet med et kæmpe :D så opfat det ikke negativt..... :cry:
    Velkommen til....
     
  12. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Øv...
    Blev ellers lige så glad da jeg så et indlæg fra Larzen.

    Men velkommen til Piphans. :)
    Emnet må jo siges at være relevant.
    Jeg overvejer også en 17" til vinterdækkene næste år - men min 210'er kører jo også på 16" som std. str.
     

Del denne side