Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hydraulikolie til styrtøj tom

Emne i 'Styretøj' startet af icepirat, 8 Januar 2019.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Har for 1-2 uger siden konstateret at det knirkede i styrtøjet, i løbet af de sidste par dage er det blevet værre, nu knirker og hyler når jeg drejer hele tiden.
    Har fundet at Hydraulikolie beholderen er/ var næsten tom, har så fyldt op med næsten en liter.
    Det har hjulpet lidt men ikke helt.
    Spørgsmålet er, skal jeg udlufte og i givet fald hvordan.
    Håber nogen kan komme op med et svar.
    M.v.h.
    icepirat
     
  2. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej. Ved ikke om det gælder sådan en din, men man lufter ud ved at dreje hjulene helt ud til feks højre og så helt ud til venstre og så bliver man ved til det holder op med at larme. Husk selvfølgelig at tjekke olie i mens.
     
    • Like Like x 1
  3. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej puch 72, tak for dit svar, jeg har hørt eller læst om det råd og jeg prøvede også tidligere idag, det har hjulpet lidt. Må ud i morgen og dreje noget mere. Mvh, Iceplrat
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Check slanger 68 (2 stk) (retur olie )de bliver så hårdre i gummi at de bliver lidt utæte og må skifte til nyt. De blver ikke tætte selv om man spænder spændebånd! [​IMG]

    Sendt fra min BTV-DL09 med Tapatalk
     
  5. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Part nr 201 997 03 82 skulle være rigtig havde samme problem på min 300d at den bruge meget lidt hyd væske. Fik det først væk da retur slanger blev skifted.(ca 200kr stk i følge Gørløse) køb nt orginalt .

    Sendt fra min BTV-DL09 med Tapatalk
     
  6. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Mange tak for info, jeg tjekker når vinden lægger sig mvh Iceplrat
     
  7. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Efter jeg fik hældt hydraulikolie på systemet troede jeg at problemet var løst, det er det ikke?
    Det knirker stadig når jeg drejer?
    Kunne man forestille sig at der stadig luft i systemet og i givet fald hvordan fjerner man det?
    Kunne jeg f.eks. løsne en omløber på pumpen eller andet steds.
    Det lyder som knirkeriet kommer fra højre side og jeg kunne have mistanke om at det kunne være en bærekugle??
    Men det ville være noget af et tilfælde hvis jeg først havde en (lille) læk i hydraulikken og samtidig have en defekt bærekugle eller styrekugle eller bøsning.
    Håber på nogle svar.
    M ed venlig hilsen,
    icepirat
     
  8. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Det kan også være hjælpestyrehuset, det har jeg da prøvet på 2 af de 124 jeg har haft + en kundebil, de knirkede. Sidder netop i højre side, der fås rep.sæt til det. Jeg satte altid smørenipler i styrekugler, bærekugler og hjælpestyrehus, og havde aldrig mere problemer.
     
  9. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Har hjælpestyrehuset forbindelse med hydraulikolie?
     
  10. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Nej det er en mekanisk støtte der sidder på højre vange.
     
  11. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Her er der et "sprængt" foto af hjælpestyrehuset, snuppet fra Haynes manualen, bøsninger nr. 5 bliver sammen med aksel 1 tørre med tiden, og så kan de knirke, Jeg satte en smørenippel i huset 6 og fyldte det med fedt, så var der aldrig problemer mere. Det er såre simpelt at skifte det hele, men det er det jo altid når man har prøvet det flere gange.
     

    Attached Files:

    • IMG.jpg
      File size:
      1.5 MB
      Visninger:
      151
  12. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Er temmelig sikker på det er din bærekugle der er blevet tør, på vej til at dø prøv eventuelt at fylde en sprøjte med kanyle, med fedt, og sprøjte det ind gennem manchetten, holder den kæft ny på, eller lev med det lille hul i gummiet, hvis der ikke er slør i kuglen, men det er der jo nok.
     
  13. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg begynder også at hælde til en defekt bærekugle, vil tjekke det når vinden lægger sig.
     
  14. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Så har jeg været ude på perlegruset (kold omgang) for at undersøge om det evt. kunne være bærekuglen der er årsag til knirkeriet.

    Har løftet vognen op i højre side af fjernet hjulet, der var ikke umiddelbart noget at se, hverken ved bærekugle eller bøsninger.

    Jeg bemærkede at manchetten der sidder omkring spindlen på støddæmperen ikke var fastgjort?

    Når vognen er løftet i højre side og dermed ubelastet og hjulene drejes er der ikke nogen knirkelyde, men så snart hjulet rammer jorden kommer knirkeriet.

    Gummiet i toppen af støddæmperen har nogle cracks, betyder det noget?

    Mit gæt kunne være støddæmperen der er årsagen.

    Nogen der kan komme op med en diagnose.
     
  15. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Ok prøvede du det med at smøre bærekuglen? jeg er 99,9 % sikker på det er det der ville være mit første skridt, det med gummiet i toppen af støddæmperen, er formodentlig tårnlejet du hentyder til, hvis vulkaniseringen mellem gummi og alminiumskernen er sluppet ,kan det frembringe , dunk og knirkelyde, men det ville den også gøre selvom bilen er løftet. Den sprøjte du kan bruge til smøringen kan købes på apoteket , køb så stor som muligt da fedt er noget stift noget når det er koldt.
     
  16. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Bare et bud, men det kan også være en dårlig fjeder.
     
  17. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak til alle der har bidraget med forslag, en særlig tak til mirakelsmeden for hans bud og råd på bære kuglen.
    Jeg havde selv mistanken om bære kuglen og jeg har nu, for 5 minutter siden været ud og smøre kuglen med olieved hjælp af en lille plastflaske der har en MEGET tyndt rør.
    Lyden forsvandt som dug for solen, hvilken herlig fornemmelse.
    Men, jeg kommer vel ikke udenom at skifte bære kuglen!
     
  18. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Det rigtige svar er nok , ja ny på, for den er tørret ud i smørringen, og kan blive så slidt at kuglen popper ud af skålen, og det kan koste en forskærm, Men er der ikke slør når du løfter lidt under bærearmen med en donkraft, så smør med fedt et par gange om året , har selv prøvet med olie og det holdt ikke mere end en og en halv måned, har nu smurt med fedt , og det er over 4 måneder siden .
     

Del denne side