Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

El ruder med komfort tryk?

Emne i 'El-system' startet af BRABUS, 28 December 2007.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    jammen lad os tage en ting ad gangen. :D altså helt nede på jorden :D
    Det er da rigtigt at trådene til tider tager en drejning ligesom nu :D
    og det er da også ok, netop som jeg jo skriver når der er tale om noget så ens og tæt på hinanden.
    Rigtig nok som overskriften lyder er der tale om "tryk" ikke luk eller åben.
    Så overskriften er som god nok, det var også mig selv der sneg et sprøgsmål ind om komfortlukningen jo :D

    Den med sikringerne der gik over i T-hansen snak så vil jeg sige at det var jo ikke mig der bragte TH ind i billedet i den tråd, ikke sagt at det er det du siger, men med den tilsvining der blev udgødet om det firma så synes jeg det var helt fint det Bjarne skrev uanset hvor rigtigt det så end måtte være hvad nogen syntes om firmaet.
    Det høre bare ikke til i et forum at nedgøre og svine et firma til på den måde og på en sådan generaliserende måde.
    Det er da ok at have en holdning men lad den komme til udtryk via erfaringer og ikke generaliseringer.
    Det er jo i øvrigt strafbart ved lov hvis ikke man kan stå inde for sine udtalelser hvis man lyver og skaber dårlig omtale om et firma.
    Nok har vi ytringsfrihed, men det her grænsede sig jo til noget helt andet jo. Men nok om det, det er ikke det som det skal handle om jo :D

    Du siger du mener der er tale om en boks? det ved jeg ikke om der er?, jeg startede tråden/emnet med at spøge om nogen vidste hvornår dette komfort tryk via elrude knappen det kom og det har slet ikke noget at køre med det andet system kaldet komfort luk, selvom det begge gør noget ved ruderne :D
    Men jeg ved godt jeg stillede spørgsmål ved dette, senere :D
    Du siger at du ikke er hoppede på en forkert vogn :D som jeg kalder det når emnet drejer væk fra det oprindelig hoved spørgsmål.
    Men det indrømmer du jo netop selv i et af dine andre indlæg
    citat "Jeg - og åbentbart også Peter - har nok lagt mere "tryk" på ordet "komfort" og der overhaler nøgle-nummert da tryk-og-slip-rul-ned med flere længder."
    Men som jeg sagde så gik det jo nok også da de 2 systemer ligger tæt op af hinanden i ordstilling/udtryk.
    Så nej jeg tror egentlig bare at det hele er gået lidt i ordkløveri for mig hehe eller noget :D så lad det være ved det og snup en pilsner til hik :D
    Husk på hvis i får noget stort og hårdt i munden og bliver helt våd mellem benene så er det fordi i har vendt jeres øl forkert :D

    Men det interesante er måske netop om de 2 systmer ikke går hånd i hånd? så hvis man har komfort luk (det med nøglen) om ens vinduer så ikke også automatisk har den anden funktion via elrude knappen (komfor tryk), det kunen man jo godt fristes til at tro :D

    Pu ha et langt indlæg :D
    Man får da brugt sine finger muskler hvis man har sådan nogen :D sikke et nytår :D

    Mvh
    BRABUS
     
  2. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Hej BRABUS
    Nu har jeg læst dit indlæg 3 gange, og til min store forundring, er jeg kommet frem til, at vi jo er 100% enige :shock: :shock: :shock:

    Jeg har også fundet min bil igen og har haft nøglen i den - og vil du tænke dig, efter længere tid end jeg nogensinde før har haft nøglen drejet, så lukkede vinduerne :shock: :shock: :shock:
    Det er egentlig ikke en funktion jeg nogen sinde har brugt - eller kommer til at bruge, da jeg har fjernbetjening på. Jeg arbejder dog på, at finde en måde at få fjernbetjeningen til at lukke det hele på... men det er en helt anden snak...

    Jeg vil lige runde af, med det vi også har været inde på - nemlig om der er klemsikring på når komfortsystemet lukker vinduerne. Næste gang min svigermor kommer på besøg, vil jeg få hende til at stikke hovedet ud af vinduet mens jeg drejer nøglen...
    Jeg skal nok komme med en tilbagemelding bagefter :D :D :D

    Skål og godt nytår
     
  3. Rene J

    Rene J Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    60
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Struer
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W203 220 CDi
    Km:
    584000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    214000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Ja og en evt. soltag lukkes også

    Hmm, det er så ikke kun i modellen 124'ern at der kun er komfort tryk på nedrulningen.
    På min 210'er er det de også kun når der skal rulles ned
     
  4. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    JAmen så kan svigermor jo stikke hovedet ovenud hvis jeg ikke kan få hende til at stikke det ud af vinduet :D :D :D
     
  5. viking1966

    viking1966 New Member

    Joined:
    3 Juni 2007
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    rigtig , i w124 sidder styrmodulen under bagsædet , vis den er monteret.

    mvh viking
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Larzen du søger en løsning til fjerbetjeningen kan virker over dette også :D

    Jeg har samme problem med at min ikke virker heller.
    Løsnignen er dog enkel hvis man ved hvor man finder styre ledningerne til låsemekanismen :D som sikkert kan findes i komfort modelet :D

    Så er det bare 2 relæer (Med en lyt henover) hen over fra centrallås modullet :D
    Eller ville du lave det på en anden måde Larzen?
     
  7. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg aner ganske enkelt ikke hvordan jeg vil lave det :D Det er derfor jeg har efterlyst ledningsdiagram :!:

    Jeg har bare den opfattelse, ar det man kan lave ved at holde nøglen drejet - det må kunne efterlignes. På min har jeg fået mit soltag til at lukke når cobra alarmen låser dørene, og den løsning kunne egentlig godt gå videre til vinduerne. Jeg mener dog, at der må være en bedre løsning når lukkefunktionen ligger i boxen :idea: :idea: :idea:
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Problemet i det er at du ikke umidelbar kan skælne mellem om fjernbetjeningen holdes nede eller kun trykkes en enkelt gang, fordi den pulser det signal der sendes.
    Måske kan det lade sig gøre, men det kræver noget ekstra elektronik som ikek er for en gør det selv mand vil jeg sige.

    Men man kan jo så bare vælge at funktionen skal indtræde hver gang bilen låses.

    Så det er nu ret simpelt :D siger jeg som elektronik teknikker :D
    Man finder ledningerne til den "føler" som sidder i låsen og selvfølgelig må den gå hen til komfort modullet :D

    Det man gør er at lokalisere den ledning der kommer strøm på/stel når der låses fra central modulet. herfra trækker man så en ledning til et relæ. hvorpå man montere en elektrolyt hen over som lige presis kan holde relæet åbent i de 5 sek. det tager for alle vinduer at nå helt op.
    Den ledning kobler man så bare ind over føleren på dør låsens låse mekanisme.

    Men som du siger så skal man jo vide hvor ledningerne befinder sig samt modulerne.
    Og det kan godt være det er noget med at lode osv. hvis ikke man vil klippe ledninger som jeg helts ikke vil.

    Mvh.
    BRABUS
     
  9. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Brabus,

    Jeg mener at den her alternative tyske automobilfabrikant (med afdelinger andre steder i Europa) godt kan finde ud af at lukke vinduer op og i når man holder knappen på fjernbetjeningen nede. Om det kan overføres til Larzens fjernbetjening ved jeg ikke - men nogen kan da finde ud af at fjernbetjeningen styre det - hvis jeg ikke husker helt galt :)

    mvh
    Martin
     
  10. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966

    Det kommer selvfølgelig an på hvordan fjernbetjeningen virker - Cobra'en pulser ikke, den holder strømmen på den udgang jeg bruger til lås og soltag - den kan progtrameres i tid.

    Jeg er da enig med dig i, at det ikke er videre dejligt at klippe ledninger, men heldigvs foregår alt dette under bagsædet hvor der er et relativt godt klima - der vil jeg gerne tage chancen. I motorrummet ville jeg kke gøre det.

    Iøvrigt skal ledningerne klippes, da fernbetjeningen skydes ind i forbindelsen fra dør til c-pumpe. Og det skal den nok også på komfortdelen - men det kan jo ikke siges sikert før vi ser diagrammet...
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg svare lige Larzen:

    "Det kommer selvfølgelig an på hvordan fjernbetjeningen virker - Cobra'en pulser ikke, den holder strømmen på den udgang jeg bruger til lås og soltag - den kan progtrameres i tid. "

    Selvom mange ikke pulser, så selv om man holder fjernbetjeningen nede så holder den kun udgangen i et bestem tidsrum ca. 1 sek.
    Men det er da rigtigt at nogle virker som du siger.
    Det er bare meget få systemer der gør dette, sepecielt de nyere 2 vejs systemer.

    "Jeg er da enig med dig i, at det ikke er videre dejligt at klippe ledninger, men heldigvs foregår alt dette under bagsædet hvor der er et relativt godt klima - der vil jeg gerne tage chancen. I motorrummet ville jeg kke gøre det."

    Tja jeg samler altid mine forbindelser med en lodning, selv på samlemufer og stel forbindelses muffer. uanset hvor det er da det tager meget lidt tid og man så er rinmelig helgarderet i at forbindelsen aldrig giver op irre eller slipper. Men nu er jeg også eletronik nørd jo, så det ville være lidt en skændsel til mit speciale hvis ikke jeg gjorde det hehe :D men jeg ved da godt det kan virke overdrevet :)

    "Iøvrigt skal ledningerne klippes, da fernbetjeningen skydes ind i forbindelsen fra dør til c-pumpe. Og det skal den nok også på komfortdelen - men det kan jo ikke siges sikert før vi ser diagrammet... "

    Det er kun nødvendigt at klippe en ledning hvis forbindelsen skal brydes.
    Jeg klipper nødig en ledning over, jeg afisolere den og loder mig på den og giver det krympeflex bagefter, så er den både tæt og urørt.
    Men jeg ved godt det er lidt perfektionistisk, men på den måde slipper jeg 100% senere for en dum irriterende løs forbindelse som kan tage timer at finde hvis det nu galt en alarm med 100 ledninger og samlinger.

    Jeg har lige instaleret sådan en 2 vejs alarm med fjern start på min vinterbil (Daihatsu Charade)
    Og her gjorde jeg det på samme måde og jeg havde da lidt i tankerne at købe samme system til stjernen :D
    Men her er der jo flere funktioner som kan benyttes til komfort luk, så jeg ved ikke lige om det bliver det samme, men jeg skal da sige til når jeg når så langt, jeg klarede da hele instalationen i den lille dyt uden et diagram over bilens org. centrallåse system samt vinduer osv.
    Jeg brugte bare et multimeter og målte mig frem til de værdier der skulle bruges.
    Ja selv centrallåse systemet var ikke beregnet til fjernbetjening, så jeg skilte da bare boksen ad og lode mig på de aktuelle steder inden i, og vupti så virkede det :D Så var jeg fri for at klippe i lednings nettet til dørlåse føleren.

    Men jeg vedner lige tilbage når jeg skal i gang med stjernen.
     
  12. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Ja, du er perfektionistisk, men det er jo positivt i dette sammenhæng :D :D

    Citat:
    "Det er kun nødvendigt at klippe en ledning hvis forbindelsen skal brydes.
    Jeg klipper nødig en ledning over, jeg afisolere den og loder mig på den og giver det krympeflex bagefter, så er den både tæt og urørt.
    Men jeg ved godt det er lidt perfektionistisk, men på den måde slipper jeg 100% senere for en dum irriterende løs forbindelse som kan tage timer at finde hvis det nu galt en alarm med 100 ledninger og samlinger. "

    Forbindelsen skal netop afbrydes, da fjernbetjening altid kommer med det modsatte af hvad der står i ledningen - det er jo netop strømretningen der afgør om man låser eller åbner.
    Jeg kan godt se fidusen med ikke at klippe en ledning over, men afisolere, lodde og så krympflex i stedet. Det ville jeg så gerne selv gøre, men kan du fortælle mig hvordan jeg får krympflexen på en ledning der ikke er brudt - sltså i princippet uden tilgængelige ender? :roll: :roll: :roll:
     
  13. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Du vælger en krympeflex et nummer eller to større og flækker det. Med lidt tålmodighed kan den godt laves ret tæt :)

    /Martin
     
  14. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Det kræver vist også, at man et elekrtoik-nørd :D :D :D

    Jeg vil nok holde mig til at klippe først.... det holder mine evner til :roll:
     

Del denne side