Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Sveder lidt diesel fra dyserør eller?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af pojan, 18 Oktober 2018.

  1. pojan

    pojan Member

    Joined:
    4 December 2010
    Indlæg:
    217
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    627000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    w124 200D man gear.
    Bil nr. 2 Km:
    183000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1985
    Hej.
    Min 124 250 TD, sveder lidt diesel sådan ovenpå pumpen. Kan ikke rigtig konstatere om det er et dyserør, eller pakning under en af de stjerneformede bolte/møtrikker under dyserørs-omløberen. Hvor bliver de "normalt" utætte? -
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej det kan være både det ene og det andet , der sidder en oring nede i pumpen som du skriver , de bliver hårde med tiden, og dermed utætte, men vikle en klud rundt om omløberen, på den måde kan det ses om det kommer fra et knækket /revnet dysserør. Har selv skiftet 2 stk dysserør på halvandet år, og de var knækket lige over kraven.
     
  3. pojan

    pojan Member

    Joined:
    4 December 2010
    Indlæg:
    217
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    627000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    w124 200D man gear.
    Bil nr. 2 Km:
    183000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1985
    Hej igen. Nu har jeg rengjort med bremserens og efter bedste skøn kommer det ud under, måske endda et par af de stjerneformede møtrikker. Kunne så tyde på at det er de o-ringe du beskriver. Skal man have manifolden af for at komme til dem?
     
  4. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Nej det skulle ikke være nødvendig, men dysserør skal afmonteres, det låseblik der sidder med en lille bolt , når de er fjernet kan de små rør skrues ud, MEN FORSIGTIG så vidt jeg husker er der vist noget med at der er en fjeder og en spids der IKKE må komme ud, for så skal pumpen vist justeres igen , men dernede sidder en gummiring, , så du bør søge bedre vejledning end jeg kan give dig , for jeg kender ikke tilspændingsmomentet , men det er vist ikke særlig meget.
     
  5. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    der skal skiftes både gummi O-ring OG en messing skive.. begge dele fåes originalt.. til næsten ingen penge.. men man skal være MEGET forsigtig når det laves.. ;)
     
  6. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Jeg tror denne dækker de dele og tilspændingsmoment, der savnes. ;) I princippet skal man dog bruge en special-top til at afmontere og tilspænde ventilhuset... jeg ved ikke om det er strengt nødvendigt - jeg kender ikke voldsomt meget til OM60x. Det er ikke engang sikkert at du kan låne toppen hos Mercedes... sidst vi havde besøg af en mekaniker fra min gamle afdeling, påstod han at de havde INTET værktøj tilbage, som dækkede w124'erne og w201'erne - alt var smidt ud.

    Ud fra mit kendskab til dieselmotorene på lastvognene, så tror jeg ikke det er så vigtigt at ventilspids og fjeder ikke afmonteres af en eller anden årsag - men igen kender jeg ikke voldsomt meget til OM60x... det der ihvertfald er vigtigt er renlighed, og at fjeder, ventilhus og ventilspids ikke ombyttes med hinanden, og evt. det pumpeudtag de sidder i - idet de KAN være "parret" med hinanden, via slibning og justering/afprøvning ab fabrik. Desuden skal man være meget forsigtig, fordi delene har så små tolerancer, at selv en svag ridse på en af komponenterne, har ødelagt tætningen. Det ventilen gør, er at "holde" et givent tryk et givent antal bar under indsprøjtningstryk (styres af den lille spids på ventilspidsen, vendt op mod trykrøret - når ventilen sætter sig på "plads" efter en indsprøjtning, så erstatter den lille spids en given mængde olie, hvilket sænker trykket i trykrøret, således at dette og dysen ikke hele tiden står i indsprøjtningstryk - så spidsen har flere formål end bare at være styr for fjederen), og jeg har i princippet svært ved at se, hvilken indflydelse det har på pumpeelementet. Dette er jo timet i forhold til de andre pumpeelementer, og løftet ændrer sig ihvertfald ikke - måske andre har en forklaring på, hvorfor det er et problem, hvis ventilspidserne falder ud?
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 1 November 2018
  7. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Måske denne også kan være handy at have... til lidt godnatlæsning på de mørke vinteraftener.
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 1 November 2018

Del denne side