Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Tuning af 722.3/5 Aut. Gear (3.0-24V)

Emne i 'Automatgear' startet af BRABUS, 13 Oktober 2013.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg tænkte at dele lidt info omkring mit "tunings" projekt af min Automat gearkasse.
    Dette kan bruges om den er 4 eller 5 trins automatgear.

    Det forholder sig sådan at alle 24Vere samt V8ere og V12ere køre med en overbelastnings sikkerheds funktion af Automat gearkasserne som i praksis har 3 funktioner:

    1. i gearkassen sider der en kontakt/ventil som ser hvis bremsebåndet "fedter" i et gearskifte og dermed sender signal til tændings modulet(motorstyringen om at rykke tændingen betydeligt tilbage for at sikre sig motorens kræfter aftages så gearkassen igen køre under kontrol. Dette vil mærkes som en betydelig aftagningen af kræfterne i motoren trods man har speederen i bund, faktisk som hvis nogen blot modarbejdede bilens fremadgående acceleration med op til over 50% dette vil ske i ca. 1-2 sek. før at funktionen træder ud af kraft og igen lader hele motorens kræft være til rådighed igen.

    2. at den sender et signal til tændings modulet/motorstyringen om at gearkassen er begyndt at skifte gear, så tændingen rykkes tilbage i 400 ms. mens der skiftes gear, for at mindske belastningen af bremse bånd og koblinger.

    3. En sikkerheds funktion der træder i kraft af at forbindelsen til overbelastnigns kontakten afbrydes, eks. dårlig forbindelse eller defekt overbelastnings kontakt.
    Her kan tændings modulet selv se den manglende forbindelse og derfor via omdrejninger på motoren samt hastighed se hvornår et gearskifte finder sted.
    Denne funktion er dog fra inginørenes side ret dårligt eller måske tiltænkt at være dårlig for at gøre opmærksom på denne defekt.
    Der sker nemlig det at tændingen rykkes tilbage men fordi aktiveringen af normalt tændings indstilling for bilen til at give et ryk, så tror tændings modulet at der igen fortages et gearskifte og rykker så tændingen tilbage igen for ca. ½ sek. senere at rykke den frem igen med et nyt ryk til følge som så igen får tændings modulet til at se det som et gearskifte og så rykke den tilbage igen. dermed får man sådan en konstant ryknen frem og tilbage mens man prøver at accelerer, dette forkommer dog kun ved omdrejninger højere end 4000 da det kun er her den omtalte funktion under punkt 2 træder i kraft mellem gearskiftene.
    Men om det er dårlig inginør arbejde eller en tiltænkt funktion, det vil jeg ikke gøre mig klog på.

    Selve Tuningen af Gearkassens overbelastnigns funktion

    Der er ingen tvivl om at denne funktion jo har til formål at beskytte/forlænge levetiden af gearkassens bremsebånd og koblinger ved alm. hård accelerations brug.

    Derfor er det også kun de 24V 6 cyl. der har dette indbygget samt V8ere og V12ere.

    Men har man oplevet hvordan en 300E 12Ver skifter gear mellem eks. 1-2 og 2-3 så irriteres man lidt af denne funktion på eks. en 300E-24 som ligesom gør et meget kort hik mellem gearskiftene ved hård/fuld acceleration.
    Ikke nok med det så når man som jeg har en Brabus 3.6-24er der kaster ekstra 65 Hk og 120 Nm ekstra ud af motoren en Uheldig side effekt at gearkassen ikke altid kan tage presset med at blive fyret helt af uden at den fedter lidt i enten bremse bånd eller koblinger og dermed aktivere det jeg beskriver under punkt 1. et mega ophold midt mens man eks. er midt i en overhaling eller eks. prøver krafter med en "Brian der lige skal have bahjul" :D og så er det ikke bare lidt men yderst irriterende at have denne funktion til at blande sig på petitesser som lidt fedten i bremse båndet eller koblingerne kortvarigt.

    Så jeg fik tanken om at kunne "DE-aktivere" denne funktion via en knap :mrgreen:

    Men eftersom der beskrevet under punkt 3. er en sikekrheds funktion der gør at tændings modulet kan "se" hvis forbindelsen til kontakten ikke er til stede og selv blander sig i din kørsel, så tænkte jeg, hvad sker der så lige med de biler der er leveret med manuelt gear, de har jo netop ikke behovet eller denne funktion.
    Så jeg læste på det og fandt ud af at tændings modulet faktisk har 2 programer som bliver aktiveret via det ene multi stik som sider på det, på den mdåe at det kikker på det ene ben om det er lagt til stel eller ikke er forbundet :yes:

    Så på denne måde kan jeg via en knap og et relæ, skifte mellem et tændings modul som køre med overbelastnings funktionen og et tændings modul som tror jeg køre med manuel gearkasse og derfor ikke skal blande sig :whip:

    Jeg er klar over at jeg selvfølgelig så køre min gearkasse en del hårdere, men jeg får det ud af det at jeg både ikke afbrydes hvis gearkassen føler det går lidt for hårdt for sig, men også et gearskifte som fortages med fuld kraftoverførsel så der ikke mistes kraft overførsel midt i gearskiftet eller dette "hik" man nemt mærker hvis man har prøvet en 300E og en 300E-24ers forskellige måde at skifte gear på, ikke er i tvivl om er en forskel.

    300E skifter nærmest som hvis den filer kobling ind i det næste gear, eller ihvertfald bruger inertien fra de højre omdrejninger motoren køre med til et ekstra tilkoblings skub i accelerationen via bremsebåndet "mens" den skifter gear. så der faktisk overføres mere energi til baghjulene mens der skiftes gear ned når motoren blot trækker for fuld kraft. Her nyder man fordel af en stor roterende masse som er svær at ned bremse, hvor man med et lettere sving hjul osv. ville få en mindre energi overførsel til at give dette ekstra "kick" mens den skifter gear og får omdrejningerne ned til næste gear kobles ind. :)

    Håber det giver mening.

    Jeg vil prøve og vise forskellen når jeg har lavet "projektet" fordi der er tydelig forskel i accelerationstiden samt gearskiftet :yes:

    Men dette tunings tip virker altså kun for dem som er "begrænset" om man kan sige, så det man gør er egentlig blot at ændre styringen så den køre som de svagere modeller, der derfor ikke kan nyde godt at dette tip, fordi de faktisk allerede køre på den måde uden overbelastnings funktionen. 8)

    Det jeg har beskrevet her, er for motor typen 3.0-24 og kan gøres på alle modeller (W124, W129 og som bruger denne motor og dette tændings modul.

    Her under på billedet er beskrevet hvilket ben og stik på tændings modulet der skal klippes og sættes over en kontakt/relæ ben/pin angivelsen er markeret på selve stikket og soklen 8)

    Men som sagt, man køre sin gearkasse meget hårdere og slidet er derfor ret hårdt og det er derfor heller ikke tiltænkt som en permanent tuning/konstruktion, men som man med sin racerbil gør brug af når man ved at nu gælder det et race på ligefod som når man et kort øjeblik har løst til at slå sit ASR (Antispind) fra og lave en brænder.
    Men ved også godt her at man fortaget et "ekstra slid" så det skal bruges med omtanke ;)
     

    Attached Files:

  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her Patrik 8)

    Så har det du hele du skal bruge af info :mrgreen:
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    der er et lille problem ben 6 og 7 er forbundet ifølge gennemgangs tester er dette normalt? for så kan man ikke frakoble ledningen da det er signal fra gasspjæld
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Et signal fra gasspjældet ville i så fald være lagt til stel permanent og det tvivler jeg på et normalt. Men klip benet af i stikket så du ude over det problem

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     

Del denne side