Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ombygning til elbil

Emne i 'Mercedes-nyheder' startet af OHolm, 17 Juli 2018.

  1. OHolm

    OHolm Member

    Joined:
    4 August 2013
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    E320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    E320CE
    Bil nr. 2 Km:
    283000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Er der nogen herinde der har eller overvejer at ombygge til elbil? Specielt må der være en fordel for dem med en gammel bankende dieselmotor som er kommet i voldsom modvind hvor ejerafgift / vægtafgiften også er dyr. Mon ejerafgiften så bliver nedsat til 660kr årligt?
    Der er forlydende om at regeringen vil ændre afgiften igen og vil give op til 50.000kr i tilskud til elbiler, gratis parkering, færger og broafgift vejbaner til elbiler etc.
    Der er et firma i USA der sælger kit til ombygning til el, men ellers må man vel kunne bruge en elmotor og inverter fra en eltrucks. Eller en gammel AC motor sammen med en frekvensomformer, hvor man tilslutter batterierne til DC mellemkredsen?
    Der er masser af videoer om det på youtube.
    http://www.evwest.com/catalog/index.php?cPath=40
    Jeg er spændt på at høre jeres reaktioner og om nogen er i fuld gang.
     
  2. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Her i DK er den manøvre temmeligt svær, grundet prisen på de sikkerhedsgodkendelser der skal foretages jævnfør meddelelse 1998. Det kan nemt løbe op i over 100.000,-, uden at der er ændret på bremser, styretøj eller karrosseri - det er kun afprøvning og test af el-systemet - så skal de elektriske komponenter til ombygningen lægges oveni. Og så må batterierne ikke være i hverken kabine eller de deformerbare zoner, samtidigt med at akselvægtene vistnok ikke må være mere end 3% afvigene fra originalvægten, så der skal foretages nogle seriøse ombygninger. Her i DK må batterierne ikke bare smides i bagagerummet, og så er det ordnet.

    Og så kan man risikere ikke længere at må rejse med færger mv., da selskaberne helst ikke vil have hjemmebyggede elbiler med (og slet ikke lade på dem), grundet et firma på Lolland som var lidt uheldige med deres elbilskonversationer. Det er muligt og en del mere muligt end tuning af alm. biler (så svært er det ikke at få den synet), men der er en ret stejl økonomisk kurve, som gør det ret dyrt.

    Selve elsystemet er nok en mindre byrde, da det kan købes fix og færdigt. Jeg vil tro at det er en del nemmere at få godkendt et færdigt system, end at bygge et med komponenter fra skrothandleren. :)
     
    Sidst redigeret: 17 Juli 2018

Del denne side