Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Tjek din MB's oprindelse ved hjælp af stelnummeret

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af JOHNSA, 12 November 2007.

  1. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg tror ikke helt den med at årgangen russerne opgiver hænger sammen med 1. registrering. Jeg har en 300D der af russerne opgives som 91 men er registreret første gang 9-6-92. Den forlod fabrikken 27-5-92.
    Jeg har egentlig ikke tillagt det nogen betydning, da det jo er normalt, at reg- og modelår kan variere et enkelt år.

    Differne må jo så nok tilskrives unøjagtighed fra russernes side...

    Desværre var Mercedes ikke med på den med 10. ciffer i stelnummer som de fleste andre, det havde jo gjort det noget lettere...
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    He he !
    Ja der var min formulering vist ikke helt klar. :oops: Men jeg mente det faktisk omvendt.

    Altså at russerne opgiver produktions året, men at vi på vores registrerings attester anvender første registrering, som årgang. :)
    Det passer så ikke lige i det tilfælde du nævner der - så der røg den teori vist.
     

    Attached Files:

  3. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Men teorien om, at Russerne er lidt ustabile - den holder vist :D :D :D
     
  4. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Er det ikke længe og stå på lager ku måske gå med til ca 1 år men er nu sikker på det er fordi den ikke er helt præcis den side..
    Men et godt bud.. :)
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Næ - Det er set MEGET værre :)

    Jeg husker tydeligt hvordan panikken var ved at bredde sig, da en eller anden euro ? norm var ved at indtræde.
    Vi havde nemlig et større antal Sprintere og stå på lager, som ikke opfyldte gældende lovgivning hvis første indreg. lå efter en given dato.

    Det er helt normalt at forhandlere/importøre har et vist antal biler og stå, for at kunne levere hurtigt.
     
  6. Himself_80

    Himself_80 Member

    Joined:
    10 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nykøbing Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    320000
    Årgang:
    1990
    Jeg har hørt fra EH (Ejnar Hessel Holstebro), at de kan stå mange mange år på lager. Så Guldsmeden har ret.

    På min egen vogn står indregistreret i tyskland første gang i 10/1991 i papirene. Jeg har prøvet både på russer-linket-siden at finde produktionsdato. Den siger 10/1991 også. Så umiddelbart ville jeg jo tro at min vogn er ordreproduceret uden lagerhenstand.

    Men så i sommers fik jeg en mærkelig oplevelse. Mit klima gik itu. EH lavede det. Der fik jeg at vide, at det var den gamle model R12. Det undrede de sig en del over, fordi de sagde bilen så var fra før 1990. Både mekanikeren og kontoret havde den forklaring. Men så fik jeg kontoret til at slå efter, og deres computer viste også produktionsdato 10/1991. EH kan desuden se at den er produceret der, bla på grund af alt originalt ekstra udstyr.

    Men det undrer mig lidt, at i forbindelse at den så har R12 klima, og at værkstedet stadig påstår at det er en gammel bil.

    Hvad kan årsagen være?
     
  7. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Er den født med klima anlæg????

    Min er ikke født med klima, det er eftermonteret. Nogen kunne have haft et gammelt til at ligge og sat det i?

    På russersiden kan du se om den er født med klima.
    /Martin
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Årsagen kan måske være den, at motoren er uden udstødnings tilbageførsel. (ses bla på om et chromrør går på tværs, henover topdækslet)
    Man kan nemlig ikke altid regne 100 % med at bilen er fra før 9/89 hvis chromrøret mangler. (kun 99,9)
    En ægte 91'er kan altså godt være bestilt med den gamle motor. (og måske som følge deraf, klimakompressor) Måske det er det der forvirrer værkstedet ?

    Har din 124'er udstødnings tilbageførsel ?
     
  9. Himself_80

    Himself_80 Member

    Joined:
    10 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nykøbing Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    320000
    Årgang:
    1990
    Hej venner.

    Jeg ved ikke om den har tilbageførsel. Det må jeg se efter senere. Men kan man se det på motornummeret på russer siden?

    Jeg syntes det var nemmere at vedhæfte et klip af russer siden. Så kan i selv se det.

    Igen tak, og godt nytår - Martin
     

    Attached Files:

  10. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen,

    For mig at se er den født med aircon (kode 585), bemærk at Brabus et eller andet sted undre sig over at hans bil har to aircon. Men det ene er vidst nok en kode for en radio også. Derudover kan jeg se at du har en kode for en radio, så mon ikke det er originalt aircon.

    Godt Nytår til dig også :)
    /Martin
     
  11. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Martin !

    Der er ingen tvivl om at din bil ER fremstillet efter 9/89.
    Den hedder 1b i stelnr. Og farven (744) benyttes også først efter faceliftet.
    Jeg har ikke kendskab nok til motornumrene til at kunne se om det er en 109 eller 113 hk.

    Har den kørt taxa ?
    Jeg så at den var bestilt med forstærket førersæde, og større batteri.
     
  12. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Det med 99,9% ved jeg ikke lige om holder. Min motor, som kommer fra en 92'er med et lidt nyere stelnummer end Martins, WDB1241301B782xxx, og har ikke tilbageførsel - og har aldrig haft det (mig bekendt). Den er dog med eftermonteret partikkelfilter og overholder dermed Euro2.

    Motornummeret, 603912 12 0563xx, ligger så tæt op ad den anden, så man kan må gå ud fra, at de er ens. Min har iøvrigt 113 HK.
     
  13. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    ps. Russerne kalder også den for en 91'er selvom den forlod fabrikken 27. mai 92 og blev registreret første gang 9. juni 92
     
  14. Himself_80

    Himself_80 Member

    Joined:
    10 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nykøbing Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    320000
    Årgang:
    1990
    Hej. Jamen jeg er sådan set ikke i tvivl om at bilen er fra 1991. Ifølge computeren hos EH i Holstebro så jeg jo selv den er produceret i 1991.

    Nej den har ikke kørt taxa. Den er afmeldt i tyskland ved 200tkm i november 2004 og indregistreret i januar 2005 her i dk.

    Jeg kan godt se, at det er lidt forvirrende med den aircon/klima. Og af andre indlæg kan jeg jo se andre brugere ikke forstår det, og desuden at værkstederne ikke forstår det.

    Om motoren er 109 eller 113 må formodes ??? Jeg kan huske at Autoforum i Skive (MB derude) sagde til mig da jeg fik den, at den er lidt anderledes i udstødnings-et-eller-andet / motoren end en dansk taxa ville have været (det var i forbindelse med vi skiftede udstødning og luftfilter).

    At mappen med papirer kan jeg også se, at der er eftermonteret en oxi 2 kat. Det er en lille "metal dåse" der er sat ind/svejset i udstødningsrøret så vidt jeg kan se.

    Måske det giver større indsigt? Ellers kan jeg tage et billede af motoren og indlæse her.
     
  15. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Larzen, har din 113 hk og er uden udstødnings tilbageførsel. :shock:

    Tænk, jeg troede faktisk at det hang sammen.
    Så fik jeg da også lært lidt i dag. :)

    Nå. men så siger vi 99,8 % da. :lol:
     
  16. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Samme oxi2 kat jeg har - den sidder hvor den forreste potte tidligere har været.
     
  17. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Ifølge fahrzeugbrief: 83 Kw/4600 rpm. Det skulle vist give 113 :D

    Den har standard langt luftfilter og ikke videre...
     
  18. Himself_80

    Himself_80 Member

    Joined:
    10 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nykøbing Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    320000
    Årgang:
    1990
    Jeg vil tro, at russer siden siger det, fordi det er den årgang den model/opdatering er lavet. Altså typen. Selv om 113hk har kørt længere ved vi jo ikke helt hvad der skal til for at MB laver type nummer skift.

    Den elektronik fabrik jeg er på, vi har modellerne i mange år, men indmaden skifter hele tiden. Både stort og småt. Nogle gange skifter typenummeret, men ikke altid, ved elektriske opdateringer, og det er for kunder og forhandlere en jungle. Det samme må MB jo have. Især fordi deres produktionstal er så stort, at de må formodes at have opdateringer månedligt.
     
  19. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Det er bare lidt modsat af mange andre - fx audi/vw skifter ofte model/årgang i september. Det er tit noget bøvl i import sammenhæng, da skat godt kan finde på, at vurdere en bil som var den registreret året efter pga model årgangen :(

    Men de gør jo også hvad de kan for at kratte ind :( :(
     
  20. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Der er ihvertfald forskel på luftfilteret om det er med eller uden tilbageførsel. Luftfilteret er en anelse kortere når det er med tilbageførsel.
    Jeg troede ligesom Guldsmeden at i de årgange var det med tilbageførsel, og bestemt hvis det var 113HK.
    Men der kan man bare se - hvor faen kommer de fire ekstra hypper så fra??????????????????

    mvh
    Martin
     

Del denne side