Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Automatgearkasse - bundkarspakning

Emne i 'Automatgear' startet af TC260, 25 April 2018.

  1. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg har problemer med at få min gearkasse til at holde tæt efter skift af pakning og bundkar. Jeg har triple checket at pakning og bundkar sidder korrekt inden montering, og jeg har strammet de 6 bolte på skift med 8 NM.

    Har nu forsøgt 4 gange med to forskellige nye pakninger (fra Gørløse) og med både det gamle og et nyt bundkar, men der er stadig en utæthed omkring den midterste bolt i højre side (se foto), og måske også den forreste højre bolt. Det vælter ikke ud, men siver langsomt .- man kan ane en rød farvning ved den midterste bolt.

    Olien kommer ikke oppefra - der er tørt ovenpå gearkassen, og pakningen i kick-down kablet er skiftet og tæt. Der er også tørt omkring olierøret - den hvide serviet på billedet er helt tør.

    Jeg spekulerer derfor på om der kan være et problem med pakningens kvalitet. Den er fra Gørløse og er derfor ikke original Mercedes.

    Har I erfaringer med om Mercedes' originale pakninger er bedre end de uoriginale?
    Det burde vel ikke være nødvendigt at lægge en stribe silikone/flydende pakning ved montering for at få gearkassen til at holde tæt?

    Der skulle jo gerne være absolut 0 oliespild fra gearkassen.

    Utæt bundkar-højre side-250418-red1.jpg
     
  2. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Mystisk.
    Der skal være helt rent og plant på begge anlægsflader, men det har du jo selvfølgelig tjekket.
    I øvrigt forstår jeg ikke hvorfor at du vælger en uoriginal pakning!
    har du tjekket med en almindelig nøgle om de er strammet nok?
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Jeg kunne ikke lig gørløses bundpakning .det var lige som om de var 2mm for store så de lige lå rigtig på bundkar. Husk og spænd forsigtig på krys ! Chr

    Sendt fra min BTV-DL09 med Tapatalk
     
  4. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg synes egentlig det virkede som om Gørløse pakningen passede fint, men har i går været forbi Mercedes og købt en original pakning.

    Har efterfølgende rodet med bilen igen, og har nu fundet ud af at problemet faktisk ikke er pakningen. Lækagen er derimod lige over det midterste højre hul, hvor der sidder en bolt og en anden "dims" - se foto nedenfor. Som det tydeligt ses kommer den røde olie ud af "dimsen" til højre for bolten, så den skal jeg have tætnet. Herfra løber olien ned på pakning, som dermed ser ud til at være utæt.

    Jeg har checket Mercedes's reservedelskatalog for at se hvad det er der stikker ud her, og hvordan det er konstrueret, men det fremgår ikke umiddelbart. Hvad er det for en "dims" der stikker ud og hvordan tætner man den?

    Det ligner enden af en bolt, som skal tætnes fra indersiden af gearkassen - der er tydeligvis ikke noget man fra ydersiden kan løsne "dimsen" med eller skifte pakning med.

    Har nogen erfaring med dette tager jeg gerne imod gode råd :))

    Utæt gearkasse1-270418-red.jpg
     
  5. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Kom nu, venner. Der må sidde et par Mercedes mekanikere der kan svare på det her.

    Hvordan tætner man denne utæthed?
     
  6. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej. Det er ikke noget jeg er sikker på men det kunne godt line et " styr " som man bruger når man skal samle tingene, så man er sikker på at det bliver samlet rigtigt. Også lidt svært at se når billede er taget så tæt på. Men igen det er altså ikke noget jeg er sikker på.
     
  7. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Efter velvillig hjælp fra 3 mekanikere hos Mercedes i Søborg er jeg blevet klogere på denne. Den utætte pin på billedet holder den fjeder forbundne vippearm inde i gearkassen, som er forbundet til kickdown kablet. Har købt en meget lille O-ring, som skal skiftes.
    Skal derfor have afmonteret bundkarret (igen) og finde ud af hvordan man får løsnet pin'en indefra og skiftet pakningen. Man må formode at pin'en sidder fast med en form for lås inden i - den er blot banket fast udefra.
     

Del denne side