Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Oliespild fra automatgearkasse

Emne i 'Automatgear' startet af TC260, 11 Marts 2018.

  1. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg har problemer med oliespild fra min automatgearkasse. Den spilder olie fra højre side af gearkassen - se billeder nedenfor.

    Bilen har stået stille hele vinteren og fik skiftet gearkasseolie, -filter og -pakning i januar. Den spildte olie inden skiftet og er fortsat bagefter.

    Spørgsmålet er hvor det kan komme fra. Jeg har tørret olien væk og ladet bilen stå et par uger - det medførte det oliespild der kan ses på det ene billede.

    Pakningen er en fejlkilde er jeg klar over. En anden er olierøret der går ind i højre side af gearkassen, men der ser det helt tørt ud.

    Det kunne umiddelbart se ud som om der er olie omkring det gule kickdown kabel - er der en pakning der, som kan blive slidt?

    Hvilke andre steder kan det komme fra? Kan det komme fra konverteren?

    Gode ideer er meget velkomne (overvejer at skifte bundkarret, hvis det skal skilles ad igen).
    DSCF1847-red.jpg DSCF1848-red.jpg DSCF1849-red.jpg DSCF1857-red.jpg DSCF1858-red.jpg DSCF1861-red.jpg
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hvis den står stille og taber så meget er det bare at starte bil og såt den i alle gear og have en til at se hvor det kommer fra!
    mon ikke der er for meget på ! Det står ikke over pakning når den ikke køre???Du har spændt den med det rigtige moment og ny pakning ?
    (og bund kar er ikke over spændt så det er ødelagt??

    Chr
     
  3. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Det kan også komme fra Bowden kablet


    Ellers købte Jeg en moment nøgle med lavt moment for at ramme de 8nm pakningen og bundkar skal spændes.
    Det kan sagtens være pakning og det kan være bundkaret der er skævt
     
    • Like Like x 1
  4. OHolm

    OHolm Member

    Joined:
    4 August 2013
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    E320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    E320CE
    Bil nr. 2 Km:
    283000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Jeg har været ude for det samme, pakning var krympet og var kravlet ind. Blev løst med nu pakning.
     
  5. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Det er min mekaniker der har skiftet det, så jeg ved ikke præcis hvordan han har gjort det, og jeg ved ikke om boltene er spændt korrekt.

    Jeg kan dog konstatere at der kommer olie ud ved Bowden kablet, så der er en utæt pakning.

    Skal man skifte hele kablet eller kan man nøjes med at skifte pakningen?
    Og hvordan sidder kablet fast på gearkassen? Skruet i eller blot trykket i?

    Hvor højt står olie i gearkassen ved stilstand - er den over eller under bundkar pakningens niveau?

    Olien drypper flere steder fra bundkarret, men kilden kan formodentlig stadig godt være Bowden kablet alene - olien kan vel løbe i alle mulige retninger. Vil dog købe nyt bundkar og pakning (igen), og få det skiftet ved samme lejlighed.
     
  6. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
  7. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Glimrende videoer, Bindse - de giver en god forståelse af hvordan det hænger sammen.

    Er der nogen der kan svare på spørgsmålet om hvor høj oliestanden er i bundkarret/gearkassen ved stilstand med lukket motor?

    Er den over det punkt, hvor Bowden kablet er monteret?

    Det lader til at man er nødt til at afmontere bundkarret for at skifte pakning på Bowdenkablet. hvis man skal sikre at kablet er ordentligt monteret bagefter.
     
  8. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    uhhh pas :)
     
  9. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Der må sidde et par Mercedes orakler der kan besvare spørgsmålet om oliestanden i gearkassen - kom nu, gutter!
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Det kommer an på hvilken olie, der benyttes, men prøv at nærlæse denne, tror det står der.
     

    Attached Files:

  11. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Min 722.414 kasse på 250D årg 90, med 4 gear skal have 6,5 liter olie.
     
  12. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Glimrende beskrivelse af hvordan man sikrer det rigtige niveau i gearkassen!

    Den besvarer dog ikke mit spørgsmål. Det jeg gerne vil vide er:
    Når bilen har den korrekte mængde gearkasseolie på fyldt, og den holder stille med slukket og kold motor, hvor højt står gearkasseolien så i bundkarret?
    Er den over bundkarpakningens niveau?
    Er den over Bowdenkablets niveau?

    Jeg spørger om dette da det har betydning når man skal skifte hhv. pakningen i Bowden kablet og olierørene der sidder på hver side af gearkassen. Jeg ønsker at finde ud af om det er nødvendigt at tappe olien af gearkassen for at foretage disse operationer.
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Tit og ofte på 722.3-4 så er de store O-ringe ved dækslerne til bremsebåndene, ofte møre og utætte. Forholdsvis nemme at udskifte
     
  14. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Dækslerne ved bremsebåndene - er det de 2 store dæksler ved siden af kick-down kablet (se billede nr. 5 ovenfor)?
     
  15. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Udfra viste foto, er mit bedste bud at det kommer fra den gule, Bowdon kablet, da der er rød væske rundt om bunden, der sidder en o-ring som holder tæt og den har måske givet op? da der ikke er meget plads skal man være yderst fingernem hvis det skal laves uden at afmontere gearkassen..

    Dog er det umuligt at vurdere med 100% sikkerhed udfra et foto..

    mængden af olie som du har samlet kunne tyde på at det måske er en af de større indre pakninger som er dårlig..

    Hvis du vil være 100% sikker skal gearkassen afmonteres og pakninger skiftes..
     
  16. Eb123

    Eb123 Member

    Joined:
    22 Januar 2016
    Indlæg:
    104
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    230 e
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    107
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja olien står også over o ringe når den er slukket
    Prøv at tage din oliepind op og lad den følge røret udvendig
    Vh erik
     
  17. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Der kommer med sikkerhed olie ud fra Bowden kablet - det er konstateret og er forhåbentlig det eneste problem. Der løber en stribe af rød olie ud derfra.

    Jeg formoder at man kan skifte den O-ring ved at afmontere (og genmontere) kablet ved at frigøre hook-forbindelsen inde fra (dvs. af med bundkarret), og så trække kablet op. Der burde derefter være plads nok til at skifte O-ringen (?).

    Jeg kan dog også konstatere at der ikke er noget der holder kablet fast i gearkassen - det er bare klemt fast. Burde der ikke være en bøjle eller lignende, som presser det ned mod hullet?

    I YouTube videoen ovenfor er der en lås til Bowden kablet, men det er der ikke på min.

    Med hvilket moment skal man spænde boltene i gearkassebundkarret?
     
    Sidst redigeret: 4 April 2018
  18. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    GearKasseBundKarret spændes med 8-10nm med moment nøgle....Super svært at gøre det uden moment nøgle men sikkert muligt.
     

Del denne side