Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

4 eller 6

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Thrane, 14 Marts 2018.

  1. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Godaften,
    Hvis man ser bort fra de små økonomiske fordele ved en w124 230e kontra 300e, hvad er så fordele/ulemper ved de to motorer?
    M102 kontra 103/104.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    102 en solid motor der er den der er flest solgt af gennem tid så dele er billigere og jeg synes ikke den har egentlige ulemper andede end den yder mindre end de andre

    M103 har en del bøvl
    Forkammerpakning altid utæt og bliver det hurtigt igen. Toppakningen kan være træt ud mod forkammer også.
    Tændings delen er noget møj. De har ofte bøvl med rotoren og fordelerdæksel.
    Men de køre silkeblødt specielt 260eren
    Ellers vil jeg ikke sige der er noget med M103eren

    M104.980 3.0-24
    Har en del forbedringer på tændingen der ikke fejler som på M103
    Den har så et meget dyrt tændings modul nogle har måtte rive sig på da det er den motor der er lavet færrest af og derfor er dyr i dele.
    En rigtig racer motor.

    M104.99X 280 og 320
    En helt anden gen. Motor hvor indsprøjtning og tænding er elektronisk og derfor ikke har de justering og ældnings problemer man kan se med KE indsprøjtningen på de andre. Dog blev der uheldigvis indført nyt ledningsnet der koster lidt og få udskiftet med det skal gøres da det ellers kan brænde styrebokse af og lave alle mulige fejl. De har også luftmase måler der kan være drilsk samt elektronisk gasspjæld der også lider under dårlig lednings gerne til tider.
    Motoren blev udviklet med henblik på og kunne bruges i S klassen også så det er en meget mere rolig og mindre racer agtig motor end den gamle M104 der så godt som var en 6 cyl. Udgave af 2.3-16 og 2.5-16 modellerne.

    Min favorit er klart M104.980 pga dens racer agtige måde og levere kræfterne på samt de køre bare bedre end M103 eks.
    Min mening.

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
  3. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Tak for dit fyldestgørende svar. Jeg vil studere lidt videre.
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Både 230 og 300 er solide motorer, 230 har et eminent bundtræk, hvor den 6 benede udfolder sig i lidt højere snorringer..

    vil man have den mest raffineret motor i en 124 vil jeg påstå at 320 m104 er den bedste trods el fejl på ledningsnet, gaspsjæld osv..

    220 motoren er også god men har en træls motorlyd og lider af samme el fejl som overnævnte..

    har man penge pungen til det er en w124 500 E også værd at gå efter med kun 10.0000 eksemplarer kan det ikke gå helt galt som investering.
     
  5. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    M102/M103 er der solgt rigtigt mange af i forskellige modeller, så brugte dele kan fås i spandevis - også i fremtiden. Det afgjorde sagen for mig, da jeg var ude og kigge, da jeg ville have en som skulle gemmes til veteran - f.eks. gav jeg kun 1.800,- for en komplet motor hos Gørløse, under et oprydningsudsalg (den har jeg stadig ikke brugt dele fra). Og så var det bilen i bedst stand, da jeg købte den, til den pris jeg ville give. Det er næsten vigtigere end motortypen i dag, da der ikke er særligt mange gode til salg til gode penge - "alm." modeller cykler noget op og ned i pris, synes jeg (mest op).

    Ud over problemerne med tændingen og lidt oliespild, så har jeg haft NUL problemer med min M103, dengang den stadig kørte helårligt (ca. 50.000 km årligt som pendlerbil). Den har ALTID startet, og den kører stadig fint, selvom den er kravlet op på 45x.xxx km, og nu kun bliver startet hver 3-5- måned. Og den starter hurtigt og spinder stadig silkeblødt, til min relativt store overraskelse hver gang.
     
  6. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen
    Jeg har tidligere haft to W124 230ce i mint condition henholdsvis en årgang 1987 med kun 41000 km og en årgang 1990 med 108000 km begge med automatgear. Ingen tvivl om bundtrækket er dejligt fra ca 3500 omdrejninger men på motorvej og alt mellem 110 - 160 km/t var den træls i høje omdrejninger samt specielt en uinspirerende motorlyd. Kørte ca 50000 km i dem sammenlagt. Nu har jeg en 300e W124 som er helt anderledes i lyden og specielt på motorvejen. Ved 3500 omdr/m har den ej den uinspirerende lyd. SelvSelvfølge er det jo også en R6. Og den skal også op i omdrejninger men den cruiser fantastisk. Har en dejlig lyd! Men der er langt mellem dem pr. D. D .
     
  7. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Tak for svarene.
    Ja der er efterhånden langt imellem de gode W124ere. Utroligt at mange af dem som er til salg, ikke har været genstand for bedre vedligeholdelse gennem tiden!
     
  8. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det er meget typisk for biler, som lander under 30.000,- - så begynder de at havne som pendlerbiler, der bare skal køre indtil de falder fra hinanden, eller ikke længere kan synes - jeg så priser for nysynede W124'ere på 10.000,- for en benziner for 3 år siden. Nu er priserne så begyndt at stige og folk er så småt begyndt at erkende at W124'eren er en god youngtimer/veteran. Så de overlevne eksemplarer vil komme op i stand igen langsomt, men sikkert. Og der bliver langt mellem de gode tilbud - biler til renovering.

    Bare tænk på f.eks. Ford Escort, Granada, Taunus og Capri - der var enormt mange på gaden engang... så røg de ned i pris, og skrotpræmie blev indført, og de forsvandt inden for en kort årrække. I dag er priserne på himmelflugt... over over 100.000,- for en god Capri, og 70.000,- for en som skal have lavet noget arbejde. Jeg forventer selv at de fleste "standard" W124'ere lander der om ca. 10 års tid. Så det er en langtidsinvestering for mig, selvom investeringen vil være en del kortere på de mere specielle modeller som f.eks. 500E.
     
    Sidst redigeret: 23 Marts 2018
  9. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Ja de havner under 30.000 kr. fordi folk ikke har gidet eller magtet at foretage løbende vedligeholdelse såsom rust, motorpakninger, huller i sæder osv.
    Det er ikke de bedste salgsfremstød!

    Min 250D er efterhånden i perfekt stand, og det agter jeg at den skal blive ved det.
    Din pointe med prisstigninger er jeg helt enig i.
     
    Sidst redigeret: 23 Marts 2018

Del denne side