Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Tændings vrøvl

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af kazmuz, 24 Februar 2018.

  1. kazmuz

    kazmuz Member

    Joined:
    24 Januar 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    396000
    Årgang:
    1986
    Hej Orakler.
    Den er gal igen, jeg havde for lidt over en måned siden problemer med udsættelser, og til sidst intet liv, så tændspole, kabler, roter, strømfordeler dæksel, pakning bag rotor, pakning til strømfordeler, tændrør og laderelæet på generator blev skiftet til nyt org fra gørløse. Hun har så kørt fint i 14 dage, og begyndte så at sætte ud igen, så jeg købte nye dyser, og bare for en sikkerheds skyld skiftede jeg også mængdefordeleren, det hjalp lidt, men nu er hun død igen, og bare fordi jeg ved at i vil pege på tændings problemer, så tjekkede jeg strømfordeler dækslet, og kullet i midten er væk, igen, jeg satser på at der er en overgang et eller andet sted, men hvor?
    Overspændings relæet blev skiftet for lidt over et år siden, sammen med benzin pumpe og dennes relæ.
    Jeg har ikke noget mod at skifte sliddele, men et strømfordeler dæksel hver 3 uge, det er lige i overkanten!
    Hjælp

    Kasper
     
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Og ALT er original kvalitet? Spøjst problem... Hmmm, umiddelbart ville jeg så kigge efter dårlig stel ved spole og batteri. Evt. dårlige batterikabler. Det kan også være noget mekanisk. Altså selve rotorforbindelsen. Er der udpræget slør i rotor?
     
  3. kazmuz

    kazmuz Member

    Joined:
    24 Januar 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    396000
    Årgang:
    1986
    Alt er i Gørløse original kvalitet, den sidste strømfordeler blev også spist, men det var efter at jeg skiftede tændspolen, tror lige jeg skal have stålbørste med ned til hende.
    Rotoren har intet slør, men ser lidt brændt ud, efter kun en måned.
    Bestiller nyt dæksel og rotor, og går alle stel efter.
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ja, prøv lige det.
     
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Bare lige for en god ordens skyld, så prøv også, at kontrollere timingen, hvis stelforbindelser osv. viser sig at være ok. Har nemlig selv prøvet, at slidt forkæde, og dermed dårlig timing, ødelagde rotor og dæksel. Det var godt nok en M102 med kædetrukket rotor, men alligevel. Så se om knastaksel matcher krumtap, hvis alt andet spiller.
     
    Sidst redigeret: 24 Februar 2018
  6. kazmuz

    kazmuz Member

    Joined:
    24 Januar 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    396000
    Årgang:
    1986
    Der skal jeg lige have min mekanikker ven ind over, han burde have mere styr på det end mig.
     
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det er garanteret heller ikke nødvendigt med dette indgreb. Jeg har blot opridset muligheden. Men hvis det bliver nødvendigt, så drejer du bare takthjul/krumtap med uret(!), indtil den lille markør står mellem O og T på gradueringen (= stempel#1 står i TDC). Ventildæksel afmonteres og et lille hul (eller en støbelinje afh. af årgang) på knastaksel skal stå lige overfor en støbelinje på lejeoverfald#1. Evt. udtag tændrør, så kompressionen ikke modarbejder. Det er super vigtigt, at du kun drejer med uret!
     
  8. DANC

    DANC New Member

    Joined:
    30 August 2017
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Humlebæk
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W126-300SE
    Km:
    430000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    R129-300-24
    Bil nr. 2 Km:
    150000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej - jeg har en R129-300SL-24 hvor jeg havde startproblemer og motorgangsproblemer. Jeg fik skiftet holdetryksventil (kontraventil) ved benzinpumpe og det viste sig, at strømfordelerdæksel havde en meget lille revne. Nu kører alt som det skal.
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Men han har jo skiftet dækslet flere gange.
     
  10. kazmuz

    kazmuz Member

    Joined:
    24 Januar 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    396000
    Årgang:
    1986
    Og det nye dæksel kommer i morgen, den der holdertryksventil er det den som du (djarnis82) mente at jeg skulle skifte da jeg havde benzinpumpe problemer? Og hvem har et nr på den? Jeg kan ikke finde den hos gørløse.
     
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hvis det er en gammel tråd, så husker jeg intet derom. Såvidt jeg forstår dit udlæg, så bliver kullet ved med at brænde af i dækslet - korrekt?
     
  12. kazmuz

    kazmuz Member

    Joined:
    24 Januar 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    396000
    Årgang:
    1986
    Ja, og det med den der ventil var bare en anden ting der ville være rar at få skiftet, du kaldte den en akkumulator den gang for lidt over et år siden.
     
  13. DANC

    DANC New Member

    Joined:
    30 August 2017
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Humlebæk
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W126-300SE
    Km:
    430000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    R129-300-24
    Bil nr. 2 Km:
    150000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Jeg havde også skiftet dæksel, men der var fejl på det. Tjek for en sikkerhedsskyld. Ventil har følgende nummer hos Mercedes Benz: MA000 476 1021
     
  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Uha, det kan jeg ikke huske, men så har du måske haft startproblemer med driftsvarm motor?
     
  15. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    DANC, jeg tvivler på at man to gange i træk får et dæksel med revne i. Det er tredje dæksel, han skifter til.
    kazmuz, det er IKKE kontraventilen, jeg tidligere har talt om.
     
    Sidst redigeret: 26 Februar 2018
  16. kazmuz

    kazmuz Member

    Joined:
    24 Januar 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    396000
    Årgang:
    1986
    Så fik jeg sat ny strømfordeler og rotor på, og tjekket stel forbindelser, og der er stadig ikke bid :( jeg tog tændrør ud og de var alle sorte og lugtede af benzin, jeg rensede dem og prøvede igen, der var næsten bid, en lille prut, og dernæst intet, tog tændrør ud igen, og de er sorte og benzin lugtende igen og kan ikke køre en gnist den rigtige retning, jeg frygter nu at det er noget pakning der er gået, burde ikke kunne være stempelringe da alle tændrør er lige beskidte. Nogle foreslag?
     
  17. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hvad mener du når du skriver: kan ikke køre en gnist den rigtige retning ???? Har du prøvet at se om den kan lave en gnist.
     
  18. kazmuz

    kazmuz Member

    Joined:
    24 Januar 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Århus
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    396000
    Årgang:
    1986
    Jeg prøvede at sige at den ikke gnister fra fra midter dimsen til bøj henover dimsen, nej jeg ved ikke hvad de hedder jeg er tømrer :), den gnister til basen af bøj henover dimsen, jeg kan ikke finde mine søgeblade men jeg bankede dem lidt sammen, til et mygge hår under en millimeter, og det hjalp, men ikke nok til at tænde.
     

Del denne side