Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Afmontering af luftpumpe

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af FrederikHG, 29 Januar 2018.

  1. FrederikHG

    FrederikHG Member

    Joined:
    6 Januar 2015
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +6 / 1
    Min bil::
    Mercedes 300E-24
    Km:
    286000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Mercedes 300E
    Bil nr. 2 Km:
    266000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej forum,
    Jeg har netop afmonteret luftpumpen på min 300E-24 og vil lige dele lidt oplysninger om hvordan til dem der skal udføre samme operation.

    Det er egentlig relativt simpelt. Den største udfordring var at finde den rette remstørrelse.

    1. Fjern de bolte der holder luftpumpen fast (Mener det var 3 i alt). Vær opmærksom på ikke at bruge en skralde på den der går ind mod køleren når du skal afmontere den (Jeg fik satte mig selv lidt i baglås grundet denne tanketorsk :U:)

    2. Pil ledningen fra pumpen ud af stikket som sidder lige omkring sprinklerbeholderen og går videre ud til relæet.

    3. Fjern pumpen og remmen

    4. Montér ny rem. Og her kommer den brugbare info. Hvis du kører med M104 motor og har A/C, så skulle det gerne passe med en 6PK2390 rem. (Du kan trykke lidt på remstrammerhjulet når du skal have den på, så behøver du ikke at skille det hele ad)


    Det skal dog lige siges at jeg ikke har meget forstand på det, men det lykkedes dog med et lille MEN.

    Jeg har et problem nu med at bilen går lidt hårdt og ujævnt i tomgang (Den var dog ikke perfekt før). Spørgsmålet er så om man skal lave en modstand til det efterladte stik. Nogen der ved det?
    Jeg laver en anden tråd omkring dette problem med lidt mere info.
     
  2. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    288
    Likes Received:
    37
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +39 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    732000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    365000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Har du blændet røret/hullet af indtil topstykket? - der findes en original prop ting til at at blænde hullet af med nr. A1040160033
     
  3. FrederikHG

    FrederikHG Member

    Joined:
    6 Januar 2015
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +6 / 1
    Min bil::
    Mercedes 300E-24
    Km:
    286000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Mercedes 300E
    Bil nr. 2 Km:
    266000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Nej det har jeg ikke.
    Gør det en forskel?
    Og tak :)
     
  4. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    288
    Likes Received:
    37
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +39 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    732000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    365000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Har ingen anelse,- ved bare den findes originalt og koster ca 20 kr. - men kommer nok an på om man tror på om kanalerne i topstykket er lukket til af snask gennem tiden,- som nogle mener, og derfor luftpumpen sandsynligvis ingen værdi har,- eller om man tror /ved at der er liv i kanalerne,- ;-) - men tænker hvis der er gennemtræk i kanalerne vil der vel sandsynligvis puste lidt ud,- ved godt der sidder en ventil, men er den tæt... - nå - teori teori,- om det gør nogen forskel, ved jeg ikke,- men mulighederne står åben :)

    btw, jeg skal ha gjort det samme ved min,- en dag jeg har lyst til det projekt ;-)
     
  5. FrederikHG

    FrederikHG Member

    Joined:
    6 Januar 2015
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +6 / 1
    Min bil::
    Mercedes 300E-24
    Km:
    286000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Mercedes 300E
    Bil nr. 2 Km:
    266000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Tak for svaret :)
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har også haft afmonteret min, og det er ikke nødvendigt med at blinde noget af da der sider en ventil.
    MEN, din motorstyring kan se der ikke er en pumpe og laver en fejlkode.
    Denne fejlkode fortæller din motorstyring pumpen ikke køre da den kan se magnet spolen til indkoblingen ikke er sat på stikket.
    OG det er både godt og skidt. det er godt fordi den så ikke aktivere den :D
    Men dårligt forden den så kompensere ved og magre luft/benzin blandingen.

    Der findes en indtilling til uden luftpumpe men så skal du konvertere helt til at køre uden KAT. da den ellers vil gå til. men så får den også 240 Hk. mener jeg det er.

    Kan stilles ved et stik på tændings modul og ændre stikket oppe bag ABS styrboksen, skal muligvis skiftes til anden stik model. (det er plomberet)
    Men så udnøtter den også brændstoffet bedre og køre med et bedre blandings forhold fordi den ikke ksal køre og kompensere for katalysatores varme men blot køre efter bedste forbrændning.
     

Del denne side