Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hård/vibrerende/lidt ujævn motorgang

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af FrederikHG, 29 Januar 2018.

  1. FrederikHG

    FrederikHG Member

    Joined:
    6 Januar 2015
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +6 / 1
    Min bil::
    Mercedes 300E-24
    Km:
    286000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Mercedes 300E
    Bil nr. 2 Km:
    266000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej forum,
    Min 300E-24 har et problem der irriterer mig ret meget!
    Den går ujævnt i motorgangen, specielt når den er varm, men den er heller ikke perfekt når den er kold.

    Den er mest slem i "D" mens den holder stille ved et lyskryds fx. men det kan også mærkes i "P" og under kørsel (hvis ikke det er hjulafb.).

    Jeg har netop afmonteret luftpumpen (se min anden tråd) og det ujævne kom efter det. Den havde dog stadig en lidt hård/vibrerende motorgang før det.

    Jeg har efterhånden prøvet lidt af hvert:
    -Tjekket tændrør, de ser ok ud
    -Skilt ad ved rotor og fordelerdæksel og renset det i går (Den blev skiftet for to år siden). Der var lidt sort metal smulder som kunder tages med meget fint sandpapir. Dette havde en minimal effekt.
    -Skiftet lambdasonde i går. Dette havde muligvis en lille effekt i.f.t. ujævn motorgang, men det er stadig ikke perfekt.


    -Tændkabler ser pæne ud
    -Tomgang står lige omkring de 650 omdr./m +-


    Hvad kan det mon være?
     
  2. ffr

    ffr Member

    Joined:
    22 November 2011
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Gentofte
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    Alpina B10 4,6 Touri
    Km:
    255000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Mercedes Benz 200tdt
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Jeg solgte en bil med samme problem (alt alt for billigt). Kunne ikke finde fejlen. Ny ejer skiftede tændkabler og problemet var løst. - men det kan være mange ting.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  3. FrederikHG

    FrederikHG Member

    Joined:
    6 Januar 2015
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +6 / 1
    Min bil::
    Mercedes 300E-24
    Km:
    286000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Mercedes 300E
    Bil nr. 2 Km:
    266000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Det kunne være jeg skulle overveje at skifte den...
    Ser lige om der er flere bud.
     
  4. clausejby

    clausejby Member

    Joined:
    12 Januar 2013
    Indlæg:
    163
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    ejby vestfyn
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300 te
    Km:
    550000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    300 TD turbo VAN
    Bil nr. 2 Km:
    780000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    tændkabler og fordelerdækseæ er de to ting der nomalt giver de ting
     
  5. FrederikHG

    FrederikHG Member

    Joined:
    6 Januar 2015
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +6 / 1
    Min bil::
    Mercedes 300E-24
    Km:
    286000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Mercedes 300E
    Bil nr. 2 Km:
    266000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Synes også at huske jeg havde en der gjorde noget lignende hvor det var tændkabler. Men jeg synes dog at den her opfører sig noget mere specielt... Normalt når det er tændkabler synes jeg det påvirker bilens acceleration en del ved svage accelerationer og det gør det ikke her.
     
  6. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    ]For det første, prøv at søge herinde i gamle indlæg er sikker på at der er MASSER af forslag til hvad dit problem evt kunne være. For det andet, er din forklaring på dit problem måske lidt svær at forstå, for den køre dårlig når den er varm men også når den er kold ???? Det er værst i D men gør det også i P og under kørsel ???? Og bare fordi at tændkabler ser fine ud, kan de jo godt være defekte, og dæksel og rotor der er to år gamle kan SAGTENS være defekt, hvad med vakuum slanger, indsprøjtning dyser.
     
    Sidst redigeret: 31 Januar 2018
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Lyder som vakuumlækage. Se om du har glemt en slange, eller om den suger falsk luft på anden vis.
     
  8. FrederikHG

    FrederikHG Member

    Joined:
    6 Januar 2015
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +6 / 1
    Min bil::
    Mercedes 300E-24
    Km:
    286000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Mercedes 300E
    Bil nr. 2 Km:
    266000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Puch72.
    Det er jo blot for at beskrive at den gør det hele tiden, men er i visse situationer værre end andre. Ja rotor og fordeler kan godt være defekt efter to år, men det ser ikke dårligt ud (og da det er halvdyrt er det jo ikke lige det første man skifter)

    Jeg har rumelig godt styr på at vakum sidder som det skal, da der før har været et problem dér.

    Anyways. Har fået et godt bud på at det er indsprøjtningssystemet der skal renses og ud fra de symptomer jeg mærker på bilen giver det mening.

    Men nu er den faktisk til salg da jeg har købt en anden bil. (Se evt. min salgsannonce her på forum. Det er en fin bil!)
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Modtaget, ellers se på lækkende dyser og koldstartsventil, fri bevægelighed af skive i anlæg, tryk og indstilling på fordeler/anlæg, hvis du med 100% sikkerhed kan udelukke vakuum (og tænding). Alle disse punkter giver netop urolig motor - specielt ved driftsvarme. Ja, og så måske diverse ophæng, når forplantningen er så voldsom.
     
  10. FrederikHG

    FrederikHG Member

    Joined:
    6 Januar 2015
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +6 / 1
    Min bil::
    Mercedes 300E-24
    Km:
    286000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Mercedes 300E
    Bil nr. 2 Km:
    266000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Tak :)
    Koldstartsventil er skiftet. Ophæng ser også pæne ud, men synes de er svære at tjekke ordentligt. Hvis man holder hånden over indsugning går den ud som den skal, så det er også et godt tegn :)
    Er lidt demotiveret for at bruge mere tid på den når jeg skal af med den
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Typisk er netop indsprøjtnings dyserne og specielt pakningerne om disse et punkt som disse biler næsten aldrig får serviceret og guumi bliver hårdt omkring topstykket og så skabes der falsk luft som luftmængde måleren ikke kan kompensere for da den måler luftmængden lige ved gasspjældet.
    Derfor gælder det samme for hele tomgangs luftstyrings systemmet som er alle de små gummislanger der går ind på indsugnings manifolden både uder og over indsugnings rørene. de er hårde som glas hvis de aldrig er skiftet og det fucker virkerlig med stabilitetten af tomgang både varm og kold.

    Tændspolen er også en tændnigsdel mange ikke tænker på samt kablet fra denne til fordeleren.
    Jeg vil næsten sige at fordeler dæksel samt rotor og måden tændkablerne ligger på denne motor ikke er så hyppig en fejlkilde.
    Det er langt større problem på den 12V 300E Min 24Ver har kørt med de org. kabler dæksel i hele dens levetid og adlrig fejlet.
    Jeg har kun af service minded omsorg skiftet rotoren og tændrør samt Oringen på det bagerste dæksel under fordeler dækslet og rotoren.
    Det er dette dæksel der skal slutte tæt så der ikke opstår fugt derinde.
     

Del denne side