Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Forstærke gearkasse e300tdt w124

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af Kose42, 19 Januar 2018.

  1. Kose42

    Kose42 New Member

    Joined:
    28 December 2017
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 TDT
    Km:
    282000
    Årgang:
    1996
    Går og overvejer at få flere kræfter i min bil, og af den grund ville jeg høre, om man kendte til nogle mekanikere her i dk, der gør sig godt i at forstærke gearkassen til sådan en model.

    Og hvis det er muligt, hvad vil sådan en omgang så cirka koste?

    Takker på forhånd:)
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Når du siger forstærke ? hvilke type Hk snakker vi så om du har tænkt dig.

    Almindeligvis klare den nok de kræfter du sikkert vil opnå, men den skal bare justeres ind til det nye moment kontra hvor meget modtryk den skal lave under gearskifte osv.
    Normalt plejede AMG og div. blot og idskifte selve vakum modulatoren til en større model fra eks. S klassen S500 eller lign.
    Samt man justere den op i arbejdstryk. det noget man kan gøre mens den sider på bilen og koster kun modulatorens pris på omkring de 1200 Kr.
    Men det kræver du har en god gearkasse der ikke er slidt i koblinger osv. men hvis den først skal renoveres, så ville jeg slet ikke tænke i den retning.
    Så vill jeg gå med næste løsning herunder.

    Snakker man hæftige hypper (over 300 Hk. og mere end 400 Nm) ville jeg slet ikke tænke i denne gearkasse, så skal der en 722.6 5 trins autogearkasse på med Ole Fejers styring.
    Så kan alt modificeres med lauch control osv. flere forskellige modes til race, cruise osv.

    Sådan en brugt samt de nødvendige dele og anden skifte konsol osv. med styringen koster omkring 15.000-20.000 Kr. inkl. en god brugt gearkasse.
     
  3. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Turbobandit anbefaler også 722.6, men til over 500 hk. Op til 500 hk, skulle 722.3 vist være tilstrækkelig i standardtrim - jeg kan ikke lige finde det nu, men de skrev ihvertfald engang på deres hjemmeside at det ikke var nødvendigt at forstærke gearkassen med deres lille kit, som dengang var op til 500 hk. Nu er det mindste op til 600 hk, sååå...

    Nu ved jeg ikke hvordan Ole Fejers styring ser ud, men Turbobandit.com's styring til 722.6 har display og kan styre gearkassen manuelt med f.eks paddle-shift. Og de har et forstærket koblingskit til 722.3, hvis det skulle være nødvendigt (1000 hk).
    http://turbobandit.com/Mercedes-Transmission

    (de har altså nogle LÆKRE ting, hvis man er til den slags - skøre semi-russer-finner-svenskere)
     
  4. Kose42

    Kose42 New Member

    Joined:
    28 December 2017
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 TDT
    Km:
    282000
    Årgang:
    1996
    Målet er nok max omkring de 300hk. Vil bare ikke ud i en 722.6, da jeg føler at det vil blive alt for dyrt, og vil faktisk hellere have en mekanisk gearkasse, frem for en elektrisk styret gearkasse.
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja turbo bandidd
    ent har også styringen men Ole fejers (Dansker) har besøgt ham i Nærum sammen med Søren her fra Forummet og prøvet hans SL 300 Turbo diesel med en fucker stor turbo og DEN kan sgu flytte sig :D

    Søren herfra forum har også monteret 722.6 med Oles styring og har padle shit samt display for Gearvalget stort se det kan ses. og et seperat display til styringen af funktioner osv. og det er sindsyg lækkert udført print som proffesionelt osv. og alt er inkl i hans kit med føler display og giver osv.
    Han har også en hjemmeside mener jeg og Finlænderne der køre race i deres W123er T wagon med også mindst 600 Hk. hvis ikke mere. bruger Oles styring.
    i Holland har de også fundet en vej ud af Mercedes egen Fejl i gearkasserne med den fedter en smulle mellem 3 og 4 gear ved at bore et lille hul i ventilhuset.
    Men den Elektrisk styret er langt bedre end den mekaniske hvis man alligevel skal ud i en renovering er det samme beløb og man får den nye 722.6 med hele lortet eller om man får renoveret den gamle.

    Men når du maks skal have de 300 hypper, hvilket jeg mener ikke er muligt med den org. turbo osv., du skal vist også bypasse et eller andet elektronisk styring af turboen mener jeg. (JTC) ved en hel del mere om dette.
    Men så ville jeg også starte ud med at sætte en modulator på der regulere som eks. 500E der passer bedre til de heste du søger samt moment.
    Den køre jo med samme gearkasse faktisk.
    Og så få justeret modulator trykket på siden som gøres ret enkelt "on the fly" ud og kør, mærk og test. hjem og juster lidt og prøv igen til den er der.
    Hellere den skifter lidt hårdt end den fedter mellem gearskiftene.
     

Del denne side