Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skift af pære i instrumenthus

Emne i 'El-system' startet af TC260, 18 December 2017.

  1. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvordan man skifter en pære i instrumenthuset?

    Det er specielt issuet omkring frigørelse af speedometerkablet, som jeg gerne vi have detaljerne omkring. Har søgt her på sitet og checket Haynes - de giver forskellige anbefalinger.
     
  2. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej
    På min W201 er det nemmeste at få hånden op bag instrumentet og skrue kablet af, ikke meget plads men det er nødvendigt for at få instrumentet ud. Til at tage det ud kan man selv fabrikere noget kroge ELLER faktisk bare skubbe det ud med hånden inde bagfra.
    Håber det kan bruges

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  3. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Her er en Youtube video der viser hvordan man trækker kombiinstrumentet ud. Skift af pære må være nemt - derfra.
     
  4. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    Kan abnbefale LED pærer nu hvor du er i gang, og så slipper du også for at linsen smelter med tiden.
     
  5. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Det er stadig ikke klart for mig hvordan man frigiver speedometerkablet inden man begynder at trække instrumenthuset ud.

    Gøres dette inde i kabinen eller skal man løsne kablet på gearkassen først?
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej jeg plejer at tage det af ved geakasse,og fjerne måtter i bil så der er frit til at trække instrumet lidt ud så man kan få en hånd ind bag ved. Spar ikke på lys pære ! Skift evt alle hvis du vil beholde bil

    Sendt fra min BTV-DL09 med Tapatalk
     
  7. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Man kan trække det lidt ud så man derved kan få sin hånd om bag ved for at løsne kablet.
     
  8. Borring

    Borring Member

    Joined:
    1 Oktober 2011
    Indlæg:
    348
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    BMW 135i
    Km:
    100000
    Årgang:
    2014
    Bil nr. 2:
    Peugeot 106 Rallye
    Jeg mener jeg i sin tid købte noget Gørløse speedometer værktøj - ligesom når man trækker en autoradio ud.
     
    • Like Like x 1
  9. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg har værktøjet fra Gørløse - et håndtag med en tynd wire og krog for enden.

    Vil det sige at kablet løber ned under måtterne fra instrumentbordet, og ikke løber ud igennem motorrummet?

    Og at det løber ud igennem bunden under forsædet til transmissionen? Eller hvad?

    Jeg vil følge rådet og skifte alle pærer nu hvor vi er i gang.
     
  10. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Det går her[​IMG]

    Sendt fra min BTV-DL09 med Tapatalk
     
  11. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Okay - fint billede - takker!
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det eneste folk ikke har givet dig et svar på er netop det og "frigive" dit kabel en del mere længde på Mercedes egen manual metode.
    Det billede du har fået her på siden viser det ikke engang.
    Men oppe for oven sider det trykket ind i en klipse holder, og hiver du det ud af denne holder frigiver det dig ca. 15 cm. mere i længden.
    Så ja ud med bund måtten så kablet kommer til syne som på billedet og så finde du den klipse holder det sider fast i og trækker det ud af denne. (ligner en flad krog) lige til at hive ud og sætte tilbage igen når du er færdig.

    Pas på med LED pære til oplysning af instrumenterne, spredningen er esensielt vigtig for korrekt lys og de skal derfor både lyse lige ud fra soklen og til siden for at lyset rammer lysleder prismet korrekt til at lyst ser ensartet ud i dine instrumenter. og så virker lysdæmpningen heller ikke helt som før med LEDere da de dæmper langsommere end glødepærer eller slet ikke dæmper med blot slukker når spændingen bliver for lav. blot til info. :)
     
  13. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Ja, du har ret - lige det blev ikke opklaret.

    Tak for input - jeg vil kaste mig over det.
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
  15. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det er altså ikke raketvidenskab. Det er præcis så nemt, som Bindse skriver. Jeg plejer bare at skrue afdækning under instrumentering af. Altså afdækning lige over pedaler, ved dine knæ. Så kan man enten ligge sig på ryggen på førersædet og kigge op med lys, eller bare mærke sig frem mellem ledninger og indgange. Så er det nemt at skubbe speedometer ud og skrue kabel af. Og man skader hverken overflader eller plastik.
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det ikke engang nødvendigt.
    Det blot bund måtten der skal ud og så kan man hive kablet af klipsen.
    Så er der rigeligt plads til man udefra kan hive instrument huset ud.
    ikke noget med og skulle ligge inde under pedalerne og kikke op med lygter osv. :D
     
  17. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det tager kun 2 minutter, og man skader ikke plastik/overflader. Hvis det hus ikke har været ude før, så skal det trækkes og vrides med risiko for, at man ridser/river/knækker et eller andet. Det er bare mine bitre erfaringer med gammel plastik og overflader. Du har sikkert andre, men jeg foretrækker at løsne stik og skubbe hus bagfra.

    Tilføjelse: Det er også via afmontering af beklædning, at jeg to gange har opdaget fusk med ledninger. Og man kan jo også lige kontrollere stel:)
     
    Sidst redigeret: 28 December 2017
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, jeg har 1 enkelt gang oplevet en 124er hvor "gummierne" der sider 4 steder på instrument huset var blevet så hårde at de både var klistret fast til rammen samt ikke smidige nok til og kunne give efter en form for let friktion kunne finde sted.

    Her kunen jeg også godt fornemme at der var en udfordring, men den bestpr aldrig af kablerne eller ledningerne og man får ikke flået noget ud da rattet sider og sørge for man ikke ender omme på bagsædet når man hiver til hehe.

    i øvrigt er de org. pinde for det første alt for dårligt lavet så hvis der er bare den mindste smule modstand, så bøjer de simpelthen/giver efter og smutter ud af deres tag. dertil er selve håndtaget vendt forkert i forhold til hvordan man normalt holder på en T nøgle når der skal trækkes tilbage.
    Man trækker bedst med lodret håndtag og ikke med vandret som de vender når pindene er monteret.

    Jeg lavede derfor mine helt egne med tyk tyk ståltråd der ikke bare er lavet somen helt vinkelret krog, men som en U vendt tråd der dermed stikker ind bagfra og ikke fra siden. en meget stærkere holdbar konstruktion der ikke for pinden til at bøje til side når man trækker til.
    Den ene jeg så havde der sad fast kunne jeg trække så hårdt i at jeg med sikkerhed vidste det ville komme til at flække noget hvis jeg bare træk til.

    Så jeg gjorde som du beskriver, men det er nok i den grad mere undtagelse end det er reglen at det er sådan.
    Det er 1 ud af måske nok 100 instrumenter jeg har fået ud. men ja det altid sjovt og se hvad der gemmer sig af ukorante løsninger derinde som folk har fået frotaget i løbet af deres tid.
     
  19. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992

Del denne side