Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Keramiske kobber sikringer - hvor skaffes de

Emne i 'El-system' startet af ffr, 12 December 2017.

  1. ffr

    ffr Member

    Joined:
    22 November 2011
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Gentofte
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    Alpina B10 4,6 Touri
    Km:
    255000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Mercedes Benz 200tdt
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Jeg havde egentlig bestemt mig for at min ny Mercedes skulle forblive en brugsbil til daglig pendling. Den skulle ikke vinde mit hjerte og vride de sidste sparsomme minutter ud af en tvillingefars travle kalender.
    Well, lykkedes ikke.
    Er allerede igang med at forbedre og vedligeholde - æælsker den bil allerede.
    Men hvor skaffer jeg de rigtige sikringer?
    Krav:
    -Kobber
    -Keramik
    -Tolerancer skal overholdes.
    Jeg gider ikke billigt skrammel som ikke ryger ved overbelastning (det er nærmest normen for billige t-hansen alu sikringer).
    Jeg gider simpelthen heller ikke de der alu, der sidder i - alu er på alle måder en dårlig løsning i en potentiel fugtig boks med kobber ledere.
    Jeg har søgt her på forum og fået fine link til bla UK og USA, men alle er døde (altså linkene).
    Skal man til en hugger, eller hvad gør man?
    Prisen er jeg lidt ligeglad med - regner ikke med at skulle skifte alle mere end en gang :))

    Mvh Frederik
    Liste på stumper so far (bil købt 1/12)
    Laderelæ
    Viskermotor
    Vakuumslange turbo
    Ekstra sæder bagudvendte



    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  2. LandCruiseren

    LandCruiseren New Member

    Joined:
    18 Februar 2017
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE-89
    Km:
    390000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Landcruiser
    Bil nr. 2 Km:
    530000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    thansen har nogle - om de faktisk brænder over når de skal ved jeg så ikke


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  3. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    288
    Likes Received:
    37
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +39 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    732000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    365000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er da ikke mere end nogle måneder siden jeg lavede en tråd omkring man kunne få kobber sikringerne i netop Thansen.
    Som der også linkes til her i tråden.
    Dem har jeg skiftet i et par biler og de er netop de rigtige. hvor jeg vil sige dem i alu ja faktisk er lige så forkerte og bruge som og smøre sine paneler ind i saltvand frem for undervogns behandling af olie/voks :D
     
  5. ffr

    ffr Member

    Joined:
    22 November 2011
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Gentofte
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    Alpina B10 4,6 Touri
    Km:
    255000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Mercedes Benz 200tdt
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Ups må have glippet tråden.
    På andet fora jeg er (var/BMW) aktiv deltager i, var der ekstrem dårlige erfaringer med sikringer fra t-Hansen (det var en anden model end de vi taler om her). Folk oplevede at sikringerne virkede som kobbersøm og at de altså ikke sprang. Test viste at der skulle virkelig meget til at brænde dem af.
    Er der konkrete erfaringer med at de her sikringer også kan springe?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
    • Informative Informative x 1
  6. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Hej Frederik.

    Jeg bruger selv de sikringer fra Thansen som bla. BjarneG nævner her i tråden, og dem har jeg indtil nu ikke haft nogen problemer med. Jeg har dem både i min lille 1,8'er benziner og i min store 300 diesel.

    Hvilken MB er det at du skal bruge dem i?
    Du skriver at du har en Mercedes Benz 200 tdt. Er det korrekt?

    Med venlig hilsen

    Claus...
     
  7. ffr

    ffr Member

    Joined:
    22 November 2011
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Gentofte
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    Alpina B10 4,6 Touri
    Km:
    255000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Mercedes Benz 200tdt
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Så må jeg have skrevet forkert (ikke den store forskel ) men det er en 1990 300 tdt.
    Tror jeg bliver nødt til at teste de der sikringer inden de kommer i (så billeder på andet forum af noname sikringer fra THansen der smeltede i boksen inden de til sidst gav op. Det er fint med sikringer der ikke ryger for et godt ord, men “kobbersøm” er sgu for dyre at have i (og man finder jo først ud af det den dag et eller andet går galt.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  8. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Sådan! Meld gerne tilbage herinde, hvis de tåler/ikke tåler større styrker end angivet. Du kan jo potentielt redde en Mercedes eller to:)
     
  9. ffr

    ffr Member

    Joined:
    22 November 2011
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Gentofte
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    Alpina B10 4,6 Touri
    Km:
    255000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Mercedes Benz 200tdt
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Jeg melder tilbage (det må jo siges at være en god sag). Der kommer dog til at gå lidt tid (tvillingedrenge på 1 år samt nyt arbejde 1/12 og 21/2 times daglig pendling har det med at reducere tiden til eksperimenter). I øvrigt ser de runde keramiske sikringer som THansen har på hjemmesiden umiddelbart ud til at være af alu eller lignende materiale - må ind forbi og høre om de stadig har kobber.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har en tanke omkring det at de ikke springer og kan blive så varme at de smelter i sikrings boksen.

    Varme udvikler sig som regelt pga. dårlig kontakt/forbindelse og derfor kan problemet faktisk havde været selve befæstningen af sikringerne og ikke selve sikrings funktionen af sikringerne. måske har spadestikene på sikringerne været "tyndere" så modparten "sikringsboksen" ikke har fået lige så godt fat. og så opstår varme udviklingen på det punkt og kan smelte sikrings boksen holder omkring fatningen til sikringen. ligesom man kan se det med vores sikringer til blæseren hvor mange er blevet varme (der trækkes stor strøm) og kræver derfor ekstra god forbindelse for ikke at skabe en dårlig kontakt og dermed varme udvikling. for det siger næsten sig selv at en sikring ikke skal blive så varm at den smelter ved "almindelig" brug.

    og hvis du har dårlig kontakt har du dermed også en ekstra modstand i dit kredsløb hvor der afsættes energi og deraf varme. DERFOR kan det tænkes at sikringen ikke springer fordi der netop så ikke er tale om en direkte kortslutning og derfor skal man i sådan et tilfælde undersøge grundigt om de faktiske forhold ved at teste sikringen og sørge for at kontakten er 100% solid.

    Det er netop problemet med den type "pinol" sikringer som vores 124ere bruger og andre mercedeser.
    selve kontakten er skabt af en fjeder mekanisme (holderen) som med tiden og andre gange bare ved voldsom behandling ved isætning af sikringen bliver slap med tiden. og ikke mindst har vi også den kemiske reaktion der sker når 2 forskellige ædelmetaller mødes og korrosion opstår og videre forsager dårlig kontakt flader. så på alle måder en rigtig fæl løsning.

    En flad sikring har den fordel at den "klemmes" om at en meget stærkere mekanisk forbindelse der når spadestikket presses ned i hun skoen får ridset holderen fra hun stikket ind ned langs siden på spadestikket samtidig med det klemmer hård herimod = utrolig god kontakt og tryk fladerne mod hinanden.

    Så når man har vores mercedes type sikringer "Pinol" bør man tjekke 3 ting.

    1. klemmer den enkelte sikringsholder godt nok om sikringen, ellers tryk/bøj dem forsigtigt lidt mere sammen så den klemmer mere om sikringen.

    2. hvilke sikringer har man i. metallerne skal passe sammen så vi undgår den kemisk process korrosion. holderne er i messing/kobber
    og derfor bør sikringerne ikke være de sølv/alu farvede men de messing/kobber farvede, så det undgåes at kontakten forringes.

    3. hvordan er kontakt fladerne på de 2 flader der skal mødes. sørg for de er rene, specielt hvis punkt 2 har været forsømt. brug kontakt rens.
    brug evt. lidt fint sandpapir til at slibe både ganske lidt på sikrings fladen og inde i hoved på holderen som nok er det værste sted.
    vatpinde med kontakt rens er en god løsning til den sidste rens inde i hoved på sikrings holderens hoved.
     
  12. ffr

    ffr Member

    Joined:
    22 November 2011
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Gentofte
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    Alpina B10 4,6 Touri
    Km:
    255000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Mercedes Benz 200tdt
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Enig i ovenstående.
    Den test af sikringer jeg så på andet fora (kan ikke finde det nu). Var foretaget ved at sætte ledninger fast på sikringerne og så udsætte dem for stadig større belastning. Sikringstypen bar denne (samme model ikke lige dette fabrikat - de var købt billigt i Thansen. [​IMG]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  13. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Spørgsmålet er også om denne type test overhovedet kan bruges til noget. Det kommer an på, hvor hurtigt man skruer op for strømstyrken... man kan få træge sikringer i andre sammenhænge, som brænder langsomt over, og denne type vil være meget modstandsdygtig mod langsomt stigende strømstyrker. Hvis man kører en 230v varmeovn på fuld effekt i længere tid, kan man godt være ude for at ens sikringstavle er lige så varm som ovnen over tid... hmm_

    Anyway... jeg har kørt med T-hansens messing-sikringer i et stykke tid, og har ingen problemer haft.
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, jeg vil da sige disse sikringer kan jo faktisk fåes i netop forskellige varianter af tolerencer.
    Man kan ligeledes få dem i 1 A step dvs. eks. 12A 13A 14A osv. og disse er meget precise hvor jeg mener dem der ellers fåes i 10/15/20A er lidt mere eftergivende. men det klart ikke det man kalder en "Flink" sikring som betyder den springer lige på sekundet man overstiger det tilladte.
    dem biler køre med er som regel træge, men det ændre ikke på hvis strømmen er for stor skal den springe "umidelbart" med det samme inden for et par sekunder. de skal ikke bare stå og lyse orange røde i 1 time hvis det er en 10A sikring man smider 11A igennem, men klart jeg tror også selv at deres indkøbte sikringer er lidt "kina" agtige og derfor måske med en hel del større tolerencer.

    Noget jeg selv synes og have lagt mærke til er faktisk de har det SAMME sæt men med forskellig leverence, nogel gange er di i messing/kobber og andre gange er de i alu på samme hylde samme varenummer osv.
    og det jeg har lagt mærke til er at dem i Alu ser en hel del ringere ud i kvalitetten trods det er samme mærke, "RAZE"
    På billedet kan man se det er de messing/kobber farvede, men det sker det er de alufarvede de har i precis samme sæt og mærke.

    Problemmet med punkt 1 og 2 OG 3 ville være elimineret hvis vi kunne skifte vores W124er sikrings boks ud med denne identiske fra en W129 SL der har samme relæbokse monterings sokler samt FLAD SIKRINGER :D
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 15 December 2017
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Desværre gjorde jeg en opdagelse i dag...
    T Hansen. I Roskilde Har fået dem i ny indpakning men fra samme mærke raze men nu kun i alu... Ja så sælger de ikke længere som varmt brød. Se billede. Håber andre vil gøre deres egen opdagelse i andre butikker og melde her[​IMG]

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     

Del denne side