Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Bremsevæske udluftning/Udskiftning med og uden ASR

Emne i 'Guldkornsamling' startet af BRABUS, 27 November 2017.

  1. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Snigeren lille anekdote, men det er nu mere Mercedes' motiv jeg søger.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Precis de nstudsede jeg også selv over.
    Men jeg finder heller ikke grund i konstruktionen til der skulle være forskel og det af den årsag er ændret.
    Det må være 100% tilskrevet brug af en nyere og bedre DOT norm og i dag har vi jo helt op til DOT5.1 som faktisk næsten slet ikke er hygroskopisk og kan og må blandes med andre DOT typer.
    Jeg har ikke fundet belæg for at der skulle være tale om at pakningerne ikke kan tåle den nyere DOT norm da det som også beskrives i dokumentet er fremkosten af mineralsk olie der vil dræbe pakningerne osv.
    Dertil har DOT5.1 også et højere kogepunkt.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Korrekt, men jeg tror jeg misforståes så. Det jeg mener er selvfølgelig hvis man som du giver et eksempel på kun skifter klodser bagpå.
    hvordan kan du så være sikker på at en udluftning af disse er tilstrækkeligt ? hvis man kun lige får det luft ud der er opstået helt ude ved kaliberne som følge af for lavt kogepunkt har dannet luft ude ved kaliberen. når dette så er luftet ud hvad så hvis der potientelt er luft i samme bremserør helt oppe ved cylinderen. så får man jo aldrig fundet ud af dette fordi der måske i hele bremsestrengen kan være nok bremseolie til man så siger ok den er udluftet ok. derfor siger jeg man skal skifte bremse væsken ud i hele den streng man vil "udlufte" om det så være sig blot de bagerste eller kun de foreste. man kan så sige hvornår ved man man har trykket ALT den gamle væske ud ad de enkelæte bremse strenge.... det kan være svært eller umuligt. og hvis man alligevel kun berører sin bremsevæske ved bremseklods udskift, så er det jo i princippet i forvejen tid til at få skiftet den ud "anyway" da man ellers hvis man venter til hver 2 gang vil køre for længe med den samme væske. det lidt som med køler væske den mest oversete service på udskiftning af væsker i bilen. folk rør det aldrig.
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ahhr vel... De fleste DOT er jo baseret på glykol, der netop pga. kemien er glad for vand. Faktisk kan man argumentere for, at DOT 5.1 er MERE hygroskopisk. Tror du forveksler med DOT 5, der er baseret på silikone.

    Men hældte MB så allerede dengang fra start en anden bremsevæske på 500E? Eller skal de overdimensionerede komponenter tage æren for det relativt lange serviceinterval?
     
  5. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej BRABUS, tro måske vi misforstår hinanden. For det første, lad os tag udgangs punkt i vores enge biler som vi selv går og roder lidt med, og kender og ikke så meget hvad de gør på feks nyere biler på et værksted hvor de går efter en service bog, hvor de kan se hvad der er lavet sidst osv.
    Hvis jeg feks skiftet klodser bag på, ville jeg aldrig luftet ud, for jeg har jo ikke haft åbnet for udluftnings skruerne, det jeg skrev længere oppe var hvis jeg skifte kaliber ville jeg lufte ud, så kunne jeg så vælge bare at lufte ud så der ikke kom mere luft ud, eller skifte det hele.
    For lavt kogepunkt og luft i væsken har som udgangs punkt ikke så meget med hinanden at gøre. For lavt kogepunkt ved hjulene opstår jo ved at bremserne/ væsken bliver opvarmet og kold, opvarmet og kold osv derved opstår der "kondens" / vand i bremsevæsken og der ved for man et lavt kogepunkt. Væske kan jo ikke trykkes sammen, så for at der skal komme luft i systemet vil jeg jo mene at du skal have skilt noget af først.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kender selvfølgelig ikke forskellen på de enkelte DOT numre, men ved mange bruger DOT 5 eller 5,1 som der nu også er fordi de har højere kogepunkt og er mindre hygroskpoiske. det er blot hvad jeg læst og hørt fra andre der bla. køre motorsport og jeg tænker derfor disse pasionerede mennekser måske har belæg for at gøre det de gør, men alt er jo relativt. :)

    300E-24V samt også 300E har ALTID haft samme bremser fra deres fødsel til slut.
    og det er midt i deres periode at dette skifter.
    at 500E så fra start har haft andet interval før de andre fik skiftede deres. kan må¨ske være udtryk for at den blot var forløber for en ny anskuelse af hvad der var nødvendigt. for vi ved jo der intet ændret er på de andres bremser.
    i øvrigt er 300E-24V bremserne også ret overdimensioneret for deres tid med 4 stemplede kalibre i modsætning til 300E med 2 stemplede.
    og deres prestationer er jo ikke ret forskellige.
    så det er nok svært og sige noget konkredt om hvorfor de ændrede det når bremserne jo var uændret.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Min pointe er egentlig ganske kort nok bare.
    Man har hjulet afmonteret man har fingrene nede i sovsen når man skifter klodser som man jo ikke gør ret tit.
    hvorfor så ikke skifte væsken ud, uanset om man har haft åbnet eller ej. (hvornår kommer du derned igen ellers da for kun at gøre dette?)
    Derfor gør jeg det altid når jeg skifter klodser og kald mig bare misbruger, men jeg skifter altid HELST både klodser OG skiver, uanset hvor lidt slidt skiven er. fordi mercedes har fundet på at deres klodser ikke skal dække hele skivens diameter vil du uanset hvor lidt slid få en kant på skiven som de nye klodser så slæber op ad der kan give årsag til piveri og andet. og skiverne koster mindre end klodserne og så undgår man også en længere tilkørings periode med sine nye 100% plane klodser mod en mere eller mindre ujævn skive overflade. men det er en anden snak.
    Men jeg udskifter altid væsken når jeg roder med klodser og skiver fordi jeg gør det samtidig og dermed også får serviceret mine kalibre.
    så kan jeg klare det hele i 1 arbejdsgang og skal derfor ikke rode med bremserne andede end når der skal ksiftes klodser.
     
  8. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej BRABUS. Det er fint nok at du skifter bremsevæske når du skifter bremse klodser og skiver, men for folk der måske ikke er så meget inde i bremser, syntes jeg bare lige at jeg ville skrive at det IKKE er nødvendig at skifte væske bare fordi at man skifter bremse klodser. At det så er en god idé at gøre det, især hvis det er en bil man lige har købt, er en anden ting. At skiverne er større end klodserne på en Mercedes, det tror jeg at langt de fleste biler har.
     
  9. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Og som standard-ekspert i firmaet, bliver jeg nødt til at sige at der er nogle definitions-folk, som har sovet i timen med DOT-numrene.

    Det skriger til himlen, at DOT 4 og 5.1 er baseret på glykol, og er blandbart - mens DOT 5 er silikone-baseret, og IKKE kan blandes med de andre DOT-numre.

    I stedet for at have baseret DOT-numrene på kogepunktet, burde de have været baseret på typen. Gad vide hvor mange der kommer til at blande DOT5 og DOT5.1 ved et uheld? Ved at ændre definitionen, kunne de have heddet DOT 4, DOT 4.1 og DOT 5. Der er alligevel stort set ikke forskel på 5 og 5.1, rent kogepunktsmæssigt, i forhold til DOT 4 og DOT 5, og det ville ikke have ødelagt noget bagudrettet, hvis man havde rettet standarden til.
     
    Sidst redigeret: 15 December 2017
  10. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    https://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fluid

    Bare lige en uddybende kommentar... husk at DOT-numrene kun er baseret på minimum standard - MINIMUM 230 grader kogepunkt tørt ved DOT 4, og MINIMUM 260 grader ved DOT 5 og 5.1. Man kan sagtens finde fabrikanter af DOT 4-væsker, som har højere kogepunkt end en flaske med DOT 5.1 (både tørt 0% vandindhold og vådt =3,7% vandindhold). Så DOT-nummeret er alligevel temmelig udvandet efterhånden... Er der nogle der har bemærket betegnelsen DOT 4 ultra (minimum 290 grader = 30 grader højere end DOT 5.1) eller DOT 4 ESL (275 grader = 15 grader højere end DOT 5.1) - begge fra Shell? Læg også mærke til at vådt er 195 grader på DOT 4 ultra.

    Så at sige at DOT 5.1 er bedre end DOT 4 ved at det har et højere kogepunkt, skal man passe meget på med - det er nemlig ikke helt rigtigt. Jeg tror at det er lige som ved motorolie - det er et spørgsmål om religion, og ikke helt om fakta, når man begynder at nærlæse data for de forskellige væsker. Og væsker solgt under DOT er reguleret, så data bliver checket, således at hvad man læser på data-arket, altid er minimums-værdier.

    Ved ca. 8% vandindhold er kogepunktet nede på ca. 125-150 grader (afhængigt af type), og det kan nås på ca. 4-6 år. Man har beregnet at de 3,7% nås ved ca. 2 års service på en glykolbaseret bremsevæske. Så jeg vil mene at DOT 5 er den bedste ved længere servicelængder og højere temperaturer, og det er også den som er på min mc. Ellers bruger jeg bare DOT 4, og har aldrig haft problemer (og Mondeo'en bliver ikke sparet, skulle jeg hilse og sige - det gjorde W124'eren dog :) - den er jeg lidt mere øm overfor)

    Forskellen på DOT 5 og DOT 5.1 er stort set ikke eksisterende efter standarden. DOT 5.1 er i den forbindelse akkurat lige så hygroskopisk som andre glykolbaserede væsker. Men DOT 5 er ikke hygroskopisk, hvilket gør en kæmpe forskel efter 1 år. Hvilket er fantastisk for youngtimere og veteranbiler, som ikke bruges så tit, og f.eks står stille i en vinterperiode. DOT 5 bruges også tit i militærkøretøjer, som står stille i længere perioder, men som skal kunne tages frem til brug indenfor få timer.
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 15 December 2017
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Korrekt, ligeledes en selvfølgelig hvis man lige har måtte renovere caliber før et syn men klodserne godt lige kunne klare den nogle måneder mere så det jo helelr ikke nødvendigt og gøre igen. men det er i mine øjne bestemt ikke frås og skifte det ud 1 gang om året, ikke nødvendigt, men kørestilen er afgørende og for mig giver det derfor rigtig god mening at få det gjort da jeg er rigtig god til at besøge bremse pedalen hyppigt og hårdt til tider :D
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Fedt med lidt nørderi klargørings fakta.
    Tit får man brugt nogle ting af "opfattelses evnens overtallelse" og ikke ud fra et egentlig sagligt argument, hvilket jeg tit har savnet med netop bremse væskerne af typerne DOT dit og dat :D
     
  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hvis klodserne er meget slidte og bremsevæsken har været toppet op til max, så skal man alligevel have tappet systemet lidt. Så kan man jo gøre det fra beholderen eller det mere tiltrængte ved bremsen. Så jeg er fan af BRABUS' metodevalg. Hvis det handler om, hvorvidt man kan tillade sig at være dovn (hold nu op, hermed menes i Mercedes-term: et minimum af nødvendighed), så er BRABUS jo næppe manden, at føre debatten videre med.
     
    Sidst redigeret: 16 December 2017
    • Like Like x 1
  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Og hvis vi skal nørde den videre - kan jo ikke holde det tilbage - så bruger militæret DOT 5, fordi det ikke suger vand, når køretøjerne "træder vande";)
     
    Sidst redigeret: 16 December 2017

Del denne side