Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Bremsevæske udluftning/Udskiftning med og uden ASR

Emne i 'Guldkornsamling' startet af BRABUS, 27 November 2017.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    En guide som mange kunne finde intrasandt, specielt os med ASR da der er lidt ekstra og tage højde for med dette system.
    Specielt gør mange det at de blot udlufter når de har fået skiftet klodser osv. Og derfor føles mange bremsepedaler meget træge eller svampede et kort stykke inden de bliver hårde.

    Så mit råd er altid udskift bremsevæsken istedet for kun og udlufte.
    Og et godt råd er, brug ikke bremsevæske udluftnings automatiserede systemer da w124 er lidt specielt med henhold til udluftning. Og sørg ALTID for at holde væske standen helt i top over max når der udluftes da det bagerste kammer ellers vil blive tømt da dette kun fyldes hvis standen kommer over max. Og så vil der være luft i de bagerste bremser.

    Så man skal efter min bedste overbevisning mindst være 2 personer. 1 der konstant holder væske niveauet i beholderen oppe.
    En nr. 2 der pumper med bremsen og aller bedst en 3 der udlufter. Ellers skal udluftnings personen konstant rende frem og tilbage for at fyld bremsevæske op mellem MINDST hver 2 udluftnings pump og der går ca. 10 pump til udskiftning af bremsevæsken ud til hver kaliber.

    Her er guiden. Og husk Afsnit “A” er W140 S klassen
    Og afsnit “B” længere nede er W124eren

    Go fornøjelse.

    http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD2/Program/Chassis/42-0010.pdf



    Sent from my iPad using Tapatalk
     
    Sidst redigeret: 27 November 2017
  2. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Man kunne også købe en tryk opfylder til bremsevæske den fylder du bare 2-3 liter bremsevæske og sætte tryk på så spare du 2 mand. Det er jo heller ikke til at have så mange folk på . De er dyre i drift.
    Tro jeg købe en for 1500
     
    • Useful Useful x 1
  3. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Uffe.
    Har du et link til den? Mener 2 bar er nok. Sidst var vi to mand men d der lykkedes det alligevel at være luft i systemet hvorefter vi brugte maskinen... Wupti 5 min senere var alle udluftet. Samt man var sikker på ikke at komme til at ødelægge bremsehovedcylinderen... Synes det er en hård omgang 4 x 10 tryk på bremsepedalen mht udluftning.

    God jul til jer
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er netop med sådan en maskine de fleste fucker det op, spørg mig ikke hvordan, men jeg er heller ikke fan af den metode.
    Jeg hjalp en kammerat med en W124 300E.24 der havde været på et værksted hos en der var en rimelig erfaren mekanikker og han brugte sådan en maskine på hans mercedes og kunne ikke få tryk på de bagerste bremser med det resultat at han så ikke brugte maskinen og prøvede manuelt og stadig ikke formåede og få luftet de bagerste ud med den konklusion at så var bremse hoved cylinderen defekt. så den blev udskiftet samt caliber tjekket og nye klodser osv. men stadig uden held, han gav simpelthen op og sagde der var en prop i systemmet trods han dog fik en masse luft ud af caliberne.
    Så jeg fik bilen i overdraget efter min kamerat blev træt af den lange ventetid og mislykkedes forsøg.

    jeg brugte 5 min. per side og fik luftet begge bagbremser ud med en ordentlig gang ogger grønligt slam.
    på den helt dødelige træd fyld op og luftud metode. og jeg har hørt flere bruge de her semi automatiske udluftere som både selv fylder op og også dem der selv suger fra kaliberen. det bare noget snot på en W124er fordi den er lidt speciel med den skide væske beholder.
    Nå men han fik altså skiftet en bremse hoved cylinder og faktureret en masse timer på noget der ikke var nødvendigt.

    Så nogle gange er 3 mand bedre end 1 mand med sine fantastiske maskiner, når bare den ene mand kender lusene på sin gang :D
    Inden de har maskiner bliver skaffet frem og sat til og tømt igen osv osv. 10 bremse tryk bum færdig på 5 min, ved hvert hjul. :D
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Med et tryk ned i bremsecylinderen er der vel større chance for at ødelægge noget (pakninger) end hvis der ikke laves et tryk på beholder siden der ikke normalt er skabt til tryk, for man er da mere sikker på ikke at ødelægge noget ved ikke at sætte en maskine med tryk på end hvis man pumper med bremse pedalen.
    Husk udluftning er ikke 4 X 10 tryk, det er udskiftning af væsken. og det er da den mest afslappet arbejds position af de 3.
    de andre skal stå op eller ligge på knæ og fedtes måske ind i bremse væske osv. :D
     
    • Like Like x 1
  6. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    • Like Like x 1
  7. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Lige præcis SOBATECH, så kan man også lufte ud alene. I 80erne og start 90erne der brugte vi en øl flaske og en plast slange ;bana når vi skulle lufte bremser ud. Der er jo også forskel på om man skal lufte ud efter at have skilt noget af, fordi der så er luft i systemet, og det kan måske godt give nogle problemer med at få luften ud, hvor i mod, at hvis man bare vil skiftet alt bremse væsken til nyt, så er der jo ikke luft i systemet. Og hvis man vil skiftet ALT bremse væsken skal man trykke en del flere gange på bremse pedalen end 10 gange.
     
  8. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Jeg har begge dele vacum og trykudlufter da 211 skal udluftet med tryk på beholder
     
  9. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Her er et link. http://www.megaide.dk/køretøjer-og-...-bremseudlufter-med-trykluft-værktøjssæt.html
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg s
    Jeg har altid synes ud fra et erfarings nivaue af flere biler inkl. mine egne, at det med kun at "udlufte" ikke er en egentlig løsning uanset hvad opgaven lyder på, fordi man kan sagtens udlufte og synes at nu kommer der ikke mere luft ud, men det ved man jpo reælt ikke før man har været ALT væsken igennem i hele den bremselinie og så er man jo faktisk der hvor man til sidst har udskiftet væsken alligevel.

    Fordi bremsevæsken er hygroskopisk og optager vand og kogepunktet kan være forringet osv. så synes jeg bare det mest rigtige er og ofre hele 50 Kr. ekstra og så få et 200% sikkert resultat.
    Jeg har hjulpet flere der også havde luftet ud men syntes bremserne var lidt træge osv. og når man så udskifter deres væske finder man ogger grønt slam og måske mere luft efter nogle flere pump med bremsen.
    Og der er en verden til forskel nogle gange både i bremsepedalens følelse samt hvor hurtigt man oplever bremse fading.
    Vi jo nogle der bruger bremserne flittigt så det ryger og lyser i mørket :D og så bliver et for lavt kogepunkt til luft i systemmet.
     
  11. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej BRABUS jeg giver dig FULDSTÆNDIG ret, det jeg bare ville frem til, et at der er forskel på om man "bare" lufter ud fordi at man for eksempel har skiftet de to bagerst kaliber, så behøver man jo ikke at skifte bremse væske foran, de tro jeg heller ikke at de ville gøre på et værksted i hvert fald ikke ret mange. Men du har ret det bedste ville være at skifte det hele især hvis man ikke ved hvornår det sidst er skiftet eller man skal en tur syd på og køre i bjergene med campingvogn :oopsbig:
     
  12. Jan Guldager

    Jan Guldager Member

    Joined:
    21 Oktober 2016
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Horsens
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    240000
    Årgang:
    1988
    Sidst jeg lavede bremser på min 124, brugte jeg denne udlufter fra Biltema, det virkede perfekt ;-)
     

    Attached Files:

  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Der er fordele og ulemper forbundet med begge metoder, altså fodarbejde vs. vakuum.
    Fordelen ved fodarbejde er, at man får skubbet evt. stædigt snask i cylinderen med ud. Ulempen er, at stemplet kan komme ud, hvor det under normale forhold ikke vandrer, dvs. man kan risikerer, at der sidder lidt ir, der slider hul på kraven. Det er også en kende mere tidskrævende.
    Fordelen ved vakuum er indlysende, men ulempen er, at man ikke får motioneret evt. stædigt snask på cylindervægge bort. Så det er vel, som så meget andet, et spørgsmål om temperament.
     
    Sidst redigeret: 8 December 2017
  14. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Djarnis det er vel også en af grundene til at værkstederne holder sig fra "fodarbejde" for ikke at ødelægge hoved cylinderen. Man kunne jo også købe en ny cylinder eller renover den gamle så er du da sikker på at den er ok
     
  15. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det kan er der helt sikkert være noget om, puch72. Og så er det vel også bare nemmere og mindre tidskrævende.
     
  16. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    fordelen med at udlufte med tryk fra bremsevæskebeholder - Det kan være meget vanskeligt at udlufte ABS blok med andre metoder og vha. tryk kommer man dette til livs, jeg kan ikke forklare hvorfor, men sådan er det bare...
     
  17. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Nice to know.

    Jeg har studset lidt over denne her fra BRABUS' dokument:

    upload_2017-12-9_10-1-5.png

    Hvilke bremsekomponenter er ændret fra 04/91, siden udskiftning af bremsevæske kun er nødvendigt hvert 2. år, og kan det retrofittes? At 500E (124.036) fra start er undtaget, forstår jeg godt, men et dobbelt så langt serviceinterval på 201 og 124 fra april 91?
     
    Sidst redigeret: 9 December 2017
  18. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Tror man går over ti Dot 4 bremse væske og der tror jeg udskifte interval er 2år! Chr

    Sendt fra min D5803 med Tapatalk
     
  19. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Men det er jo skrevet i nutid, og man ville vel fylde samme, nye væske på, selvom årgangen er ældre.
     
  20. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Djarnis hvorfor man har skrevet som man har eller hvilket bremse dele der evt er skiftet ved jeg ikke, men du skriver som om at du syntes at et interval på 2 år er lang tid, skiftet man da bremse væske hvert år på de Mercedes bil i 90erne. Da jeg arbejde med Opel i 90erne kom der ( som jeg husker det ) en ny lov/regel om at bremse væsken ikke måtte "koge" under et hvis antal grader, husker ikke lige graderne mener at det står på flasken med bremse væsken. Derfor havde man i synshallen (vi havde også en på værkstedet) en måler som man satte til bil batteriet og så var det meningen at syns folkene skulle "tappe" bremse væske af et af hjulene på bilen for at teste hvornår væsken ville koge, men det gad de ikke bruge tid på, så de målte det bare i væske beholderne. Derfor fandt vi på bare at "suge" væsken op af beholderne og fylde nyt på, så troede synsfolkene jo at vi havde skiftet det.
     

Del denne side